feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Buah Berangan aka Chesnut.. Ada Umppph!

Labels: ,

Asal Usul Buah Berangan

Buah berangan ditanam di kebanyakan tempat di seluruh China, antaranya yang paling banyak termasuklah kawasan di provinsi Hebei dan Shandong. Buah berangan yang dihasilkan di Tai'an, Shandong amat terkenal kerana rasanya manis dan sedap. Buah berangan di Shandong dijadikan "makanan khusus untuk maharaja" sejak dulu kala lagi, iaitu sejak zaman Dinasti Jin dan Dinasti Yuan dalam sejarah China. Sekarang, jumlah eksportnya mencapai lebih seratus juta kilogram pada setiap tahun.


Jenis Tanah
Picture
Buah berangan membesar dengan elok di tanah yang bersaliran bagus serta kelembapan yang mencukupi. Cenderung pada tebing yang curam ke tanah dalam; bukan pada tanah yang cetek atau tanah yang padat, bertanah liat. Pokok Buah Berangan Cina biasanya subur pada tanah bersaliran bagus tapi ianya tumbuh lebih baik pada tanah yang kering, berbatu.

Walaupun Buah Berangan boleh tumbuh dan bertoleransi pada tanah yang sangat berasid (diantara pH5.5 - 6.0), ia tidak boleh tumbuh dengan bagus pada tanah yang beralkali seperti tanah kapur...Namun ia membesar pada tanah yang terhasil daripada granit, batu pasir atau mineral syis. Pada tanah yang beralkali, pokok buah Berangan boleh tumbuh dengan mencantumkan ia pada akar stok pokok Oak.

Penyimpanan atau Pengawetan
Picture
Oleh kerana kandungan airnya yang tinggi, kadar transpirasi menyebabkan kehilangan berat; buah berangan bertindak seperti buah segar (tidak seperti jenisan kacang). Ia perlu disimpan sejuk sepanjang masa termasuklah ketika di kedai sebagai pameran untuk dijual. Untuk mengekalkan kesegarannya selama beberapa bulan tanpa penyejukan buatan, buah berangan perlu segera direndam di dalam air sejuk selama 20 jam selepas dituai dan barulah ia dikeringkan ditempat teduh, serta dilapisi dengan pasir kering. Dengan kata lain, buah Berangan bertindak seperti biji benih; menghasilkan 'ethylene' (sejenis gas hidrokarbon) dan kadar respirasinya sangat rendah iaitu diantara 5 ke 20 mg/ (kg.h) bergantung kepada suhu.

Khasiat Pemakanan
Picture
Buah berangan segar mempunyai lebih kurang 180 kalori (800kJ) setiap 100gram bahagian yang boleh dimakan..yang mana lebih rendah dari kacang 'walnut', 'almonds', jenis kekacang yang lain dan buahan kering ( lebih kurang 600 kcal/100g ). Buah berangan, seperti tumbuhan makanan yang lain, tidak mengandungi kolestrol dan mengandungi lemak yang sangat sedikit, hampir tidak tepu dan tiada gluten.
Kandungan karbohidratnya jika dibandingkan gandum dan beras; mempunyai pelbagai asid gula kebanyakkannya sukros (socrose), glukosa (glucose), fruktosa (fructose) dan sedikit 'stachyose', dan 'raffinose'. Di sesetengah kawasan, pokok berangan manis dipanggil 'pohon roti'. Apabila berangan mulai ranum, keseluruhan buahnya hampir berkanji bila ditekan dengan jari dan mengandungi kandungan air yang tinggi. Setelah ranum, kanji tersebut perlahan-lahan bertukar kepada gula, dan kandungan lembapan juga mulai menyusut. Apabila menekan buah berangan, ada sedikit kekosongan dirasakan iaitu ruang dalaman tidak terlalu melekap diantara isi dan kulit.

Buah berangan mentah adalah satu-satunya 'kacang' yang mengandungi Vitamin C, iaitu lebih kurang 40mg setiap 100gram. Jumlah kandungan Vitamin C berkurangan hampir 40 % selepas dipanaskan. Buah berangan segar mengandungi lebih kurang 52% air melalui beratnya akan menyejat cepat ketika disimpan. Dalam masa satu hari, dengan kesejukan 20 celsius..beratnya akan hilang secara tetap dan kelembapannya hilang 70%. Kulit, kayu, daun dan biji sekamnya mengandungi Asid Tannin. Sekamnya mengandungi 10-13% Asid Tannin.


Buah Berangan ( mentah,berkupas )
Nilai nutrisi setiap 100g (3.5oz)

Tenaga = 820kJ (200kcal)
Karbohidrat = 44g
Gula = 11g
Lemak = 1.3g
Protein = 1.6g
Vitamin C = 40mg (67%)
Zat Besi = 0.94mg (8%)
Potassium = 484mg (10%)

Peratusan adalah berdasarkan nilai pemakanan USDA bagi orang dewasa.

Kaedah Memasak
Picture
Buah Berangan boleh dikupas dan dimakan mentah, tetapi ia boleh menjadi seperti pedar (pedas-tajam) terutamanya jika pelikel tidak diasingkan. Kaedah lain untuk makan adalah dengan membakar..ini tidak perlu dikupas. Sebelum membakarnya perlu dibelah sedikit supaya ia tidak menyebabkan 'letupan' kecil. Setelah masak, teksturnya sama seperti kentang bakar, yang mana ianya lembut, manis dan berperisa kacang. Kaedah penyediaan ini popular di utara China, di mana ia dimasak di dalam besen mengandungi batu arang panas.Buah berangan bolah dikeringkan dan diuli ke dalam tepung untuk membuat roti, kek, penkek atau untuk memekatkan didihan sup dan sos. Buah berangan juga boleh dimakan menjadikannya halwa, rebus, kukus, panggang atau bakar.

http://1.bp.blogspot.com/_7kgTj0iIO8w/StxG0Tfpy5I/AAAAAAAABak/7NnbFy3Vt10/s1600/buah+berangan+3.JPG

4 kaedah asas memasak:-

Membakar
Panaskan ketuhar / oven pada 200 C. Letakkan buah Berangan pada dulang pembakar selama 10-15 minit, atau sehingga kulitnya terbuka sedikit dan isinya mudah ditekan dengan mata pisau.

Bakar / panggang / barbeku
Masak (sentiasa gaul) di dalam kuali sederhana panas, di besi gril atau berbeku selama 10-12 minit atau sehingga kulitnya terbuka sedikit. Tidak mengapa jika kulitnya kehitaman kerana setelah dikupas hanya isinya yang dimakan.

Gelombang mikro / Mikrowave
Letakkan buah Berangan di dalam loyang untuk melindungi plat gelombang mikro. Masak pada 850 watt / tinggi /100% selama 2-3 minit. Lebih mudah jika masak berulang kali, berhati-hati...mulai dengan masa yang singkat untuk lebih selamat.

Merebus
Letakkan buah Berangan kedalam periuk berisi air sejuk, tutup dan panaskan hingga didih selama 10-12 minit atau sehingga isinya lembut.




Mengklasifikasikan Buah Berangan Untuk Jualan

Picture

Saiz buah Berangan mengikut diameter :-
Kecil = 0 - 25mm
Sederhana = 26 - 29mm
Biasa = 30 - 32mm
Besar = 33 - 38mm
Spesial = > 38mm






Sumber: Google.




7 comments:
gravatar
fazrin2211 said...
April 1, 2011 at 6:57 PM  

memang sedap buah ni

gravatar
HaSue said...
April 1, 2011 at 8:59 PM  

Assalamualaikum kak sue cayang...
dapat peluang makan yang ready nak ngap jer beli kat labuan..kat situ murah sikit kot..siap pek yg roasted tu,dengan pembuka kulit sekali..sedap gak kak..hehe..makan sampai lebam :D

gravatar
Sueozana said...
April 2, 2011 at 9:40 AM  

>> fazrin2211,
fav kak sue n kluarga dr dulu smpai la ni.. :)

gravatar
Sueozana said...
April 2, 2011 at 9:42 AM  

>> HaSue,
Makan Sue, jgn x makan... x kira masa chestnuts ni mmg ummmphhh! Dpt coffee panas mmg regu yg terbaik sambil nonton TV, hehe!

gravatar
MOH KEMBARA said...
April 2, 2011 at 7:35 PM  

Salam Sue, he he sedap buah ni. Ada sebatang pokok kat belakang rumah mertua akak kat Kg Deredebi tp kalau nak kutip banyak, akak gi ladang atas bukit di Laut Hitam. Tiap tahun merasa gak akak makan berkilo-kilo!

gravatar
Sueozana said...
April 2, 2011 at 11:36 PM  

>> MOH KEMBARA
Wlkmslm.
Ishh...best nyer kak!Beruntung kkak dpt merasa berkilo2.. kami kat sini nk beli byk2 pun seriau sbab mahal sgt. Stakat bgi anak2 merasa sket2 sorg je la.. :)

gravatar
siti Susanti said...
March 5, 2013 at 6:45 PM  

Baru hri ini aku makan yg namanya buah berangan.sedap juga ya..

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."