feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Solat Malam: Tahajjud dan Witir.

Labels:



Solat Tahajjud adalah solat malam yang didirikan samada 2 rakaat, 4 rakaat, 8 rakaat dan seterusnya mengikut kemampuan. Ia kemudiannya diikuti oleh sunat Witir samada 1 rakaat, 3 rakaat, 5 rakaat (bilangan ganjil) dan seterusnya, juga mengikut kemampuan masing-masing. Rasulullah s.a.w. lebih suka jika ia dipermudahkan, iaitu didirikan 2 rakaat solat Tahajjud dan 3 rakaat solat witir.

Solat Tahajjud adalah permulaan bagi solat malam manakala Witir adalah penutup bagi solat malam. Ia dilakukan di antara selepas solat Isyak dan sebelum solat Subuh. Namun kebanyakan ulama' berpendapat, waktu dua pertiga malam adalah saat yang paling sesuai mendirikan solat-solat ini, kerana di waktu ini kesunyian malam amat terasa dan kekusyukan akan diperolehi sewaktu mengerjakannya. Ia juga memberi kesempatan seseorang itu tidur sejenak untuk berehat melepaskan kepenatan diri sebelum bangun untuk bermunajat kepada Illahi.


Solat Tahajjud dan witir ini biasanya didirikan oleh insan-insan yang cuba mencari kasih sayang dan rahmat Allah ke atasnya (dan keluarganya). Mereka ini golongan yang sentiasa menunggu ketibaan malam untuk bermunajat kepada Tuhan Yang Maha Pencipta, kerana kesunyian malam menjadikan hati tenang dan kusyuk untuk melafazkan kasih dan berdoa kepada Yang Hak. Keheningan malam menjadikan hati dan jiwa cepat tersentuh dalam mendalami kebesaran Allah s.w.t. Malam yang gelap gelita sebenarnya sentiasa terang benderang oleh cahaya iman dari ibadah insan-insan soleh yang menyintai Tuhannya, Rabbul 'Alamin...

Solat Tahajjud berupaya merawati gejala kelupaan dan kebebalan diri. Ia merupakan penjana kecerdasan serta daya hafalan yang mantap.
Dalam sebuah hadis diterangkan bahawa orang yang bersolat malam dimuliakan dengan 9 perkara.

Antara fadhilatnya:

-dikurniakan hati dan nafsu yang beriman kepada Allah s.w.t.
-terpancar cahaya keimanan pada wajahnya
-dimakbulkan doanya oleh Allah s.w.t
-dipelihara dari segala bala dan bencana
-disukai oleh manusia dan hamba yang soleh
-Lidahnya sentiasa menuturkan kata-kata hikmah
-diberikan kebijaksanaan
-dikurniakan ilmu dari rahsia Allah yang mendalam
-dikurniakan kesihatan yang baik
-dihindari dari penyakit.

Orang yang mendapat ilmu hikmah dikurniakan intuisi, gerak hati, ilham, idea yang kreatif, kebijaksanaan, serta kepintaran dalam berbicara dan bertindak. Mereka diberi kefahaman ilmu yang tinggi yang sukar difahami umum. Hasilnya lahirlah buah fikiran atau pendapat yang bermutu, bernilai tinggi, yang tidak terfikir oleh akal dan mata hati manusia biasa.

Terpancar cahaya kebijaksanaan dari hatinya atas lidahnya sebagaimana yang berlaku kepada Imam Ghazali, Ibnu Rusydi, Ibnu Sina dan para genius Islam.


Walaupun berbagai fadhilat dan kelebihan solat Tahajjud telah kita ketahui, namun bukan senang untuk bangun malam, meninggalkan tidur yang lena diatas tilam empuk dalam bilik berhawa dingin, mengagahi diri untuk berwuduk dengan air sejuk yang mencengkam hingga ke tulang som-som, sedangkan orang lain enak dibuai mimpi..! "Tidurlah.. Cukuplah amalan solat 5 waktu sehari semalam. Memadailah..." Itulah bisikan nafsu keduniaan yang sentiasa melalaikan kita... Namun jasad, jiwa dan roh perlu kuat untuk melawan godaan nafsu... Sentiasalah berzikir dan sedekahkan zikir tersebut kepada roh dan jasad, agar keimanan diri kita sentiasa dibajai dan kecintaan kita kepada Allah s.w.t. sentiasa bercambah.

Sesungguhnya solat malam atau Tahajjud itu amat besar manfaat dan rahsianya di sisi Allah s.w.t dan insan itu sendiri. Sesiapa yang selalu menunaikan solat ini akan merasai kemanisan hasilnya dari segi kejiwaan dan fizikal. Solat ini sentiasa membawa kebahagiaan dan kejayaan kepada insan-insan yang mengerjakannya di dua pertiga malam. Allah s.w.t.amat mengasihi golongan yang bersolat malam kerana kegigihan mereka mengabdikan diri dan bersujud kepada Allah dengan meninggalkan sebahagian kesenangan dunia mereka (iaitu bangit dari istirehat dan tidur yang lena di waktu malam). Allah s.w.t telah menjanjikan syurga yang khas buat mereka yang gigih bersolat malam. Alhamdulillah..., sesungguhnya Allah s.w.t Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!

Rasulullah s.a.w telah bersabda;

'' Dua rakaat yang dikerjakan oleh umatku pada waktu tengah malam adalah lebih baik baginya dari dunia dan isinya. Dan kalaulah tidak memberi kesukaran kepada umatku, nescaya aku wajibkan kedua rakaat itu ke atas mereka.''

" Kerjakanlah solat dua rakaat dalam kegelapan malam untuk kesuraman kubur."

" Sesungguhnya bangun malam adalah mendekatkan diri kepada Allah Azzawajalla, menutup segala dosa, menghilangkan segala penyakit pada tubuh dan mencegah daripada dosa."

“Solat yang paling afdhal setelah solat wajib adalah qiyamullail (tahajjud).” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

“Sesungguhnya dari sebahagian malam itu ada satu waktu yang tidak menyamai kebaikannya bagi seorang muslim untuk memohonkan sesuatu yang baik kepada Allah Ta’ala, melainkan Allah pasti akan mengabulkannya. Demikian itu ada pada setiap malam.”

" Puasa yang paling disukai Allah ialah puasa Nabi Daud, solat yang paling disukai Allah adalah solat Nabi Daud, beliau tidur separuh malam berdiri sepertiganya dan tidur seperenamnya, dan beliau berpuasa sehari dan berbuka sehari."

Cara Rasulullah bersolat malam:

1- Mencampurkan solat Tahajjud dan Witir
-'Aisyah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bangun malam menunaikan solat sunat Tahajjud 2 rakaat dengan 5 salam (iaitu 2 rakaat iftitah, 8 rakaat Tahajjud terpisah-pisah dengan 4 salam), dan baginda seterusnya solat Witir 1 rakaat.

-Pada malam yang lain pula, Rasulullah s.a.w bangun malam menunaikan solat sunat Tahajjud 8 rakaat dengan 2 salam (setiap 4 rakaat, salam), dan akhirnya baginda mendirikan sunat Witir 3 rakaat.

2-Bersolat Witir sahaja
-Rasulullah s.a.w pernah mengerjakan solat sunat Witir 9 rakaat di mana baginga bertasyahud pertama di akhir rakaat ke 8 dan bangkit semula lalu menunaikan rakaat ke 9 dan selepas bertasyahud ke 2, baginda memberi salam.

-Rasulullah s.a.w.bangun malam menunaikan sunat Witir 7 rakaat, bertasyahud di akhir rakaat ke 7 dan memberi salam.

-Rasulullah s.a.w juga pernah bangun menunaikan sunat Witir 3 rakaat, bertasyahud di akhir rakaat ke 2, bangun dan menunaikan rakaat ke 3 lalu duduk bertasyahud dan memberi salam.

-Kesimpulannya, dari amalan Rasulullah s.a.w, solat malam kebiasaanya didirikan dengan mengerjakan sunat Tahajjud diikuti sunat Witir. Namun solat malam boleh juga didirikan dengan mengerjakan sunat Witir sahaja.

-Ulama'-ulama' pula berpendapat, dibolehkan mengejakan sunat Tahajjud sahaja tanpa diikuti sunat Witir.

-Surah-surah bacaan baginda sewaktu bersolat Tahajjud adalah ayat-ayat akhir Surah 'Al Imran ayat 190-200.


Cara Bersolat Tahajjud:

Rukun solat sunat Tahajjud sama seperti rukun solat wajib seperti Subuh, Zuhur dll. Sila Rujuk entry Mari Bersolat dan Panduan Bersolat.

Bacaan Rakaat Pertama:

1-Lafaz niat:
-Usolli sunnatan Tahajjud raka'ataini lillahi Taala.
(Sahaja aku solat Tahajjud 2 rakaat, kerana Allah Taala)

2-Doa iftitah

3-Al-Fatihah

4-Al-Kaafiruun (atau pilihan surah lain)


Bacaan Rakaat ke 2:

1-Al-Fatihah

2-Al-Ikhlas (atau pilihan surah lain)

3-Salam

- Paling minimum kita tunaikan solat sunat Tahajjud 2 rakaat seperti contoh di atas dan tunaikan pula sunat Witir. Solat Witir sama sahaja cara menunaikannya sepertimana juga Tahajjud. Ia hanya berbeza pada niat dan bilangan rakaat di mana Witir besifat ganjil manakala Tahajjud pula genap rakaatnya.

-Jika mengambil contoh di atas, (jika kita ingin menunaikan Witir 3 rakaat selepas solat Tahajjud), selepas berniat solat witir dan melaksanakan rukun solat sehingga sampai kepada salam pada rakaat ke 2, kita bangun semula lalu berniat witir sekali lagi dan menunaikan rakaat ke 3 (1 rakaat) serta mengakhiri dengan salam.

-Sebarang penambahan dalam bilangan rakaat hanya melibatkan penambahan surah yang di baca dan salam di akhir setiap 2 rakaat, atau 4 rakaat bagi Tahajjud; atau salam di akhir rakaat ke 2, ke 4, ke 6 dan seterusnya, serta diikuti 1 lagi rakaat beserta salam bagi solat Witir.

-Solat malam biasanya disulami dengan bacaan zikir pujian terhadap Allah pada setiap kali sujud. Selepas bersolat pula digalakkan berdoa memohon keampunan di atas segala dosa-dosa yang lalu serta memohon diri dan keluarga mendapat perlindungan dan rahmat dari Allah s.w.t. serta diselamatkan dari azab kubur dan api neraka.






0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."