feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Nak Raya ke..?.

Labels:



Dalam keghairahan umat Islam menyambut Hari Raya Aidil Adha, tentunya pelbagai persiapan diadakan untuk melengkapi sambutan hari yang mulia ini.. Paling utama menempah bahagian 'korban' sendiri atau ahli keluarga, bagi yang mampu. Di pagi hari raya pula, selepas menunaikan solat sunat Aidiladha, mereka akan ke tempat penyembelihan korban untuk melafaz niat dan seterusnya mengambil daging korban masing-masing untuk diagihkan kepada yang memerlukan, jika tidak diurus oleh badan-badan berkaitan.

Kebanyakan suri rumah setidak-tidaknya akan menyediakan sedikit juadah untuk santapan di hari raya, meskipun tidak semeriah Aidilfitri. Bagi yang merantau, terutama dari Pantai Timur Semenanjung, mereka akan pulang ke kampung sehari dua sebelum tibanya hari raya, kerana Hari Raya Haji ini masih meriah disambut, terutama di Kelantan dan Terengganu.



Hari Raya Haji pada tahun ini disambut agak hambar, oleh keluarga ummi. Ummi hanya berseorangan di rumah. Babah sudahpun berlepas dari bumi Sarawak pada petang hari Khamis, 27hb Nov, menuju ke tengah laut demi tugasan yang memanggil. Begitulah rutin kehidupan jika hanya bekerja makan gaji. Di mana sahaja khidmat diperlukan, pada bila-bila masa sahaja kita harus melaksanakannya, demi mencari rezeki dari gaji yang halal. tersekat-sekat suara babah di dalam telefon, mengucapkan selamat Hari Raya Aidiladha kepada ummi. Ummi cukup 'benci' makan gaji! Bukan menyombong diri, namun wujud ketidakserasian agaknya dengan jiwa ummi yang inginkan ketenangan hidup dan mengutamakan kepentingan masa bersama keluarga. Ummi lebih suka bekerja sendiri, berniaga umpamanya, biarpun kecil-kecilan namun hati ummi puas. Ummi boleh mengatur masa dan 'profit margin' sesuka hati..

Berbalik kepada cerita hari raya, ummi sebenarnya sedih bila beraya tanpa suami tercinta di sisi. Namun begitu, demi anak-anak ummi gagahi juga menyediakan sedikit juadah untuk hidangan keluarga kecil ummi di hari raya. Ummi akan beraya dengan abang sahaja di rumah. Abang sedang dalam perjalanan kembali dari kampus dengan menaiki bas jam 9:00 malam dan dijangka tiba di rumah pada jam 11:00 malam. Adik sedang menghadapi peperiksaan SPMnya dan tidak dapat pulang beraya kerana pada hari Isnin nanti, adik akan menduduki peperiksaan Kertas Biologi, diikuti Kertas Fizik dan Kimia yang hanya akan berakhir pada 8hb Nov 2009 (Semoga Allah memberkati dan membantu adik supaya cemerlang dalam peperiksaannya). Ummi yang tidak membenarkan adik pulang, demi mengurangkan masanya terbuang di perjalanan. Ummi merancang untuk melawat adik bersama abang sebaik selepas menunaikan solat Aidiladha.


Belakang dan kaki ummi mula terasa sakit kerana berdiri terlalu lama menyiang dan membersihkan daging untuk dibuat Rendang Tok, sambil merebus nasi himpit yang menjadi hidangan 'wajib' kami pada setiap kali hari raya tiba.. Hati ummi sebagai seorang ibu diruntun perasaan tidak seronok pula jika menghidangkan sejenis juadah sahaja untuk anak-anak, sedangkan kalau babah ada di sisi, kepelbagaian itu 'wajib' walaupun dalam jumlah yang sederhana dan secukupnya sahaja untuk keluarga kami.
Dalam berkira-kira untuk menyeronokkan hati anak-anak, ummi pun masaklah pulut kuning sebagai tambahan. Kali ini ummi menjimatkan tenaga (kerana kesihatan yang tidak mengizinkan), ummi hanya masak dengan menggunakan periuk elektrik sahaja, cuma ditambah minyak sapi (sebagai menggantikan santan jika dimasak secara kukusan). Cukuplah sekadar 'mengadakan' daripada tiada! Begitupun rasanya masih kekal, walaupun rupanya tidak seindah rasa..,akan bertambah enak bila ummi hidangkan bersama serunding kelak.. alkisah..!

Jam menunjukkan pukul 12:00 tengah malam, namun abang belum jugak sampai ke rumah... Kenapa pulak abang lewat agaknya.. Hmm, baru ummi teringat, inikan malam hari raya, sudah pasti jalan jem (tanpa roti) dengan lalulintas, walaupun mengikut laluan lebuhraya! Saban tahun pada saat-saat beginilah kenderaan dari berbagai ceruk rantau berpesta dan 'marching' di sepanjang lebuhraya Timur-barat dan Utara-selatan... Bukankah seronok jadi suami ummi..? Naik helikopter ke tengah laut, sudahlah tidak ada jem, 'jalan atas' pulak tuu.... (Maafkan ummi ya babah, bergurau sahaja.., merawat hati yang sedih ni.

Ummi sendiri sudah berkali-kali marching dari dapur hingga ruang tamu, melayan perasaan resah menunggu anak sulung yang tidak kunjung tiba. Berpuluh kali sudah ummi menelefon abang namun masih tidak dapat dihubungi...! Alhamdulillah adik pula sedang mengulangkaji pelajaran sewaktu ummi menelefonnya tadi. Semoga abang diberkati dan dilindungi Allah serta selamat di perjalanan. Semoga babah juga di berkati dan dilindungi Allah dari segala mara bahaya... Sayu hati ini Tuhan sahaja yang tahu. Dalam keadaan begini ummi perlu berbuat sesuatu supaya fikiran tidak berkecamuk. Tiba-tiba hati teringatkan sembang cyber dengan Hasue, anak jati Sarawak yang mahir dalam pembikinan Kek Lapis Sarawak.. Blogger Kak ina kl pun pernah menyarankan ummi mencuba jari jemari ni untuk melapis kek Bumi Kenyalang ni. Alahai.... teringin, tapi... terdaya ke ummi, dalam keadaan belakang dan kaki yang semakin sakit rasanya ni...

Ish... tak boleh jadi...! Dengan lafaz Bismillah...
Ummi pun membulatkan tekad (sebulat bola yang disepak pemain2 Kelantan dan N9 baru2 ni... (sensitif..!) Ummi mengeluarkan peralatan dan apa-apa bahan mengikut sekadar apa yang ada dalam stok di rumah... Lalu bermulalah episod pertama melapis Kek Sarawak di dapur rumah ummi yang sunyi sepi ni, sambil menunggu kepulangan anak sulung ummi.
Okayy......

Light!

Camera!

Action....!!!



" Assalamu'alaikum ....
puan-puan yang dihormati.. Resepi kita hari ini ialah

KLS
iaitu Kek Lapis Dwi Berry....

Seperti yang kita ketahui, asas dalam pembuatan
KLS adalah.. blablabla...
Bahan2nya, yaa puan2... blablabla...
Cara membuatnya adalah seperti berikut..."

1- Langkah pertama.. Mari2 mewarna dan melapis.
"Ops,dah licin ke?"
Komen penonton..







2- Lapisan pertama dibakar dengan api atas dan
bawah selama 10 minit ya... Lapisan ke 2 kita
bakar dengan api atas
sahaja...












3- Lapisan seterusnya.. Bentukkan corak, secara
garisan menyerong ya... Tapi jari saya terseliuh kerana mencanai roti di malam raya, kita hentam saja ya..
Bakar lagi dan ulangi sehingga beberapa
lapis lagi.

" Comotnya..!"
Ini penonton yang cakaap daa..!









4-Akhir sekali.. Kita akan 'mencanting batik'
pada permukaan lapisan terakhir...
Berbagai corak boleh dilukiskan. Nak lukis gambar
Mikel Jeksen pun bolehh...
(Eh! Lari dari skrip la plak..!)


Bakarlah dengan api atas dan bawah
selama
15 minit..








5- Jemput semua..."Kamek jemput makan ya.. Kalau sik nyaman, Jangan serghik, kitak molah lagi.."(?)
Raya tahun depan la pulak..


**Kenapa permukaan atasnya cerah? : Ummi memandai-mandai (wpn tak pandai..) bubuh keju cheddar
di bawah lapisan teratas!

Sedap sangat..
Lembut berkrim..!


**Ni ummi tambah semasa 'Take 5'. Pengarah pi
pekena Rendang Tok ummi dengan kopi O...
"Addaa kaa..? Dia pi padam lampu kamera smuaa..
Gelap la weyh... Anak ummi nak masuk rumah
camana niiih..?"







Selepas beberapa ketika...


"Yaa puan-puan... Kita boleh juga panggil Kek Lapis Kelantan lah ya, sebab
ada batik dan lapisannya tak senipis Lapis Sarawak...? Bolleh gituu? Ahaw..!
"
Hasue dah mula kerut kening..! Ok2...Lapis Sarawak amatur,
hehe...
Jangan marah dik!
and CUT!!!

Dan untuk makluman, anak ummi sampai rumah pukul 2:30 pagi!!
Esoknya kami beraya di MRSM bersama adik dan kawan2nya yang senasib (Tak balik kampung laa...).
Akhirnya kami beraya juga dalam kesederhanaan dan hati yang
pilu tanpa babah di sisi...

~SELAMAT HARI RAYA BABAH
!!!~
~We
Love U sooo Much...!~







Updates on Feb 27, 2010...


Semasa nak balik kampung pada Jan 20 2010, ummi sempat buat kek Sarawak versi sendiri (kira resepi sendiri la ni).... Lepas termenung mengingatkan mak yang sakit di kampung, ummi pun mendapat idea untuk mencampurkan bijirin nestum segera (untuk kesihatan mak), cebisan kulit limau serta esen limau dan kepingan choklat Cadbury (untuk membangkitkan selera mak)..! Selain dari bahan2 ini, seperti biasalah, bahan2 kek Sarawak yang ummi masukkan termasuk telur, tepung superfine, mentega Golden Churn, perisa dan jem strawberry, perisa dan jem pandan, gula dan esen vanila...

Sekiranya ada pembaca yang berkebetulan iginkan resepi2 Kek Sarawak yang lengkap dengan sukatan, bolehlah merujuk ke blog masakan adik manis bernama Hasue ( http://sue-hasue.blogspot.com), seorang anak jati Sarawak yang amat arif bab2 kek Sarawak ni. Promo sikit ya Sue.. Hehe... Yang penting bahan asas dan sukatan yang betul, sementara perisa apa atau bahan tambahan apa yang ingin kita masukkan, terpulang pada selera masing2. Okay...?

Inilah aktiviti dan hasil yang ummi dapat pada hari itu, dengan dibantu oleh anak bujang
ummi Si adik yang bercuti panjang menunggu keputusan SPMnya...































Ini pula kek Blueberry cheese yang ummi buat untuk Birthday Adik pada Dec 21 2009... Kira tayangan larut malam la ni... Al-maklumlah, orang tengah ghairah mencuba resepi kek.. Asal ada special date jer, mesti nak buat kek... Jadi tak jadi lain cerita la kan... Jangan bandingkan dengan orang yang pro, malu la... Apa pun... sekurang2nya ummi dapatlah jugak bagi anak2 dan suami makan kek hasil sendiri, walaupun ........ COMOT! Hehehe....













Ni dia rupa Blueberry cheesecake Adik...






2 comments:
gravatar
HaSue said...
December 8, 2009 at 10:26 AM  

Salam kak...honestly,kek akak nih nampak cantik sangat dah...tak macam amatur pun...macam dah biasa2 jer buat kek lapis.ke memang dah biasa nih kak??heheee...rasa mesti sedap kan?lagi2 hasil tgn sendiri...anak2 mesti bangga ngan ibunya nih..sue tumpang gembira laa kak tengok hasil tgn akak nih... pasnih leh cuba kek lain lak ek..try kek kukus ke..sebab yg kukus nih jarang orang jual sebab x tahan lama..

*sori kak lama baru sampai sini...tenet mengong kak...huhu

gravatar
Sueozana said...
December 8, 2009 at 5:25 PM  

To Hasue:
wlkmslm... 1st time wat kek lapis, cuba2 blajar dari buku2 yg k.sue beli & apa yg sue ajarkan kat blog sue tu.. Selama ni sibuk sgt,nak makan main beli jer..Tima kasih sue, blog sue byk mgajar akak n datangkan smangat buat sdiri kek lapis.. (Anak2 suka sgt, rasa x manis sgt n trasa lemak cheese nya.)

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."