feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Aidiladha: Korban dan Haji

Labels:


Hari Raya Aidiladha dikenali sebagai Hari Raya Korban atau Hari Raya Haji dirayakan di seluruh dunia.. Ia merupakan hari raya yang terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah..bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah. Sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan pada hari-hari Tasyrik iaitu bermula pada 10 Zulhijjah sebaik Khatib selesai membaca khutbah Aidiladha, atau pada hari ke 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah ( iaitu sebelum matahari terbenam pada hari ke 13 Zulhijjah tersebut).

Hari raya Aidiladha (Adha-korban) adalah hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan isterinya Siti Hajar dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail yang sanggup dikorbankan (disembelih) dalam memenuhi perintah Allah s.w.t. Allah s.w.t telah membalas keimanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya dengan keajaiban menggantikan korban sembelihan Nabi Ibrahim dengan seekor kibas/biri-biri, sementara Nabi Allah Ismail tidak mendapat sebarang kecederaan. Peristiwa ini ada disebutkan dalam Al Quran, surah As-Shaffat ayat 101-111.

Allah s.w.t telah menguji keimanan Nabi Ibrahim a.s dengan ujian yang amat besar. Bagaimana pun dengan keimanan yang kukuh, kesabaran serta keredhaan baginda menghadapi ujian dari Allah s.w.t, baginda telah dipilih sebagai Nabi yang istimewa dan tinggi mertabatnya di sisi Allah s.w.t, sehinggakan nama baginda dan keluarganya turut disebut dalam selawat dan tahiyyat akhir pada setiap solat fardhu!

Pada pagi Hari Raya Korban, umat Islam akan mengerjakan solat sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat dengan 7 takbir pada rakaat pertama diikuti 5 takbir pada rakaat kedua. Kebiasaannya solat sunat Aidiladha dipercepatkan sedikit berbanding solat sunat Aidilfitri. Hikmahnya adalah demi memberi lebih banyak masa untuk ibadah penyembelihan korban. Sementara solat sunat Aidilfitri pula biasanya dilewatkan sedikit untuk memberikan peluang kepada mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka.

Raya Korban Makna Hari Raya Aidiladha

Semasa Hari Raya Aidilfitri, umat Islam juga disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid, manakala bagi Aidiladha, disunatkan makan selepasnya supaya makanan yang mula-mula dimakan pada hari itu ialah daging korban yang diberkati Allah s.w.t. kerana sebaik selesai solat sunat Aidiladha,, ibadah korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.

Hikmah berkorban ini diharapkan dapat meresapi jiwa seluruh umat Islam kerana ia akan mewujudkan ketenangan dan kedamainan dalam masyarakat serta akan mendekatkan jurang yang memisahkan antara yang kaya dengan yang miskin, antara yang kuat dengan yang lemah, antara penguasa dengan rakyat biasa.

Mereka yang kaya mengorbankan sebahagian daripada hartanya untuk membantu mereka yang kesusahan, seperti yang biasa dialami oleh fakir miskin, yatim piatu ataupun sesiapa yang memerlukan pertolongan. Mereka yang telah menerima bantuan sepatutnya pula bersyukur dan berusaha dengan sekuat akal dan tenaga agar tidak hanya bergantung kepada pemberian orang, Rasullah s.a.w.telah mengingatkan bahwa:

"Tangan yang di atas lebih baik daripada tangan yang di bawah"

Sabda baginda lagi:

“Tidak ada amalan anak Adam yang paling disukai Alllah di Hari Nahar (10 hb Zulhijjah) selain dari menyembelih atau berkorban binatang. Sesungguhnya haiwan sembelihan itu akan datang di Hari Kiamat dengan tanduk, kuku dan bulunya (sebagai saksi terhadap amal korban tersebut). Sesungguhnya ibadat (pahala) korban berkenaan akan sampai kepada Allah sebelum darah sembelihan itu sampai (tumpah) ke bumi“.

Ibadah Haji adalah ibadah yang diwajibkan kepada mereka yang berkemampuan, sekali seumur hidup. Allah s.w.t.berfirman yang maksudnya:

"Dan serulah manusia untuk mengerjakan Haji, nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus (disebabkan jauhnya berjalan) yang datang dari segenap penjuru yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebutkan nama Allah pada hari yang ditentukan, karena rezeki yang Allah telah anugerahkan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan berilah makan orang yang sengsara dan fakir." (Qur'an. S.al-Hajj:27-28)

Sungguh besar manfaat yang akan diperolehi mereka yang mendapat kesempatan menunaikan ibadah haji. Antaranya, terjalin perasaan ukhwah Islamiah sedunia. Mereka yang datang menunaikan ibadah haji terdiri daripada berbagai bangsa dari segenap penjuru dunia, dengan demikian kita saling berkenalan dan dapat mempelajari adat manusia dari berbagai bangsa dan suku puak. Justeru ia menanamkan rasa persamaan, mendidik rohani dan jasmani kita supaya tabah dan sabar menghadapi ujian.

Di samping itu kita berpeluang melihat sendiri tempat tempat sejarah Nabi Ibrahim dan Ismail, tempat bersejarah ketika Rasulallah s.a.w. dan sahabat berjuang menegakkan kebenaran dan keadilan dan mengajak manusia ke jalan yang benar jalan yang diredhai Allah s.w.t. yang terkandung dalam Islam.

Berbagai kesukaran dan pengorbanan yang terpaksa dilakukan setiap individu demi menyempurnakan ibadah haji. Bermula dari persiapan fizikal serta kerohanian, serta persiapan kewangan iaitu perbelanjaan untuk yang pergi dan untuk yang ditinggalkan. Kesukaran dalam perjalanan, kesukaran menghadapi berbagai ragam manusia, kesukaran cuaca yang berbeza dari tempat asal kita, dan sebagainya. Semua itu akan membentuk diri dan peribadi kita menjadi manusia yang lebih bersabar dan tabah menghadapi ujian dan rintangan hidup.

Kita berdoa kepada Allah s.w.t. semoga diampuniNya segala dosa-dosa kita yang lalu, baik dosa terhadap diri sendiri, ataupun terhadap orang lain, terutama dosa kepada mereka yang lemah. Kita bermohon kepada Allah s.w.t. semoga diterimaNnya segala amal ibadah kita dan akhirnya kita akan memperoleh Husnul Khatimah, pengakhiran yang baik dan mendapat kehidupan yang diberkati dan diberikan ketenangan serta diselamatkan dari segala malapetaka akibat dosa-dosa yang pernah kita lakukan samada sengaja ataupun tidak.

Semoga ibadah Haji dan korban kita pada tahun ini menjadikan kita sebagai hambaNya yang lebih beriman, lebih bertaqwa serta perihatin kepada sesama makhluk. Kepada semua muslimin dan muslimat;


SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Terperinci Ibadah haji sila rujuk: http://www.al-azim.com/haji/faq/hukum.htm





0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."