feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

MENGAPA BEGINI..,?

Labels:



PERLAWANAN akhir Bola Sepak Piala Malaysia edisi ke-83 iaitu di antara Kelantan dengan Negeri Sembilan di Stadium Nasional Bukit Jalil malam tadi, menjadi pesta mercun apabila pelbagai jenis mercun dibakar dan dilemparkan ke arah pemain dan penonton. Harta awam seperti kerusi di tempat duduk stadium dibakar.. Seorang jurukamera RTM cedera dibaling batu. Seorang perempuan cedera parah pada mukanya.

Kutukan dan kata-kata kesat menjadi hiasan bibir menggantikan ucapan zikir dan doa. Tidak ada senyuman dan salam. Semuanya pahit dan kelam pada pandangan dan fikiran. Di sinilah syaitan merasuki jiwa kita, saat yang sentiasa dinantikan. Detik yang membuka seluas-luasnya jalan perpecahan sesama ummah..!



Mengapa kita barus hilang pertimbangan, ke mana hilangnya semangat kesukanan dan saling menghormati...? Ia hanya sekadar satu permainan, kalah dan menang adat dalam setiap perlawanan. Jika menang jangan mendabik dada, dan jika kalah jangan pula orang lain yang dipersalahkan. Tarik nafas panjang-panjang. Beristighfarlah... Sama-sama kita renungkan di mana kesilapan, kekurangan dan kelemahan kita sehingga pasukan kita kalah.

Semangat yang dipamerkan memang mempunyai dorongan kekuatan yang amat tinggi. Amat beruntung individu, keluarga dan negara yang mempunyai rakyatnya yang mempunyai semangat dan jiwa yang kuat seperti ini. Cuma... gunakanlah pada tempat, situasi dan masa yang sesuai. Janganlah kita berpecah dan bertindak diluar batas susila dan kesopanan. Kebanyakan yang menonton perlawanan Piala Malaysia malam tadi adalah dari bangsa Melayu beragama Islam. Wahai saudaraseagamaku yang ku kasihi, alangkah tinggi nilai dan indahnya bayangan iman yang saudara-saudaraku miliki, andai saja semangat yang dipamerkan pada malam tadi digunakan dan dipraktikkan demi mengembangkan dan mempertahankan agama, bangsa dan negara kita...!

Kita di bumi Malaysia, negara yang masih aman dan dibendung dengan undang-undang. Sayangilah keharmonian yang masih ada. Cukuplah sesekali kita tersasul dan jangan diulangi lagi. Bersatulah kerana bangsa kita semakin terpinggir dan kita mempunyai perjalanan masa depan yang panjang untuk difikir. Semoga agama kita dan bangsa kita tidak menerima nasib seperti umat Islam lain di negara-negara luar..!

Jika dalaman kita asyik berpecah dan huru-hara, bagaimana mungkin kita boleh bermuafakat, bersatu mempertahankan maruah agama, bangsa dan negara? Jika kita sentiasa melayan sifat amarah dan melepaskannya kepada sesama saudara seagama, sebangsa dan senegara, bagaimana mungkin kita boleh sama-sama duduk dan berbincang untuk memajukan diri, keluarga dan negara kita? Mengapa dalam negara yang masih aman ini, nyawa jadi taruhan disebabkan ingin melempiaskan perasaan amarah dan kecewa yang membuak-buak? Kita mungkin mencederakan diri sendiri, saudara-saudara kita dan rakan-rakan kita... tanpa alasan yang benar-benar kukuh. Hanya kerana marah, marah dan marah..

Wahai saudara-saudaraku, anak-anakku yang dikasihi, lihat pula di negara-negara Islam yang ditindas, Palestine umpamanya... remaja mereka, malah kanak-kanak seusia 9 tahun pun sudah bersemangat tinggi dan mula berjihad demi mempertahan nasib agama, bangsa dan negara! Dalam situasi sebegitulah, semangat, kekuatan dan kesetiaan yang tinggi perlu dipamerkan!


Sumber~ Metro Online.









0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."