feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

ISLAM DAN KESEDERHANAAN: Penyucian jiwa

Labels:


ISLAM adalah agama yang menyeru umatnya mengamalkan KESEDERHANAAN dalam sistem kehidupan. Ia mencakupi semua aspek kehidupan sama ada dari segi ibadat, kepercayaan (i'tiqad), akhlak dan urusan seharian (muamalah). Kesederhanaan adalah ciri istimewa agama Islam yang membezakannya dari agama (fahaman) lain. Kesederhanaan inilah yang dinamakan Allah s.w.t sebagai "jalan Yang Lurus" (Assirotul Mustaqiim), membezakan Islam dari agama-agama (fahaman) lain yang dimurkai Allah s.w.t., sebagaimana yang tersebut di dalam surah Al-Fatihah "Yang dimurkai ke atasnya"(Almarghdhuu bi 'alaihiim) dan "yang sesat"(Addhooliin). Kedua-dua golongan ini adalah dari kalangan yang melampau(keterlaluan) dalam mengamalkan agama masing-masing.

Hakikatnya,
mencari keseimbangan dan kesederhanaan dalam semua aspek kehidupan adalah sesuatu yang amat sukar. Desakan hawa nafsu dalam diri manusia selalu mengatasi kewarasan dan kebenaran akal fikiran kita. Ia hanya dapat dibendung dan di atasi dengan penguasaan iman dan lmu pengetahuan..!

Sering kita perhatikan berlaku begitu banyak sifat keterlaluan dan melampau. Sewaktu mengambil wuduk misalnya... ramai di kalangan kita yang bersuci dengan menggunakan air dalam jumlah yang banyak sehingga berlakunya pembaziran, baik di rumah, mahupun di surau atau masjid-masjid. Sedangkan dalam agama Islam cukup sekadar melalukan air ke atas anggota badan yang disucikan, malah ianya sah jika hanya menggunakan debu sekalipun.!

Ada pula golongan yang bersifat tidak yakin (waswas) dengan mengambil wuduk berkali-kali malah berbelas-belas kali.. Begitu juga, terdapat mereka yang mengangkat takbir dan berniat solat berkali-kali kerana mengimpikan kesempurnaan di dalam ibadatnya. Sedangkan mereka sebenarnya telah terjebak ke dalam sifat orang-orang yang keterlaluan.


Sewaktu ketiadaan peralatan seperti senapang dan panah untuk berburu, Islam telah membenarkan anjing sebagai 'alat perantara' untuk berburu. Walaupun Islam mengharamkan daging anjing dimakan oleh umatnya, serta haram menyentuhnya di kala ia berpeluh atau basah, tetapi Allah s.w.t telah membolehkan kecekapan anjing digunakan untuk memburu haiwan lain untuk dimakan dagingnya oleh tuannya yang beragama Islam, asalkan sewaktu anjing tersebut dilepaskan untuk menggiggit mangsanya, tuannya hendaklah berniat dengan niat untuk berburu dan mewakilkan dirinya ke atas anjing tersebut dengan lafaz Bismillah... Sebaik mendapat hasil buruan anjingnya, seseorang itu haruslah dengan segera menyembelih haiwan buruan tersebut. Ia boleh dimakan dengan syarat bahagian yang terkena gigitan anjing tersebut dibuang (tidak boleh dimakan). Sebegitu sederhananya agama Islam, sehingga ia tidak pernah mnyulitkan kehidupan umatnya, asalkan sahaja setiap sesuatu itu dilakukan mengikut garis panduan (iaitu tidak bercanggah dari hukum yang dinyatakan) yang telah dijelaskan di dalam Al-Quran dan Hadis.

Pada waktu-waktu darurat yang boleh membawa kepada kemudaratan seperti kematian, umat Islam diharuskan memakan makanan yang diharamkan pada waktu aman(lazim). Sebagai contoh, jika didapati seseorang itu hanya boleh disembuhkan penyakitnya dengan memakan daging babi (dengan syarat tidak ada ubat lain selainnya), maka diharuskan ke atasnya memakan daging babi tersebut (tidak berdosa), dengan syarat ia hanya dimakan mengikut kadar yang boleh menyembuhkan penyakitnya sahaja. Jika dimakan berlebihan dari keperluan untuk menyembuhkan penyakit, maka hukumnya adalah berdosa. Jika ada kaedah atau ubat lain yang diketahui kemudiannya, maka dia perlu dengan serta merta berhenti dari memakan daging babi tersebut dan bertukar kepada perubatan baru.

Dari segi berpakaian, kesederhanaan yang digariskan dalam Islam sudah terlalu banyak diabaikan. TIDAK PERLU kita bercerita di sini mengenai pakaian yang mendedahkan aurat dan menjolok mata, kerana ia sudah jelas terkeluar dan tersasar dari aqidah islam dan hukum yang ditetapkan.
Pakaian yang boleh dipersoalkan adalah seperti pakaian yang menutup aurat tetapi terlalu mewah dari segi harganya sehingga mendatangkan pembaziran kewangan sesorang individu. Begitu juga dengan jumlah pakaian yang begitu banyak dimiliki oleh seseorang Islam pada sesuatu masa. Ia jelas terkeluar dari kesederhanaan yang diamalkan oleh agama Islam...

Islam menggalakkan pemakaian penutup muka 'hijab'
bagi seseorang perempuan yang terlalu cantik kerana jika dia membuka hijabnya dikhuatiri golongan lelaki akan tergoda kepadanya. Bagi wanita yang kecantikannya tidak memudaratkan orang yang melihatnya, maka wajahnya bukanlah aurat baginya. Sedangkan sewaktu bersolat pun kita dikehendaki memakai pakaian yang menutup aurat kecuali tangan dan muka..!


Namun apa yang menghairankan pula, di sebalik kemudahan yang diberikan oleh Islam kepada wanita-wanita berparas biasa ini, kita berlumba-lumba menghiasi wajah dengan bersolek untuk menarik pandangan umum yang sudah tentu bukannya muhrim kita... Kita lupa bahawa sebagai wanita wajah yang cantik adalah aurat dan sebaik-baiknya kita tidak menyulitkan diri sendiri dan membazirkan masa dan wang untuk membeli peralatan solek (make-up) yang berbagai. Adalah wajar, malah dituntut dalam Islam agar kita menjaga kecantikan wajah, bahkan keseluruhan diri kita agar sentiasa sihat, kemas dan cergas. Kita juga digalakkan bersolek, tetapi hanya untuk suami sahaja, supaya kebahagiaan dan kemesraan di dalam hubungan suami isteri sentiasa segar dan terpelihara.

Kebanyakan kaum lelaki amat bangga memakai baju batik dari kain sutera dengan berbagai corak dan fesyen. Sedangkan pada masa yang sama mereka perlu menunaikan solat fardhu... Adakah kita lupa atau sengaja melupakan bahawa sutera itu diharamkan ke atas kaum lelaki? Adakah kita 'terlupa' bahawa memakai pakaian yang haram hukumnya menyebabkan ibadat kita ditolak oleh Allah s.w.t..? Dari sini timbul pula persaingan atau perlumbaan di antara isteri dan suami untuk mendapatkan pakaian yang berjenama dan mahal harganya. Hilang sudah kesederhanaan yang ditekankan oleh agama Islam kepada umatnya... Yang timbul hanyalah persaingan sesama sendiri dalam perkara-perkara yang remeh-temeh.

Islam menggalakkan kita bersederhana dalam segala perkara. Namun kehidupan masyarakat kompleks hari ini menuntut berbagai perkara yang di luar dari kemampuan individu untuk turut menyibukkan diri menyertainya.. Ramai, malah terlalu ramai pasangan dan keluarga pengantin mengadakan jamuan majlis perkahwinan dan resepsi secara besar-besaran, yang amat meriah dan menelan belanja yang begitu besar... Ianya menjadi manis dan tidak salah dari segi adat ( tetapi tetap membazir dari segi agama), jika kita benar-benar berkemampuan dan tidak menyusahkan diri orang lain, dan diri sendiri. Yang menghairankan, ada di kalangan kita yang sanggup bergolok bergadai, membuat pinjaman peribadi dari orang-orang perseorangan malah ramai yang berhutang (membuat pinjaman) dengan bank (malah ada yang berhutang dengan along!) semata-mata mahu meraikan majlis pertunangan atau perkahwinan mereka dengan besar-besaran, demi mengikut arus semasa!

Alangkah sedihnya fenomena ini jika dilihat dari sudut agama dan ukuran akhlak serta etika seseorang. Mengapalah kita perlu bersifat keterlaluan sehingga sanggup berhutang sekeliling pinggang? Apa yang dikesalkan ialah, hatta anak sudah berderet pun, hutang perkahwinan belum dapat dilangsaikan. Sedangkan Islam hanya mewajibkan IJAB dan KABUL..! Kenduri doa selamat cuma mengikut sekadar yang termampu sahaja. Apa yang perlu diutamakan adalah bagaimana untuk menyara dan merancang perjalanan kehidupan sebuah keluarga yang baru terbina tersebut di atas keredhaan agama dan memupuk serta mengekalkan kebahagiaan berumahtangga, supaya generasi yang lahir darinya mempunyai nilai-nilai murni yang boleh menegakkan keagungan Islam, maruah keluarga, bangsa dan negara.

Janganlah kita bersusah payah menyulitkan kehidupan kita sendiri, sedangkan peraturan hukum agama Islam itu amat senang dan memudahkan umatnya. Sayangnya dalam kehidupan sekarang, kita telah jauh terpesong dan seolah menjadi 'terbiasa' bagi kita menongkah arus hukum Islam dan kesederhanaan yang dibawanya. Akhirnya ia membawa kepada kejatuhan akhlak dan peradaban ummah!

Pada bulan puasa, kita dapat melihat dengan jelas kebanyakan dari masyarakat hari ini menjadikan waktu berbuka puasa sebagai Pesta Makan, bukan nya mengambil iktibar dan pengajaran dari ibadah puasa yang mengingini umatnya merasai lapar dan dahaga sebagai memperingati golongan yang tidah bernasib baik dan tidak berkemampuan yang terpaksa berlapar dan dahaga. Bahkan kita sering tertidur dalam kekenyangan yang melampau. Malah untuk bersegera menunaikan solat Maghrib pun kita tidak mampu bangun dari kerusi kerana kekenyangan. Jika diperhatikan, surau dan masjid begitu penuh pada minggu pertama bulan Ramadhan, malah tidak keterlaluan jika dikatakan hanya pada 3 malam pertama sahaja. Selepas itu kita semakin malas berjemaah dan menunaikan solat sunat Terawih. Adakah kerana kita kepenatan, atau kerana kita terlampau kekenyangan dan malas bergerak..? Apapun, setiap dari kita mempunyai alasan tersendiri...

Ada sesuatu yang tidak kurang menariknya yang menjadi 'trending' pada masa kini. Kebanyakan dari kita yang berkemampuan adalah dituntut supaya mengerjakan Haji iaitu rukun ke lima dalam agama Islam. Ramai dari kalangan kita yang berkemampuan telahpun sampai ke Tanah Suci Makkah... Mereka menunaikan umrah sama ada bersendirian mahu pun bersama isteri dan keluarga. Jika ditanya adakah mereka telah meyempurnakan Haji sebelum ini...? Anehnya mereka belum menunaikannya. Kebanyakan generasi muda kini yang berkemampuan, lebih gemar menunaikan umrah terlebih dahulu kemudian baru diikuti ibadah Haji pada tahun terkemudian (itupun jika umurnya panjang dan masih berkemampuan dari segi harta dan tenaga). Mereka mendahulukan ibadah sunat melebihi dari ibadah yang wajib..!

Wahai sahabat, teman dan saudara...

Marilah kita menginsafi diri dan menyoroti kembali liku-liku perjalanan yang telah kita lalui. Mari kita susur kembali ke pangkal jalan di mana kita telah bermula. Mudah-mudahan kita menemukan kebenaran di sebalik segala kesesatan dan keterlaluan sifat dan sikap kita selama ini. Tidak salah untuk kita bermula kembali,
daripada langsung tidak menyedari atau menginsafi... Sama-samalah kita mengenal diri, mencari keyakinan dari perkara yang menjadi ajaran asas dalam Islam, iaitu RUKUN ISLAM YANG LIMA...

1-Mengucap dua kalimah syahadah
Mengucap 2 kalimah syahadah merupakan pengakuan lisan kepada hakikat keimanan dan kepercayaan akan kewujudan Allah s.w.t. dan keEsaannya. Apabila seseorang itu melafazkan syahadah dengan penuh keyakinan, dari saat itu segala amalan baiknya akan diterima dan kita wajib bersisikap jujur kepada Allah dan mengikut panduan yang telah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w, agar mengikuti jalan Islam yang lurus dan sempurna.

2-
Mendirikan Solat Fardhu

Solat mencegah kita dari melakukan kemungkaran. Bersolat 5 kali sehari semalam akan menjadikan kita sentiasa menginsafi diri sebagai hamba Allah Yang Maha Agung lagi Maha Perkasa. Ia bersifat sebagai penyucian diri dan hati serta mengawal diri kita dari terjerumus ke lembah kehinaan dari pujukan hawa nafsu dan syaitan.

3-
Menunaikan Puasa di bulan Ramadhan

Puasa yang dilakukan dengan penuh keikhlasan dan keyakinan mempunyai kesan yang amat mendalam dalam membentuk peribadi dan akhlak kita yang terpuji dan unggul. Ia menjadi perisai keimanan yang memberikan ketenangan dan sifat menginsafi diri. Kesempurnaan ibadah puasa yang di sulami dengan amalan bacaan Al-Quran dan berzikir mendorong kita ke arah mengerjakan amal kebajikan.

4-Menunaikan Zakat
Zakat juga merupakan ibadah yang dapat menyucikan jiwa seseorang insan. Zakat hanya diterima dari sumber usaha yang halal dan di berikan kepada golongan yang benar-benar berhak serta memerlukan. Pengorbanan yang dilakukan dengan mengeluarkan zakat untuk membantu sesama ummah menjadikan kita semakin kukuh dari segi pegangan agama dan akhlak yang mulia. Zakat yang dikeluarkan akan mengeratkan hubungan sesama ummah dan akan merepatkan jurang perbezaan ekonomi ummah.

5-Menunaikan ibadah Haji
Ibadah Haji menggabungkan berbagai aspek iaitu membelanjakan harta di jalan agama, tuntutan ibadah fizikal, keikhlasan dan kesanggupan menanggung kesusahan. Haji mengingatkan manusia kepada persamaan taraf manusia disisi Allah Yang Maha Pencipta, melalui pakaian yang dipakai. Ukuran tingginya darjat seseorang disisi Allah adalah tahap keimanan dan ketaqwaan masing-masing, bukannya terletak pada perbezaan harta, pangkat atau rupa.

Jika kita terus berpegang kepada Rukun Islam yang lima ini, berserta dengan keyakinan dan keikhlasan amalan kita kepada Allah s.w.t, sejauh mana pun perjalanan yang kita perlu lalui dan sesukar mana pun cabaran yang kita perlu hadapi, insyaAllah, hati, jiwa dan fizikal kita akan sentiasa mentauhidkan Allah s.w.t. Kita tidak akan jauh terpesong dan terkeliru... Semoga kita semua diberkati Allah s.w.t. serta tergolong dalam hambaNya yang diampuni... InsyaAllah..

P/S:
Salam Aiduladha kepada semua saudara Islam....
Semoga dirahmati dan diberkati Allah s.w.t..






0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."