feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

DOSA: Sejarah, Kesan Dan Cara Memohon Keampunan

Labels:

Sejarah Dosa
Sejarah bermulanya dosa berlaku dari penentangan iblis di syurga terhadap perintah Allah s.w.t tehadapnya dan malaikat agar tunduk dan sujud kepada Nabi Adam a.s. Keengganan iblis telah menyebabkan kemurkaan Allah s.w.t. Sifat sombong dan takbur iblis itu telah menyebabkan Allah s.w.t. menghalaunya keluar dari syurga sebagaimana firman Allah s.w.t:


"Turunlah kamu dari syurga itu kerana kamu tidak sepatutnya menyombong diri di dalamnya, maka keluarlah, sesungguhnya kamu termasuk golongan yang hina" (Al-A'raf :13).

Sementara itu, Nabi Adam a.s telah melakukan dosa pertama sebagai manusia apabila tertipu dengan helah iblis supaya cintakan nafsu, harta dan keabadian hidup dengan memakan buah Khuldi (di dalam syurga) yang telahpun dilarang Allah s.w.t. dari memakannya. Sebagaimana firman Allah s.w.t:

"Kemudian syaitan membisikkan fikiran jahat kepadanya dengan berkata: Hai Adam, mahukah aku tunjukkan kepadamu pohon khuldi (pohon kekekalan) dan kerajaan yang tidak akan binasa?" (Taha:120)

Ternyata iblis sendiri tidak berani memakan buah larangan tersebut dan dia hanya berbohong kepada Adam dan isterinya semata-mata agar mereka melanggar perintah Allah s.w.t. Ia menjadi pengajaran kepada umat manusia seterusnya supaya berwaspada dengan cara syaitan dan iblis menyesatkan manusia pada saat hati manusia kosong dari iman, sedangkan manusia terlalu menginginkan kesenangan dan kehidupan abadi. Dengan melanggar syari'at Allah s.w.t, Adam a.s dan Hawa isterinya telah dimurkai Allah s.w.t. dan diturunkan ke bumi dan melalui kehidupan yang derita dan sengsara, berbanding kehidupan mereka yang bahagia dan penuh kemuliaan di syurga. Menyedari kemurkaan Allah s.w.t, Adam a.s telah bertaubat nasuha dan dan taubatnya diterima Allah s.w.t sebagaimana firmanNya:

"Kemudian Adam menerima beberapa kalimat dari Tuhannya, maka Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang." (Al-Baqarah:37)

Dosa pertama di dunia telah berlaku apabila iblis berjaya menyesatkan anak lelaki Adam a.s iaitu Qabil, supaya membunuh saudaranya Habil. Qabil membunuh Habil apabila ia tidak puas hati dan cemburu dengan Habil yang akan dikahwinkan dengan saudara kembar Qabil yang rupawan. Peristiwa ini tersebut dalam firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Maidah:27-31.

Sesungguhnya syaitan atau iblis sentiasa menjalankan tipu daya dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menyesatkan umat manusia, sebagaimana janjinya kepada Allah s.w.t, kecuali mereka yang patuh kepada Allah s.w.t seperti firmanNya yang bermaksud:

"Kecuali hamba-hambaMu yang ikhlas di antara mereka." (Shad:83)

Manusia yang engkar pada perintah Allah s.w.t. dan terus menerus bergelumang dalam kesesatan, kezaliman, kefasikan akan mudah dikuasai oleh syaitan, dan menjadi sebahagian dari tentera iblis yang amat setia dalam mempengaruhi menusia lain ke arah jalan yang menyesatkan. Tokoh-tokoh "manusia syaitan" ini terlalu ramai dalam kehidupan masyarakat hari ini. Di antaranya para ulama yang berbuat bid'ah, dukun yang penipu, pemerintah yang zalim dan sebagainya. Mereka mencari keuntungan dunia dan memperjuangkan kepentingan peribadi semata-mata.

Manusia sering diperingatkan agar menjauhi dosa kerana azab dan siksaan dari Allah s.w.t bagi yang melakukannya teramat pedih. Di antara Firman Allah s.w.t ialah:

"Dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang-orang yang mengerjakan dosa akan diberi pembalasan (pada hari kiamat) disebabkan apa yang telah mereka kerjakan" (Al-An'am:120)

"Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, nescaya kami hapuskan kesalahanmu (dosa-dosa kecil), dan kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga)" (An-Nisa':31)

"Maka bersabarlah kamu dalam melaksanakan ketetapan Tuhanmu dan jangan kamu ikuti orang yang berdosa dan orang yang kafir di antara mereka" (Al-Insan:24)

Jenis-jenis dosa
Berdasarkan keterangan dari Al-Quran dan hadis, dosa terbahagi kepada dua,iaitu dosa-dosa besar dan dosa-dosa kecil. Ini berdasarkan berat atau ringannya siksaan yang diterima apabila melakukan dosa tersebut. Bagaimanapun, dosa-dosa kecil itu jika dibiarkan, ia akan sering dilakukan dan menjadi perangsang untuk melakukan dosa-dosa besar yang amat berat siksaannya.

Sekecil-kecil dosa adalah perkataan yang lahir di dalam hati. Manakala dosa-dosa besar pula di antaranya adalah menyekutukan (menduakan) Allah s.w.t, membunuh manusia dengan sengaja, meninggalkan solat, meninggalkan puasa di bulan Ramadhan, berzina, meminum arak, homoseks, memakan harta anak yatim, berjudi, membunuh diri, anak yang mendurhakai ibu bapanya, isteri yang mendurhakai suaminya, memakan makanan yang diharamkan Allah, lelaki yang mengahwini kembali isterinya setelah ditalaq tiga sebelum isterinya berkahwin lain dan diceraikan oleh suami barunya, lelaki yang menyerupai perempuan dan sebaliknya, membuat patung dan banyak lagi.

Kesan dari perlakuan dosa

Bagi orang yang melakukan dosa, mereka telah melanggar perjanjian awalnya dengan Allah s.w.t. sewaktu masih di alam roh dahulu. Kepastian janji ini di sebut oleh Allah dalam firmanNya yang berbunyi:

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak Adam dari sulbi mereka dan Allah s.w.t. mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (sambil berfirman) 'Bukankah Aku ini Tuhanmu?' Mereka menjawab, 'Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi.' Kami lakukan yang demikian itu agar di hari Kiamat kamu tidak mengatakan 'Sesungguhnya kami Bani Adam adalah orang-orang yang lengah terhadap hal ini (KeEsaan Tuhan)." (Al-Alaf:172)

Apabila manusia dilahirkan ke dunia, dengan senang mereka melupai janji-janji pada Allah s.w.t. yang mencipta mereka kerana mereka mempunyai sifat pelupa. Hanya mereka yang mengikut ajaran nabi dan rasul sahaja yang akan mengingati kembali perjanjian mereka serta sujud menyembah Allah s.w.t. kerana mereka inilah yang membawa pengajaran dan peringatan dari Allah kepada hambaNya supaya tidak sesat atau berbuat dosa. Firman Allah s.w.t:

"Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang sebelum mu, agar kamu bertakwa." (Al-Baqarah:21)

Semakin banyak seseorang itu melakukan dosa, semakin nipislah darjat keimanannya serta semakin kuranglah rahmat yang diterimanya dari Allah Yang Maha Pencipta. Sedangkan nur iman dalam diri seseorang manusia itu sentiasa berubah-ubah mengikut tahap amalan yang dilakukannya. Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

"Barangsiapa yang berzina atau meminum arak, maka Allah mencabut imannya sebagaimana seseorang melepaskan bajunya melalui kepalanya" (Hadis riwayat Hakim)

Sesungguhnya Islam adalah agama yang benar di sisi Allah s.w.t. Ia mengatur kehidupan manusia dengan cara yang lebih sempurna baik dari segi hubungannya dengan Tuhannya Yang Maha Mencipta mahupun sesama manusia.
Walau sehebat manapun seseorang manusia itu, segala keuntungan dan nikmat adalah dari Allah Yang Maha Pemurah. Justeru semuanya bersifat fana' (sementara). Dia sentiasa memerlukan perhubungan dengan Penciptanya Allah s.w.t. untuk memohon rezeki dan menyatakan kesyukurannya. Dalam mengadakan hubungan dengan Allah s.w.t. manusia diseru supaya bersolat. Sedekat-dekat manusia pada Allah s.w.t. adalah sewaktu mereka sujud dan diwaktu inilah kita digalakkan berdoa. Namun, bagi mereka yang sering kelalaian, mengingkari perintahNya dan melakukan dosa tanpa bertaubat, maka terputuslah hubungannya dengan Allah s.w.t. Mereka akan diliputi kehinaan dan kemurkaan Allah s.w.t. Manusia yang berdosa tidak akan diterima doanya oleh Allah s.w.t. kerana mereka tergolong dalam golongan orang-orang yang derhaka dan melampaui batas.

Hati orang yang berdosa akan keresahan dan tidak tenteram. Penyakit rohani ini akan mengganggunya dari merasai kebahagiaan dan ketenangan hidup. Mereka membiarkan diri berada di dalam genggaman syaitan dengan membiarkan nafsu menguasai jiwa mereka. Manakala syaitan pula mengambil kesempatan ini untuk mendorong mereka melakukan dosa-dosa kecil dan besar. Allah s.w.t. berfirman yang maksudnya:

"Dan aku tidak membebaskan diriku dari kesalahan kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruhku kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yussuf:53)

Manusia adalah makhluk yang tidak mampu hidup sendirian, baik dari segi kejiwaan mahupun hubungan sosial. Allah s.w.t. mencipta manusia dalam bentuk sendiri, kemudian diciptakanNya pasangan lalu berkembang dan menjadi ramai sehingga membentuk institusi keluarga dan masyarakat global. Manusia perlu saling berkait dan bantu membantu dalam membentuk peradaban mereka. Namun hasil dari desakan jiwa orang-orang yang berdosa ini, mereka sentiasa mencari jalan ke arah perpecahan sesama manusia, menganiaya serta menindas di antara satu sama lain. Merekalah yang mencipta kerosakan di bumi Allah ini. Walaupun Allah s.w.t. telah mencipta manusia dengan mertabat yang tinggi, namun disebabkan keangkuhan mereka serta ketaksuban mereka dengan hasutan syaitan, mereka telah menjadi hina dan Allah s.w.t. telah merendahkan golongan yang berdosa ini lebih rendah dari mertabat binatang! Firman Allah s.w.t:

"Sesungguhnya Kami telah mencipta manusia itu dalam sebaik-baik kejadian, kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya" (At-Tin:4-5)

Allah s.w.t. akan memperingati dan menghukum hambaNya dengan berbagai cara. Di antara peringatan dan hukuman yang amat ditakuti oleh manusia yang masih hidup adalah bencana seperti bencana alamdan wabak penyakit. Banjir, taufan, kebakaran, gempa bumi, tsunami dan berbagai lagi, sering diturunkan Allah s.w.t. kepada hamba-hambaNya agar insaf dan menyedari kekuasaan Allah s.w.t. Bukan sedikit nyawa dan harta yang telah musnah, namun manusia hanya mengambil iktibar dalam masa yang singkat dan semakin lama mereka mula melupakanNya.

Cara Memohon Keampunan:

1-Bertaubat
Allah s.w.t. telah memerintahkan hambaNya agar segera bertaubat sekiranya melakukan sebarang dosa. Firman Allah s.w.t:

"Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar (dengan penuh keinsafan dan tidak mengulangi dosa tersebut-p)." (At-Tahrim:8)

"Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hambaNya serta memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan." (As-Syura:25)

Allah s.w.t. menyeru umat manusia agar berusaha menyelamatkan diri dari siksaan azab kubur dan api neraka sebelum maut datang menjemput sebagaimana firmanNya:

"Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan kerana kejahilan yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima oleh Allah taubatnya dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan tidaklah taubat itu diterima oleh Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka barulah ia mengatakan 'sesungguhnya saya bertaubat sekarang.' Tidak pula diterima taubat orang-orang yang mati sedangkan mereka dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksaan yang pedih." (An-Nisa'17-18)

Allah s.w.t. juga memerintahkan manusia supaya memohon keampunan dariNya, memperbanyakkan amal kebajikan serta mendekatkan diri kepadaNya. Firman Allah s.w.t:

"Dan bersegeralah kamu kepada keampunan Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, iaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya, baik pada waktu lapang mahupun pada waktu sempit (kesusahan-p) dan orang-orang yang menahan marahnya dan memaafkan kesalahan orang. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedangkan mereka mengetahui.

Balasan untuk mereka itu ialah keampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal." (Al-Imraan:133-136)


Nabi Muhammad s.a.w. telah menyeru umatnya agar sentiasa bertaubat kepada Allah s.w.t, di antara sabdanya ialah:

"Wahai sekelian manusia, bertaubat dan memohon ampunlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya aku sendiri bertaubat setiap hari sebanyak 100 kali." (Hadis riwayat Muslim)

"Sesungguhnya Allah s.w.t. sentiasa membuka kekuasaanNya pada malam hari supaya orang yang melakukan dosa pada siang hari mahu bertaubat dan juga membuka kekuasaanNya pada siang hari supaya orang yang melakukan dosa pada malam hari mahu bertaubat. Hal yang demikian itu terus berlangsung sehingga matahari terbit dari barat (pintu taubat tertutup-p)." (Hadis riwayat Muslim)

Syarat-syarat diterima taubat
Taubat bagi dosa yang dilakukan oleh MANUSIA TERHADAP TUHAN,serta tidak melibatkan hubungannya dengan manusia lain, terdapat 3 syarat baginya:

1-Tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu lagi
2-Benar-benar menyesal di atas perbuatan dosa yang dilakukan
3-Bertekad di dalam hati TIDAK akan melakukan dosa itu lagi selama-lamanya.

Taubat bagi dosa yang dilakukan oleh manusia terhadap SESAMA MANUSIA, terdapat 4 syarat baginya iaitu 3 syarat di atas dan ditambah lagi dengan syarat ke 4, iaitu mesti dapat membebaskan diri dari HAK orang yang punya. Bermakna dia harus mengembalikan harta orang tersebut atau jika ia bebbentuk hukuman, dia harus menyerahkan diri kepada orang tersebut untuk menerima hukuman atau memohon dimaafkan.

2-Solat Tasbih
Melakukan solat Tasbih adalah satu cara memohon keampunan dari Allah s.w.t dari segala dosa-dosa yang kita lakukan. Ia merupakan cara bertaubat yang amat afdhal yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Ia adalah solat sunat 4 rakaat. Bacaannya sama seperti solat fardhu 4 rakaat cuma niatnya berbeza dan ditambah dengan bacaan tasbih pada waktu tertentu.

Rasulullah s.a.w. bersabda kepada saudaranya Abbas bin Abdul Muttalib:

"Wahai bapa saudaraku! Sukakah jika aku berikan hadiah istimewa untukmu? Aku ajarkan sepuluh perbuatan yang dapat menghapuskan sepuluh jenis dosa. Jika kau melakukannya, maka Allah mengampuni dosa-dosamu, baik yang awal mahupun yang akhir, baik yang lama mahupun yang baru, baik yang tidak sengaja mahupun yang sengaja, yang kecil dan yang besar, yang tersembunyi dan yang nyata. Sepuluh kelakuan itu ialah solat sebanyak 4 rakaat.

Setiap rakaat membaca Al-Fatihah dan surah, selesai membaca itu dalam rakaat pertama, lalu bacalah ketika masih berdiri:


'Subhanallahi walhamdulilahi walaa ilaa ha illallahu Allahu akbar' sebanyak 15 kali

kemudian rukuk,dan semasa rukukini bacalah seperti di atas 10 kali.
kemudian 'iktidal dari rukuk dan baca lagi 10 kali
kemudian turun untuk sujud dan baca lagi 10 kali,
angkat kepala dari sujud dan bacalah 10 kali,
kemudian sujud dan bacalah 10 kali
kemudian angkat kepala dari sujud, di waktu duduk istirehat bacalah 10 kali.
Kesemuanya berjumlah 75 kali dalam setiap rakaat.

Demikianlah yang harus di kerjakan pada setiap rakaat dalam ke semua 4 rakaat itu. Jika dapat mengerjakannya sekali sehari, kerjakanlah. Jika tidak dapat,boleh sejumaat sekali. Jika tidak dapat sebulan sekali, jika tidak dapat, kerjakanlah setahun sekali. jika tidak dapat jugak, maka kerjakanlah sekali seumur hidup." (Hadis riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan Tabrani)

Cara solat tasbih:
~Bacaan: sebagaimana terkandung dalam sabda Nabi Muhammad s.a.w di atas.
~Niat solat tasbih:
"Usolli sunnatan Tasbih, arba 'aa rokaataini lillahi ta'ala."


3-Berselawat

i- "Allahumma solli 'alaa sayyidinaa muhammadin abdika wa nabiyyika wa rosuulikannabiyyi al umyyi"


Ertinya:Ya Allah, limpahkanlah rahmat ke atas sayidina Muhammad seorang hamba, Nabi dan utusanMu yang Ummi.

Selawat di atas dikatakan dapat menghapus dosa selama 80 tahun. Ia diamalkan selepas Asar di hari Jumaat dan dibaca sebanyak 80 kali.

ii-"Allahumma solli 'alaa sayyidina Muhammadin wa 'alaa aalihi wasallam"

Ertinya:Ya Allah, semoga Engkau berikan rahmat atas penghulu kami Nabi Muhammad dan para keluarga dan limpahkanlah keselamatan."


4-Berdoa
Doa adalah senjata orang-orang mukmin. Berdoalah semoga kita diberi keampunan setiap kali kita melakukan dosa dan kesilapan. Di antara saat- saat mustajab doa adalah sewaktu sujud solat fardhu, sewaktu hujan, sewaktu azan, selepas solat 'Asar, sepanjang bulan Ramadhan, Rejab, semasa Nisfu Sya'aban, selepas menunaikan solat sunat di masjid Nabawi, dan sewaktu menunaikan Haji di Makkah.

Semoga kita dapat mengelakkan diri dari berbuat dosa-dosa besar. Mohonlah keampunan dari Allah s.w.t. sepanjang masa, kerana manusia tidak dapat lari dari melakukan kesilapan dan dosa. Berdoalah agar Allah s.w.t. melindungi kita dan keturunan kita dari hasutan syaitan dan iblis laknatullah. Semoga Allah s.w.t. merahmati kita sebagai hambaNya yang solih di dunia dan akhirat. Semoga kita selamat dari segala bencana, selamat dari segala azab kubur dan api neraka. Mudah-mudahan kita tergolong sebagai hambaNya yang dapat menghuni syurgaNya yang indah dan penuh rahmat.

Maha Suci Allah, sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pencipta, Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah, ampunilah dosa-dosa kami serta berkatilah perjalanan hidup kami di dunia dan akhirat. Amiin Yaa Rabbal 'aalamiin...





0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."