feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

ATM...Oh, ATM...!

Labels:



Funny Myspace Comments

Hiasan: Seronoknya Si Meow melihat cik CT beraksi sebelum di 'ngap'...

Assalamu'alaikum..........

Di pagi hari Jumaat ni terasa mood macam nak menulis surat pulak, tapi surat ni pasti tak dapat layanan segera punya... OK.... Ummi tulis sebuah kisah pendeklah ya...

Kisahnya bermula ketika anak ummi nak mengeluarkan duit dari mesin ATM Bank Islam di UIA cawangan PJ, sehari sebelum Hari Raya Haji ari tu... Tiba-tiba pulaklah mesin tu buat hal, jumlah pengeluaran yang tertulis pada resit dari mesin ATM tu memang betul ($50.00- maklumlah student mana ada duit nak keluarkan banyak-banyak, kan..?), tetapi, selepas 'ditunggu punya tunggu', anak ummi yang seorang ni naik hairanlah, mengapa tak keluar keluar lagi duit dari ATM tuu..? Dengan perasaan hampa,kecewa dan 'angin' lah, (selepas menepuk-nepuk mesin tu 2,3 kali, kalau-kalau duitnya nak keluar...) anak ummi pun terpaksalah menapak keluar UIA dan menggunakan mesin ATM yang lain untuk mengeluarkan wang untuk perbelanjaan membeli tiket bas balik ke rumah...penyata transaksi menunjukkan $50.00 sudahpun ditolak dari jumlah akaun tidak termasuk jumlah yang baru dikeluarkannya......alkisahlah.

3 hari yang lalu ummi berada di hadapan sebuah mesin ATM Am Bank di Jaya Jusco Melaka, kerana nak mengeluarkan duitlah, untuk berbelanja di situ. Berkebetulan pada masa yang sama ada seorang wanita dalam keadaan yang amat resah di tepi mesin ATM tersebut memandang-mandang ke arah ummi sambil bercakap dengan seseorang melalui telefon bimbitnya. Setelah 'menangkap' beberapa patah perkataan dari perbualan beliau, ummi pun mengundurkan diri dari mesin ATM tersebut...! Aduhai.., rupa-rupanya mesin tu buat hal juga... Cik kak kita ni mengeluarkan wang berjumlah $200.00 dari akaunnya melalui ATM Am Bank tersebut, tetapi yang keluar hanyalah resit yang tercatit baki akaun yang telah ditolak $200.00 tetapi wangnya tidak muncul-muncul..! "Tak dapeklah den nak nolong....", bisik hati ummi...

Setelah seorang remaja berjaya mengeluarkan wang dari mesin ATM yang sama, ummi mencuba nasib dengan mengeluarkan sebanyak $100.00 'sebagai bahan ujian' (macam saintis la pulak..) apa-apa hal taklah terbeban sangat jika mesin tu 'kapur' wang tersebut. Bismillahirrahmaanirrahiim..........dan, Alhamdulillah, dapat pulak duit tu keluar. Cik Kak tadi menghampiri ummi bertanya berapakah jumlah wang yang keluar dari mesin ATM tersebut? Dengan perasaan kurang selesa tetapi kerana memahami situasi yang dihadapi oleh beliau, ummi menjelaskan ummi hanya mengeluarkan $100.00 sahaja dan itulahjumlah yang keluar dari mesin tersebut. Cik Kak tersebut beriya-iya lagi bertanya adakah betul itu duit ummi atau duit beliau, kerana beliau curiga kalau-kalau duitnya lambat keluar dari mesin ATM dan keluar sewaktu ummi mengadap mesin tersebut, aduhai...! "Ada muka pencuri ke aku ni..?" sekali lagi hati ummi berbisik geram...tetapi tetap mengasihani cik kak kita tu..

Moral dari kedua kisah di atas adalah, berhati-hati semasa mengeluarkan wang dari mana-mana mesin ATM. Mulakan dengan jumlah yang sedikit dahulu yang termampu ditanggung sekiranya wang tersebut tidak keluar (Bunyinya macam nak main saham jer... "modal/kerugian yang termampu ditanggung..."). Sentiasalah menekan butang atau panel 'memerlukan resit urusniaga' sewaktu berurusan dengan mesin ATM. Langkah-langkah di atas adalah sebagai persediaan sekiranya wang kita 'dikapur' atau 'ditelan' oleh gergasi ATM ni, kita dapat melapurkan segera kepada pihak bank bagi mendapatkan penjelasan dan jika bernasib baik kita akan mendapat balik wang yang 'ditelan' sewaktu transaksi tersebut. Sekiranya berlaku perkara seperti di atas, segeralah membuat lapuran kepada bank di mana kita membuka akaun dengannya,dan ikuti nasihat atau tindakan lanjut yang disarankan oleh pihak bank. Pada setiap mesin Atm terdapat talian khidmat pelanggan (jika berfungsi) untuk kita hubungi sekiranya berlaku permasaalahan yang berkaitan dengan mesin tersebut.

Meskipun demikian, secara perbadi ummi berpendapat, pihak bank terbabit (tuan punyer mesin ATM ler..!!!) perlu, malah amat perlu melakukan penyelenggaraan sekerap mungkin terhadap mesin-mesin ATM mereka, terutama di kawasan yang melibatkan jumlah transaksi yang tinggi, memandangkan setiap transaksi yang dilakukan bukanlah diberi secara percuma, terutama jika akaun pengeluar tidak sama dengan bank induk mesin ATM tersebut, di mana 'minimum charges' yang dikenakan bagi setiap transaksi adalah di antara $1.00(bagi bank-bank tempatan seperti Mayban, Bank Islam, Ambank dll) hingga $4.00(bagi bank-bank luar negara contohnya Al-Raghi).

Kejadian seumpama ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan di mana-mana sahaja. Bayangkan kesusahan yang timbul dan terpaksa dihadapi oleh pelanggan yang mengalami situasi seperti di atas. Apa akan terjadi sekiranya wang yang dikeluarkan tersebut perlu digunakan untuk menyelesaikan pembayaran tertentu dalam waktu yang begitu suntuk (pembayaran bil-bil hospital swasta -untuk membayar kos terbabit bagi menuntut jenazah umpamanya, untuk membeli kelengkapan jenazah, untuk membayar tiket penerbangan, malah berbagai lagi).

Jangkamasa seminggu terjadinya 2 kes rawak yang berlaku pada keluarga ummi dan di hadapan ummi adalah sesuatu yang amat tidak patut dalam sistem perbankan di tanah air. Berapa banyakkah kes-kes serupa berlaku di luar sana yang tidak melibatkan diri atau keluarga kita? Tanggungjawab pihak bank sebagai pihak yang menyediakan perkhidmatan kepada pelanggan amatlah perlu dilaksanakan secara menyeluruh di mana pemeriksaan dan penyelenggaraan mesin-mesin ATM secara berkala dan kerap patut dilakukan secara lebih efisyen. Semoga luahan rasa pelanggan diambil peduli oleh pihak yang berkaitan dan tidak hanya mementingkan nilai dan keuntungan komersial semata-mata, tanpa kualiti yang sepatutnya.


Wassalammmm..........



0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."