feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Yang Dinantikan Telah Tiba...

Labels: ,

Tanggal 31hb Oktober 2009, merupakan hari bersejarah kerana berlangsungnya majlis restu dan Graduasi bagi pelajar-pelajar tingkatan 5 di Maktab Rendah Sains Mara Tun Ghaffar Baba di Jasin Melaka. Pada malam hari sebelumnya (30hb Okt), ummi dan babah bergegas pulang dari Miri Sarawak, untuk menghadiri majlis bersejarah 'adik', anak ummi dan babah serta rakan-rakan seperjuangannya. Dalam perjalanan ke Melaka ummi dan babah singgah ke Banting untuk bertemu Mak Nong yang akan ke Tanah Suci Mekah pada keesokan harinya.

Sebulan lamanya ummi tidak dapat menatap wajah adik sepanjang peninggalan ummi dan babah ke Sarawak. Bagaimanapun ummi dan babah gembira kerana pada Hari Raya Puasa yang lalu kita sempat berkumpul dan bersama-sama memasak rendang Tok, pulut kuning dan biskut-biskut kegemaran adik dan abang, iaitu choklat chips, makmur, dan tat nenas. Sementelah pula kita beraya di rumah 'nenek Banting', berbagai juadah yang dibawa oleh pakcik-pakcik dan makcik dari sebelah babah yang kita dapat makan bersama, termasuklah nasi berlaukkan rendang udang, rendang ayam, lemang dan ketupat bersama serunding daging dan ayam, berbagai jenis kek dan biskut, ah... cukup meriah! Yang penting keluarga besar kita dapat berkumpul bersama dan menyimpul erat silaturrahim!

Berbalik pada cerita majlis restu dan graduasi, ummi dan babah tiba agak lewat, iaitu sewaktu bacaan Yaasin sudah hampir tamat. Bagaimanapun kami masih sempat melakukan solat hajat berjemaah bersama ibu bapa dan jemputan lain pada pagi tersebut. Alhamdulillah... semoga Allah s.w.t. memberkati usaha anak-anak pelajar semua dan semoga doa kita untuk mendapat restu dan pertolongan Allah agar segala urusan berkaitan peperiksaan SPM anak-anak pelajar dipermudahkan Allah Azzawajalla, dan semoga anak-anak semua akan mencipta sejarah kegemilangan akademik sekali lagi pada peperiksaan tahun ini...!

Selesai solat hajat, ummi tercari-cari di mana pula adik berada...? Sedangkan sebelumnya sudah beberapa kali adik 'sms' ke 'handphone' ummi dan babah, bertanyakan lokasi kami. Ish.. Rindunya hati ummi pada adik Allah s.w.t sahaja yang tahu.. Semasa di Sarawak sudah acap kali pipi ummi basah kerana merindui adik dan abang..! Bukan tidak pernah berpisah, malah dari tingkatan 1 hinggalah adik di tingkatan 5 sekarang dan abang pun sudah berada di universiti, kita sudah terbiasa dengan perpisahan demi perpisahan kerana kedua-dua abang dan adik belajar di sekolah berasrama. Tapi... entahlah, mungkin begitu sifatnya hati seorang ibu, kala rindu terhadap anak-anak mengasak jiwa, air mata begitu cepat mengalir...

"Ummi.....!" Ops, suara adik menerpa ke telinga..! Pantas mata ummi mencari dan... nah! Itu dia anak ummi dengan berbaju Melayu ungu, siap bersongkok dan bersampin songket, segak sungguh pada pandangan ummi. Ummi melepaskan rindu pada adik.. Lama jugak ummi memeluk adik, sehinggakan ibu-bapa dan rakan-rakan pelajar yang lain memandang kami kehairanan. Biarkan, mereka tidak mengerti apa yang ummi rasa. Rindu ummi pada adik seluas lautan. Cuma ummi perasan badan adik agak susut dan muka adik agak cengkung... ditumbuhi sebaris kumis jarang dan sejemput janggut liar... Patutlah sewaktu mula bertemu adik, ummi terperasan seolah adik begitu tinggi, rupanya adik agak kurus sehingga menonjolkan lagi ketinggian adik.

"Adik, mengapa kurus ni...? Tak cukup makan ke? Atau diet..?" Hati ummi mula risau andaikata wang saku adik tidak mencukupi untuk menampung selera adik yang semakin remaja dan terkenal dengan sifat sukakan aktiviti lasak.

Adik tergelak dan memegang erat tangan ummi, " Tak adalah... Adik cuma kurang makan dan tak cukup tidur sikit... Sekarang adik dan kawan-kawan terpaksa pulun study mi.. Exam dah terlalu dekat.. Adik kena study lebih la.."

"Malam adik stay up sampai pukul berapa?"


"Pukul 4, paling lewat pukul 5..."
Jawab adik sambil mencium tangan dan memeluk babah yang baru sampai ke tempat kami.

"Nak ganti Nik Nur Madihah ke? Anyway... lewat sangat tu dik," sampuk babah setelah melepaskan pelukan adik.

"Terpaksalah bah, adik ada sikit lagi nak cover ni..."


"Hmm..... tu laa, babah dan ummi dah nasihatkan, belajar dari awal tahun, supaya tak perlu struggle macam ni..."


"InsyaAllah bah, ummi, doakan adik ok..?"


"Jangan risau, ummi dan babah memang selalu doakan adik. Cuma adik tuu... banyak sangat aktivitinya, patutnya dah naik form 5 ni, slow la sikit.." Ummi sengaja bagi adik 'peluru berkarat', namun adik hanya menjawab dengan senyuman.

Sementara menunggu upacara graduasi pada pukul 2:00 petang, babah mengajak adik menjamu selera di luar maktab, walaupun sebenarnya pihak maktab telahpun menyediakan makanan dan minuman untuk ibu bapa dan keluarga pelajar yang hadir pada majlis tersebut. Biarlah bahagian kami itu diambil oleh keluarga pelajar lain yang datang bersama anak-anak mereka.

Tiba-tiba adik mengajak ummi ke biliknya dahulu sebelum keluar makan ke pekan Jasin. Babah pula menjadi penunggu setia di dewan bersebelahan surau TGB.

"Buat apa ke bilik adik?"

"Alaa... jomlah sekejap, adik nak bagi ummi sesuatu!" Kata adik sambil senyum mengulum.

"Ish...apa pulak adik ni.." Ummi tertanya-tanya dalam hati sambil berjalan menuju ke bilik adik.

"Haa.. Inilah yang adik belikan kat ummi..., bagus untuk belakang ummi tu!" Kata adik sambil tangannya mengambil sesuatu dari dalam almarinya.

Adik membuka balutan plastik pada
alat penyandar belakang yang boleh disarungkan kepada kerusi, lalu mencubanya ke belakang ummi. Alat ini berfungsi memberi sokongan kepada belakang (tulang belakang) supaya supaya membentuk 'posture' yang lebih selesa ketika duduk di kerusi.

"Adik.......!" Tiba-tiba ummi dapat merasakan kolam mata ummi mula berair...

"Ummi tak suka?" Tanya adik.

"Adik mintak tolong kawan adik belikan ni ummi, adik tengok dia gunakan waktu belajar, so adik teringat belakang ummi sakit and alat ni memang bagus untuk support lumbar ummi tu.. Ummi bawak balik rumah ya..?" Gesa adik.

"Dik, mengapa berhabis duit untuk ummi, duit poket adik bukan banyak sangat pun, cukup untuk makan minum adik je.. Tak perlu adik bazir duit untuk ummi dik..!" Ummi menahan sebak.

"Adik tahu ummi selalu sakit. Ummi selalu sorok dari adik... Adik tak mampu ubatkan ummi, tapi ummi gunakanlah alat ni, supaya belakang ummi tak sakit sangat sewaktu ummi duduk ya..? Then...ummi jangan angkat benda-benda berat kat rumah tu... Ummi jaga diri tau.." Adik memegang bahu ummi dan merenung mata ummi seolah meminta kepastian.

"ok dik, ok.. ummi janji .." Sekali lagi ummi memeluk erat adik. Begitu kasihnya hati adik terhadap ummi, walaupun adik terkenal dalam keluarga sebagai anak yang jarang menunjukkan kesedihan dan sentiasa cuba menunjukkan kekuatan dirinya sebagai anak lelaki. Hati ummi berdoa semoga Allah memberkati anak ummi ini, dalam setiap detik kehidupannya. Semoga Allah mengasihi adik di atas kasih sayang adik terhadap ummi, ibunya.

"Jom ummi, kita keluar makan, kesian babah dah lama menunggu kita..," gesa adik sambil menarik tangan ummi keluar menuju ke arah babah.

Pemberian adik ummi tunjukkan kepada babah. Babah tidak berkata apa-apa melainkan menggosok-gosok belakang adik...

"Adik nak makan apa..?" Tanya babah sebaik kami masuk ke kereta.

"KFC boleh, bah?

"Boleh..Tapi ini last ya, sehingga adik habis exam?" Babah bersetuju tetapi bersyarat. Memang babah selalu begitu. Namun semuanya untuk kebaikan adik juga. Kami tidak menggalakkan anak-anak banyak mengambil makanan segera kerana bahan perisanya terlalu tinggi dan tidak baik untuk perkembangan kesihatan.

Setiba di KFC memang ramai pelajar-pelajar TGB bersama ibu bapa mereka makan di situ. Kami makan dan adik turut membawa pulang 'tapau' KFCnya ke maktab.

Pukul 2:00 petang, semua ibu bapa berkumpul di dalam dewan diikuti perarakan masuk graduan, termasuk adik, diiringi paluan gamelan. Para graduan berpakaian jubah merah lengkap dengan topi graduasi mereka. Sungguh segak dan manis. Seorang kenamaan dari parti politik kerajaan dijemput untuk menyampaikan 'scroll'. Namun majlis graduasi terpaksa bermula sejam kemudian kerana kelewatan beliau yang terpaksa menghadiri mesyuarat penting. Turut menyampaikan 'scroll' pada hari itu adalah beberapa penjawat penting dari Majlis Amanah Rakyat dan Pengetua Maktab.

Memang meriah majlis graduasi adik dan rakan-rakannya. Ia telah menjadi tradisi bagi setiap MRSM di seluruh negara. Sewaktu adik belajar di MRSM Mersing (Johor) dahulu, adik juga telah menghadiri majlis graduasi untuk pelajar-pelajar tingkatan 3. Waktu itu ummi pernah mengusik adik, sebaik selesai kami bergambar kenangan di luar dewan.

"Dik..tengokkan graduasinya memang meriah dan seronok... Nanti masa keluar keputusan PMRnya agak-agak seronok jugak ke..?"

"Hehe..." Adik hanya tergelak panjang.

Namun, alhamdulillah, akhirnya adik berjaya mendapat keputusan cemerlang 8A sehingga terpilih pula meneruskan pengajian di MRSM TGB ini bersama 80 orang rakan yang lain. Syukur padaMu ya Allah...

Hari ini majlis dan situasi yang sama berulang di sini, di TGB. Graduan-graduan tahun 5 ini dinobatkan sempena pencapaian mereka dalam peperiksaan Semester mengikut pencapaian merit tertentu. Terdapat beberapa orang pelajar yang tidak dapat graduasi kerana pencapaian di bawah syarat. Ummi hairan mengapa mereka tidak layak, sedangkan mereka yang dipilih belajar di sini kesemuanya memperolehi minimum 8A dalam PMR mereka. Mungkin mereka sakit atau ada alasan-alasan tertentu. Kita memang tidak dapat mengatasi takdir Allah. Bahkan, masih ada masa untuk mereka mengulangkaji dan berjuang bersungguh-sungguh untuk masa depan mereka. Ada 2 minggu lagi masa untuk mereka meneruskan ulangkaji...

"Ummi..!" Babah mematikan lamunan ummi.

"Sekarang giliran adik ke pentas! Cuba tengok di screen besar tu... Biodata adik laa.. Tengok, cita-citanya...Chiropractor! Setakat ini babah tengok di screen tu, hanya adik sahaja yang bercita-cita demikian.." Sambung babah sambil menunjuk ke arah 'screen TV' besar di kiri kanan pentas.

Terkesima juga ummi membaca biodata adik. Sehingga berakhirnya majlis graduasi itu, berbagai kerjaya yang hebat dipaparkan sebagai impian setiap pelajar. Hanya adik seorang sahaja yang bercita-cita menjadi kiropraktor (pakar sakit tulang). Ummi dapat rasakan ini semua berkait rapat dengan penyakit yang ummi deritai, iaitu 'slip disc' (sakit tulang belakang). Adik (dan abangnya) )pernah berkata mereka akan 'buat apa saja' asalkan ummi sembuh. Adik (dan abang) pernah mempelajari teknik urutan refleksologi kerana mahu membantu melegakan sakit belakang ummi. Memang mereka mahir dan banyak melegakan sakit ummi di waktu terdesak.

"Adik bercita-cita menjadi kiropraktor untuk mengubati ummi..!" Bisik hati ummi.

Ada gambar adik dipaparkan di 'screen' besar itu. Malah sebelum adik naik ke pentas pun pihak maktab menayangkan banyak aktiviti-aktiviti pelajarnya termasuk beberapa keping gambar adik sewaktu mewakili kelas dan maktab dalam projek-projek sains. Ada pelajar-pelajar TGB yang berjaya mewakili maktab dan negara ke peringkat antara bangsa serta terus ditawarkan belajar di beberapa universiti di Amerika Syarikat,pada tahun 2009 ini, sebelum mereka sempat menduduki peperiksaan SPM 2009 pun! Bertuahlah ibu bapa yang anaknya begitu 'bergeliga otaknya' dan tekun berusaha sehingga mendapat pencapaian sebegitu rupa.... Tahniah ummi ucapkan kepada mereka dan semoga mereka terus mencipta sejarah kejayaan demi agama, keluarga, bangsa dan negara.

Walaupun adik tidak secemerlang mereka, ummi tetap bersyukur dengan usaha adik mentelaah pelajaran bermula dari pertengahan tahun. Walaupun sudah berkali-kali ummi menggesa adik supaya memulakannya dari awal tahun lagi, jadual aktiviti adik memang penuh. Ummi memang tahu sifat adik yang suka beraktiviti. Selain menjadi Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) di TGB, adik juga menyertai pasukan Kadet Bersatu (adik menjuarai larian berhalangan yang di adakan di Kem Terendak, Melaka, dan sepatutnya mewakili maktab ke peringkat kebangsaan, tetapi tidak dibenarkan oleh maktab kerana peperiksaan SPM semakin hampir).

Semasa adik di MRSM Mersing dulu pun, adik sering mewakili maktab dalam acara memanah, hingga berjaya ke peringkat negeri. Ini tidak termasuk kelab-kelab lain yang adik sertai yang ummi kurang arif mengenainya. Malah, sewaktu di TGB, adik menubuhkan kumpulan pancaragamnya sendiri yang terdiri dari rakan-rakan pelajar maktab tersebut. Di rumah, adik mempunyai 2 buah gitar yang sering dipetiknya saban malam, di kala cuti semester. Pening kepala ummi memikirkan keaktifan adik, terutama di saat menjelangnya peperiksaan SPM ini.

Majlis Graduasi hari itu berakhir dengan meriah dan menyimpan seribu satu memoir indah di hati para pelajar dan ibu bapa mereka, termasuk adik, ummi dan babah. Selesai majlis, kami sempat merakam beberapa keping gambar pada sesi fotografi berbayar di luar dewan, sebagai kenangan. Kami tinggalkan adik bersama rakan-rakannya yang lain untuk meneruskan perjuangan mengulangkaji pelajaran, di saat-saat genting mereka sebagai bekalan menghadapi peperiksaan SPM, yang tinggal 2 minggu lebih sahaja lagi.

Malam semalam, 16hb November, pukul 10:00 malam, adik menalifon ummi dan memohon restu dari ummi dan babah supaya mengampuni segala dosa-dosa adik sekiranya ada.. Adik memohon agar ummi dan babah mendoakan kejayaan adik, agar dipermudahkan urusan adik sepanjang musim peperiksaan. Terdengar adik menangis di hujung talian telefon... Adik risau andaikata adik tidak dapat mencapai keputusan sebagaimana yang diharapkan... Beriya-iya adik menangis....

"Adik nak bagi ummi keputusan exam yang terbaik! Tapi adik takut... Adik tak nak ummi kecewa..!" Berkali-kali adik mengulangi perkataan ini...

Ummi faham perasaan adik! Ummi tahu, setiap anak mahu menghadiahkan yang terbaik buat ibu bapanya... Mudah-mudahan Allah memakbulkan doa-doa adik. Ummi dan babah telah memaafkan dan mengampuni semua dosa-dosa adik sekiranya ada, kami mendoakan yang terbaik buat adik untuk kehidupan dunia dan akhirat adik. Adik tidak perlu risau jika adik telah berusaha sebaik mungkin... Jawablah soalan-soalan peperiksaan itu dengan tenang dan yakin. Apapun keputusan yang tiba kemudiannya adalah dari Allah s.w.t. Setelah kita benar-benar berusaha, kita berserah pula kepada Allah menentukannya. Ummi dan babah tidak pernah meminta lebih dari kemampuan adik.

Esok, 18hb November 2009, melangkahlah adik dengan penuh keyakinan ke dewan peperiksaan. Tumpukan segala perhatian dan buatlah yang terbaik. Ummi dan keluarga mendoakan agar adik dapat menghadapi peperiksaan dengan tenang dan semoga Allah s.w.t. membantu adik serta memberikan kejayaan buat adik....! Jagalah kesihatan adik serta bersolat hajatlah pada Allah pada setiap malam. Bermohonlah padaNya..! Dia Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Dia Yang Maha Bijaksana! Mohonlah! Semoga dengan dzatNya, adik dirahmati dan diberkati. Adik.. Ummi dan babah merestuimu..! Semoga ALLAH s.w.t bersama adik, dan rakan-rakan seperjuangan adik di TGB dan di seluruh pelusuk negara. Kami mendoakan agar anak-anak semua sihat, selamat dan berjaya dalam peperiksaan SPM ini.

Salam sayang dari ummi, babah dan abang, istimewa buat adik...!








3 comments:
gravatar
zai said...
November 17, 2009 at 10:03 PM  

Salam Sueozana..

Tersentuh baca kisah ini..terasa begitu tingginya kasih seorang ibu kepada anak2nya...zai yakin pasti sueozana seorang isteri dan ibu yg sangat penyayang..tahniah kerana berjaya mendidik anak2 hingga ke menara gading..semoga setiap pengorbanan yg dilakukan sentiasa dihargai oleh keluarga..

gravatar
HaSue said...
November 21, 2009 at 6:57 PM  

salam kak..
terharunya baca citer akak nih...ada bakat menulis novel laa akak nih..
Apa2pun kita sama2 doakan yg terbaik untuk anak2 kita yer kak.. :)

gravatar
Sueozana said...
November 29, 2009 at 1:07 PM  

>>To Zai..
Alhamdulillah dan insyaAllah. Smoga Zai pun begitu juga.


>>To Hasue..
Curahan rasa seorang ibu..
Eh, yer ke..tak de lah, gaya penulisan akak ni hentam keromo jer, seronok sendiri melayan perasan..

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."