feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Kelebihan Solat Tarawih

Labels: ,

Didiklah anak-anak menjadi hambaNya yang soleh....


Malam Pertama :

Diampuni dosa-dosa orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

Malam ke 2:

Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa- dosa kedua ibu bapanya (sekiranya ibu bapa dari umat Islam yang beriman).

Malam ke 3:

Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru dan berdoa kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

Malam ke 4:

Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al- Quran.

Malam ke 5:

Allah S.W.T akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang- orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.

Malam ke 6:

Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

Malam ke 7:

Seoalah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir'aun dan Hamman.

Malam ke 8:

Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

Malam ke 9:

Allah S.W.T akan mengurniakan pahala ibadat hambaNya yang bersolat Tarawih seperti Nabi Muhammad s.a.w.

Malam ke 10:

Allah SWT mengurniakan kepada hambaNya yang bersolat Tarawih kebaikan di dunia dan akhirat.

Malam ke 11:

la meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

Malam ke 12:

la akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

Malam ke 13:

la akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

Malam ke 14:

Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka pada hari Kiamat.

Malam ke 15:

Semua malaikat yang memikul Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah swt mengampunkan dosa-dosanya.

Malam ke 16:

Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

Malam ke 17:

Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

Malam ke 18:

Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

Malam ke 19:

Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam syurga Firdaus.

Malam ke 20:

Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

Malam ke 21:

Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

Malam ke 22:

la akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

Malam ke 23:

Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

Malam ke 24:

Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh empat doa mustajab bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut (Sebaiknya berdoalah sewaktu sujud kerana kedudukan hamba Allah paling hampir padaNya di waktu bersujud).

Malam ke 25:

Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

Malam ke 26:

Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

Malam ke 27:

Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

Malam ke 28:

Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

Malam ke 29 :

Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

Malam ke 30 :

Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud):

"Wahai hambaKu! Makanlah dari segala jenis buah-buahan yang engkau ingini untuk di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabila, serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar."


Selain daripada fadhilat-fadhilat yang tersebut di atas, terdapat banyak dan berbagai lagi fadhilat dan keutamaan solat Tarawih di bulan Ramadhan ini sebagaimana yang disebutkan dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w.


tarawih

Masjid semakin sepi apabila menghampiri penghujung Ramadhan... Kita semakin ghairah ber 'shopping' untuk beraya, berbanding bersolat Tarawih. Di manakah tingkat iman kita?? Renungkanlah...


Note:

Buat pembaca blog ini, K sue mohon maaf sebab dah lama tak update dgn article baru sebaik bermulanya Ramadhan Al-Mubarak... Article di atas pun kak Sue cnp dari FB anak kak Sue Mohamad Shafiq Emir... (Terima kasih abang!).


Sama2 kita menambah amal dgn memperbanyakkan solat sunat/ tadarus Al-Quran dan bersedekah semampu mungkin. Jangan lupa, senyuman juga merupakan satu sedekah!!


Wassalam.



Terima kasih kerana membaca...






2 comments:
gravatar
a kl citizen said...
August 25, 2010 at 10:03 PM  

kita doa moga amalan kita diterima Allah kan...

gravatar
Sueozana said...
August 26, 2010 at 6:23 PM  

>> a kl citizen,
InsyaAllah...

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."