feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Tanggungjawab suami isteri

Labels: ,


Keluarga ialah unit / institusi yang paling kecil dan asas dalam organisasi masyarakat. Keutuhan atau kehancuran institusi keluarga, amat mempengaruhi kemantapan masyarakat yang didokong oleh beberapa unit keluarga. Masyarakat akan aman, bahagia dan berjaya jika ia terbentuk dari unit-unit keluarga yang bahagia dan berjaya. Demikianlah pentingnya pembentukan dan pengaruh keluarga sebagai asas kepada pembentukan hala tuju organisasi masyarakat yang lebih besar.

Allah s.w.t telah mengamanahkan kepada manusia dengan berbagai tanggungjawab, termasuk tanggungjawab kepada keluarga. Adalah menjadi tugas setiap manusia untuk menyempurnakan tanggungjawab nya, berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya :

Setiap kamu adalah penjaga dan setiap kamu bertanggungjawab di atas jagaannya. Lelaki (suami) adalah penjaga ke atas anggota keluarga rumahnya dan dia adalah bertanggungjawab di atas jagaannya itu. Perempuan (isteri) pula bertanggungjawab menjaga rumah suaminya dan bertanggungjawab terhadap jagaannya. Bukankah setiap kamu itu penjaga dan setiap kamu adalah bertanggungjawab ke atas jagaannya.”

Apabila seseorang itu selesai diijab-kabulkan maka sama ada ia sedar atau tidak ia telah memikul tanggungjawab sebagai suami atau isteri.

1) Tujuan Perkahwinan

i. Untuk meneruskan wujudnya keturunan manusia.

Firman Allah s.w.t, maksudnya :

“Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhan kamu yang menjadikan kamu dari diri yang satu, lalu dijadikan daripadanya pasangan (suami isteri) lalu berkembang-biak daripada keduanya lelaki dan wanita yang ramai”.

ii. Pemeliharaan terhadap keturunan

Dengan perkahwinan manusia dapat menentukan zuriat dan keturunannya dan mempunyai harga diri. Tanpa perkahwinan sesebuah masyarakat itu akan jadi porak peranda.

iii. Menjaga masyarakat dari sifat yang tidak bermoral

Sabda Rasulullah SAW, maksudnya :

“Wahai anak-anak muda! Barangsiapa di antara kamu yang mampu berkahwin hendaklah berkahwin. Kerana sesungguhnya perkahwinan itu membendung pandangan dan memelihara kemaluan. Tetapi barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah berpuasa, sebab yang demikian itu akan menahan nafsu.”

iv. Menjaga ketenteraman jiwa

Firman Allah s.w.t, maksudnya :

“Di antara tanda-tanda kebesaranNya, diciptakanNya bagi kamu pasangan suami isteri dari diri kamu untuk kamu merasa ketenteraman di antara satu sama lain dan dijadikannya kasih sayang dari belas kasih antara kamu, sesungguhnya dalam hal itu menjadi keterangan bagi orang yang berfikir".

v. Memberi perlindungan kepada anak yang dilahirkan

Perkahwinan menjamin keselamatan anak yang dilahirkan. Tanpa ikatan perkahwinan seseorang boleh mengelakkan diri dari menjaga kebajikan seseorang anak. Oleh kerana itu akan lahirlah masyarakat yang terbiar dan menuju kehancuran.

Untuk menjamin kebahagiaan sesebuah rumahtangga, suami isteri hendaklah memahami tujuan perkahwinan dan mengetahui dengan jelas tanggungjawab masing-masing sebagaimana yang telah digariskan oleh Islam. Kerana itulah Islam menekankan kepentingan mengetahui hukum hakam agama dalam pemilihan jodoh.

2) Mencari Kebahagiaan Berumahtangga

Kebahagiaan adalah sesuatu yang abstrak. Ia tidak dapat dilihat oleh mata, tidak boleh diukur, ditimbang atau dibeli dengan harta, Kebahagiaan adalah sesuatu yang dirasai oleh manusia di dalam dirinya, iaitu; “Ketenangan hati, kelapangan dada dan keselesaan hidup mengikut definisi peribadi”, di mana ianya berpunca dari dalam hati seseorang manusia, bukan dari luar atau mengikut kacamata orang luar.

Ada satu kisah di mana seorang suami memarahi isterinya;

Suami: Saya akan buat sesuatu sehingga kamu menderita!.

Isteri : Abang tidak akan dapat menjadikan saya menderita sebagaimana abang tidak mampu membahagiakan saya....

Suami: Kenapa tidak?

Isteri : Kalau kebahagiaan berada pada wang, bolehlah abang potong nafkah saya, jika pada perhiasan bolehlah abang merampasnya daripada saya, tetapi kebahagiaan berada di tempat yang abang dan semua manusia tidak terdaya menguasainya”.

Suami: Di mana kebahagiaan kamu?

Isteri :Saya dapati kebahagiaan saya terletak pada iman saya dan iman saya berada dalam hati saya dan hati saya tidak siapa dapat menguasainya kecuali Tuhan saya”.

Kebahagiaan menjadi impian kepada setiap individu tidak kira yang kaya atau miskin, pemimpin atau rakyat. Tidak seorang pun di dunia ini yang inginkan kecelakaan untuk dirinya. Ianya tidak terletak pada harta atau pangkat tetapi pada hati seseorang. Kebahagiaan berkait rapat dengan beberapa faktor yang boleh melahirkan perasaan kebahagiaan dalam diri dan hati manusia.

Kebahagiaan hidup, mengikut pengertian Rasulullah s.a.w, maksudnya :

“Empat perkara yang membawa kebahagiaan (kepada suami -p); isteri yang baik, rumahtangga yang lapang, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa”

3) Tanggungjawab Suami Terhadap Isteri

Suami adalah pemimpin yang mencorakkan sesebuah rumahtangga. Sikap suami mempunyai pengaruh yang besar terhadap suasana kekeluargaan di dalam rumahtangganya, samada mesra, aman damai atau sebaliknya. Justeru, suami mestilah menjadi seorang yang benar-benar matang fikirannya, berupaya melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya, serta bersifat jujur dalam memimpin rumahtangganya iaitu ahli keluarganya. Untuk melahirkan sebuah perkongsian hidup yang benar-benar bahagia maka Allah s.w.t sendiri menggariskan beberapa kewajipan yang mesti dilaksanakan oleh suami terhadap isteri, antaranya ialah :

i. Suami wajib memberikan mas kahwin kepada bakal isterinya. Firman Allah s.w.t. maksudnya : “Berilah mas kahwin kepada wanita (yang kamu nikah) sebagai pemberian yang wajib”.

ii. Memberi nafkah zahir dan batin, nafkah zahir termasuklah :

a. Tempat tinggal / tempat kediaman bersama (suami dan isteri) iaitu rumah yang selayaknya yang memberi keselesaan dan keamanan.

b. Keperluan hidup iaitu makanan, pakaian dan peralatan yang munasabah dan selayaknya menurut kemampuan suami, sabda Rasulullah s.a.w maksudnya :

“Dan wajib ke atas kamu memberikan mereka (isteri-isteri) rezeki mereka dan pakaian mereka dengan baik. Tempatlah mereka di mana kamu bertempat tinggal mengikut kemampuanmu.”

iii. Bergaul dengan isteri dengan cara yang baik, mesra dan kasih sayang. Firman Allah s.w.t, maksudnya:

“Bergaullah dengan mereka dengan cara yang baik.”

iv. Hendaklah berlaku adil sekiranya suami itu mempunyai isteri lebih dari satu.

v. Suami tidak boleh menyakiti, berlaku kasar atau memudharatkan isteri tanpa bersebab.

vi. Suami mesti memberi keizinan kepada isterinya untuk menziarahi keluarganya (ibu bapa dan kaum keluarganya) selagi ia tidak menimbulkan fitnah.

Selain dari itu kita maklum bahawa Allah menjadikan perempuan itu sebagai teman hidup yang paling rapat kepada suaminya, mengandung dan melahirkan zuriat suaminya dengan menempuh segala kepayahan, maka hendaklah diberi layanan terbaik.

Cara Layanan Suami Terhadap Isteri:

1. Suami hendaklah sentiasa bertimbang rasa dengan menunjukkan kasih-sayang terhadap isteri, bercakap dengan lemah lembut dan mesra, selalu bermuka manis dan janganlah bermuka masam atau sering memarahi isterinya. Amat menyedihkan, bila sesetengah suami menyangka bahawa bersifat garang dan keras terhadap isteri itu adalah perlu untuk menunjukkan kelelakiannya, dan menganggap sifat berlemah-lembut terhadap isteri adalah memalukan.

Sifat kasar seorang suami akan mendorong isterinya untuk berbohong, menipu, menderhaka, malah berlaku curang kerana isteri akan hidup dalam tekanan,merasa kekurangan kasih sayang dan dipersiakan dalam rumahtangganya. Sebaliknya suami yang bersifat lembut, penyayang melayani dan membimbing isteri dengan baik, akan menyebabkan isterinya sentiasa mengasihi dan menghormatinya.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :

Orang yang paling baik antara kamu ialah orang yang berlaku baik terhadap isterinya, dan aku ialah orang yang sangat berlaku baik terhadap isteriku.”

2. Suami perlu memberi perbelanjaan rumahtangga/ keperluan hidup yang sebaiknya mengikut kemampuannya. Jika suami terlalu bakhil terhadap rumahtangga, maka diharuskan isteri mengambil sekadar yang diperlukan dari harta suaminya walaupun tanpa keizinannya, sebagaimana Rasulullah sendiri memberi kebenaran tersebut kepada isteri Abu Sufian apabila ia mengadu kepada Rasulullah tentang kebakhilan Abu Sufian.

3. Suami wajib menguruskan segala urusan rumahtangga dengan sebaik-baiknya dan menggembirakan hati isteri terutama apabila isterinya sakit, perlu diberi rawatan perubatan yang secukupnya.

4. Pandu dan bimbinglah isteri dengan pengukuhan iman dan memberi nasihat yang baik serta berilah contoh akhlak yang terpuji dan pengajaran secara berhemah. Rasulullah menghuraikan hakikat ini dengan sabdanya yang bermaksud:

“Sesungguhnya wanita itu adalah tulang rusuk (bengkok), sekiranya engkau mahu membetulkannya ia akan patah dan jika engkau membiarkannya, engkau akan menikmatinya dalam keadaan bengkok.(tidak baik -p)”

5. Berilah isteri haknya sebagai isteri yang perlu dilayani dan dihormati, bukan sebagai orang suruhan (orang gaji - tukang masak dan tukang cuci), serta janganlah melayani isteri sebagai boneka seks yang digunakan semata-mata untuk memuaskan nafsu suami sahaja.

6. Suami hendaklah ikhlas dalam perhubungan dengan isterinya, iaitu setia, bersikap terus terang dan jujur kepada isteri. Jangan sekali-kali mendustainya, kerana jika isteri didustai dia akan mendustai suaminya pula.

7. Sebagai ketua keluarga suami mesti bijak menguruskan isterinya, iaitu jangan mengikut segala kehendak isteri tanpa pertimbangan yang waras sehingga menjatuhkan maruah dan harga diri suami atau mengenepikan hukum agama. Ada juga suami yang terlalu menyayangi isteri sehingga sanggup mengikut segala arahan isteri (Berada di bawah telunjuk isteri - “queen control”).

8. Diharuskan suami memukul isterinya sekadar untuk mendidik, tetapi bukan mengambil kesempatan atau untuk balas dendam. Dalam hal ini suami tidak perlu memaki hamun isterinya apabila hendak memberi pengajaran, cukuplah menasihati isteri dalam bentuk yang sopan atau pulaukannya (tidak tidur bersamanya) sehingga isteri insaf dan memohon maaf.

Seandainya dapat dilaksanakan tanggungjawab yang sedemikian tentu InsyaAllah suami dapat membawa rumahtangga ke arah kehormanian dan kebahagiaan.

4) Tanggungjawab Isteri Terhadap Suami

Selain suami yang mempunyai hak dan kewajipan terhadap isterinya, isteri juga mempunyai tugas dan tanggungjawab terhadap suaminya. Sesungguhnya tugas seorang isteri terhadap suaminya adalah sangat penting dan mesti dipatuhi sehingga pernah Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

“Jikalau sekiranya ada perintah dari Allah SWT untuk menyuruh manusia sujud kepada manusia nescaya aku suruh isteri sujud kepada suaminya.” Hadis Riwayat At-Turmizi)

Antara tugas isteri ialah :

1. Jujur dan taat setia kepada suaminya dalam semua hal dan pekerjaan yang tidak berlawanan dengan hukum Islam.

2. Menyampaikan hajat suami kepadanya, iaitu perkara-perkara yang dibolehkan oleh Islam termasuk perkara berkaitan hubungan kelamin, sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud.

“Apabila suami mengajak isterinya ke tempat tidur sedangkan isterinya menolak (tanpa uzur) sehinggalah suami itu tidur dalam keadaan marah dan kesal, malaikat akan melaknatkannya (isteri) hingga ke subuh.” (Hadis Riwayat Abdul Rahman Bin ‘Auf)

3. Isteri mestilah sentiasa sopan terhadap suaminya, wajib menjauhkan kata-kata yang kasar atau menderhakai / menyakiti hati suami seperti memaki, berleter atau kata-kata yang tidak disukai oleh agama dan adat sopan.

4. Isteri tidak boleh memberati / memaksa suami dalam soal nafkah seperti pakaian, wang ringgit dan tempat tinggal yang lebih dari ukuran yang wajib baginya kerana ia akan mendorong suaminya ke lembah hina seperti rasuah, curi, rompak dan sebagainya. Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:

“Perempuan yang datang kepada suaminya dengan muka masam dan mengeluh meminta nafkah (lebih) serta tidak bersyukur dengan pemberian mengikut kemampuan suami, maka tidaklah diterima Allah amalan perempuan (isteri -p) seperti itu.” (Hadis Riwayat Ahmad dan Abi Hurairah).

5. Ister wajib mendapatkan keizinian suami apabila hendak keluar dari rumah walaupun untuk menziarahi keluarga, ibu-bapa atau kerana menuntut ilmu. Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya:

“Perempuan-perempuan yang keluar dari rumah tanpa keizinan suaminya adalah ia di dalam kemurkaan SWT sehinggalah ia balik ke rumahnya atas suaminya redha akan dia.”

6. Ister wajib memelihara harta benda suami dan rumahtangganya supaya bersih, rapi dan kemas serta isteri tidak boleh memberikan sesuatu dari harta benda suaminya kepada orang lain tanpa keizinannya.

7. Segera meminta maaf dari suami apabila terlanjur berkata kasar / menyakiti hati suami sepertimana yang dipraktikkan oleh Fatimah puteri Rasulullah s.a.w, menurut sepotong hadis yang bermaksud:

Fatimah telah datang berjumpa ayahandanya Rasulullah s.a.w dalam keadaan menangis dan mukanya berubah tanda penyesalan lalu bertanya Rasulullah s.a.w: “Kenapa wahai anakku, Fatimah?”

Fatimah menjawab, “Ayahanda, kelmarin anakanda dengan Ali telah berseloroh (bergurau) sehingga terbit kata-kata anakanda yang menyebabkan Ali marahkan anakanda, anakanda menyesal kerana kata-kata anakanda itu Ali menjadi marah, lantas anakanda meminta maaf darinya dan mengeliling dia sebanyak tujuh puluh dua kali sehinggalah ia memaafkan dan Ali pun tertawa serta redha”.

Sabda Rasulullah kepada Fatimah,”Demi diriku yang telah diangkat oleh Allah sebagai Nabi, sesungguhnya engkau sekiranya meninggal dunia sebelum Ali redha atas kesalahan itu takkan ku sembahyang jenazah engkau”.

8. Jikalau suami tidak berharta dan isteri dari anak orang kaya janganlah isteri menunjuk-nunjuk dan berbangga diri dengan hartanya sambil memperkecilkan pemberian dari suaminya, serta berkata,”Apalah yang awak boleh berikan kepadaku dan tengok ini, itu dan sebagainya semuanya dari hartaku (atau bapa berikan kepadaku)”. Isteri yang bersikap demikian sentiasa dimurkai Allah dan tidak diterima amalannya. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

“Allah akan menghapuskan amalan perempuan itu sekalipun banyak amalan kebajikannya.”

9. Isteri harus memakai pakaian yang cantik dan bersih di hadapan suaminya agar mendamaikan hati suaminya dan menyukainya. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Perempuan-perempuan yang menghias diri kepada yang bukan suami atau muhrimnya adalah seperti lampu yang tidak bercahaya di akhirat kelak.”

10. Isteri wajib memelihara perasaan dan peraturan suaminya, isteri tidak boleh membenarkan masuk seorang lelaki atau perempuan yang tidak disukai suaminya ke dalam rumah. Sabda Rasulullah s.a.w :

Jika isteri hendak berpuasa sunat ketika suaminya berada di rumah hendaklah meminta izin suami terlebih dahulu dan tidak boleh membenarkan seorang lelaki masuk ke rumahnya dengan tidak izin suaminya". (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

11. Isteri hendaklah sentiasa memberi layanan baik kepada suaminya. Allah memberi ganjaran pahala yang berlipat ganda kepadanya sebagaimana yang ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w dalam banyak hadis-hadisnya antara lain bermaksud :

a) “Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun”.

b) “Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan umrah”

c) “Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya lebih baik baginya daripada mengorbankan 1,000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin”.

d) “Apabila isteri hamil ia dicatitkan sebagai seorang syahid dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad”.

e) “Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak adalah menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis terhadap suami adalah menjadi tasbih (zikir)”.

f) “Tidak akan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya”.

g) “Apabila meninggal dunia seorang dan suaminya redha, nescaya ia dimasukkan ke dalam syurga”. (Hadis Riwayat Tarmizi)

h) “Seseorang wanita apabila ia mengerjakan sembahyang yng difardhukan ke atasnya, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya maka berhaklah ia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka”. (Hadis Riwayat Anas Bin Malik)

Demikianlah hak dan tanggungjawab isteri terhadap suami dalam rumahtangga serta ganjaran pahala dari Allah SWT kepada seorang isteri yang solehah. Apabila suami dan isteri melaksanakan tugas dan tanggungjawab masing-masing dengan sempurna, maka lahirlah rahmat dan kasih sayang yang akan menghasilkan kebahagiaan bersama seperti yang dikehendaki oleh Allah s.w.t di dalam firmanNya, yang bermaksud:

“Dan di antara keterangan tanda-tanda Allah bahawa ia menjadikan isteri dari kamu untuk kamu tinggal bersama dalam keadaan kasih sayang, cinta mencintai serta mendapat kerahmatan, sesungguhnya tentang yang demikian itu adalah tanda kebesaran Allah SWT bagi kamu yang mahu berfikir.”

Apabila tanggungjawab masing-masing dapat dilaksanakan maka ada lagi tanggungjawab bersama yang mesti diawasi dengan rapi yang juga merupakan faktor penting dalam mewujudkan rumahtangga bahagia. Antaranya:

i) Anak-anak yang lahir dari perkongsian hidup suami isteri adalah amanah dari Allah kepada ke dua suami isteri tersebut,maka hendaklah mereka diberi pendidikan yang sempurna sama ada dari segi rohani, jasmani dan akalnya atau dalam erti kata yang lain ditanam dalam dirinya iman dan taqwa untuk menjalani hidup di dunia ini.Mudah-mudahan mereka pula menjadi anak yang soleh yang taat beribadat kepada Allah sebagai penciptaNya dan menghormati ibu bapa mereka yang bersusah payah melahir dan menjaga mereka.

ii) Menghormati orang tua kedua belah pihak sekiranya mereka masih hidup. Senangkanlah hati ibu bapa ke dua belah pihak dengan berlaku adil membahagikan kasih sayang di antara mereka. Janganlah berat sebelah dengan mngabaikan ibu bapa mertua, kerana merekalah yang melahir dan mendidik pasangan kita suatu masa dahulu. Andai kata mereka telah tiada, berilah hak mereka dengan mendoakan mereka serta melakukan amalan yang ikhlas yang memberi manfaat kepada roh mereka.

iii) Hormati dan berbaik-baiklah dengan jiran tetangga kerana sekiranya suasana di dalam rumah tangga penuh harmoni tetapi masih bermusuh dengan jiran, kebahagiaan tidak tercapai dengan sempurna. Sebab itulah Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa antara syarat kebahagiaan seseorang anak Adam ialah jiran yang soleh (baik).

5) Mencari Rahmat Dalam Rumahtangga

Di samping usaha suami isteri sebagai faktor penentu rumahtangga bahagia, hakikat yang tidak boleh dilnafikan adalah, hanya Allah yang berkuasa penuh menentukan sama ada mahu memberi kebahagiaan atau tidak terhadap sesebuah rumahtangga tersebut. Justeru, Allah s.w.t jmemberi panduan melalui RasulNya perkara-perkara yang patut diamalkan agar saluran rahmat sentiasa menuju ke rumah kita, antaranya:

1. Hidupkan salam antara ahli keluarga. Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:

“Wahai Anas, ucapkanlah salam kepada ahli rumah engkau nescaya ahli rumah engkau mendapat berkat.”

2. Banyakkan membaca Al-Quran dalam rumah. Kata Abu Hurairah r.a : Sesungguhnya rumah yang sentiasa dibaca ayat-ayat Al-Quran di dalamnya, memberi kelapangan kepada ahlinya, banyak berkatnya dan ianya dikunjungi oleh para malaikat dan keluar darinya syaitan-syaitan dan sesungguhnya rumah yang tidak dibaca Al-Quran di dalamnya membuat kesempitan kepada penghuninya, sedikit berkatanya, keluar darinya oleh para malaikat dan masuk ke dalamnya oleh para syaitan.

3. Banyak solat sunat di rumah, sebab itu Rasulullah s.a.w apabila hendak solat sunat baginda pulang dan bersolat sunat di sudut rumahnya, kerana katanya Malaikat Rahmat akan memasuki rumah yang banyak dilakukan ibadat di dalamnya.

4. Hiasi rumah dengan perhiasan yang halal dan bersihkan dari perhiasan haram kerana rumah yang dihiasi dengan benda-benda haram seperti patung-patung, gambar-gambar atau VCD lucah dan sebagainya tidak akan dimasuki Malaikat, sedangkan Malaikat pembawa rahmat, rumah yang tidak dimasuki Malaikat ertinya tidak mendapat rahmat dari Allah, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w maksudnya:

“Malaikat tidak akan memasuki rumah-rumah yang di dalamnya ada anjing dan patung-patung”.

Ibnu Abbas menceritakan bahawa: Rasulullah s.a.w pada tahun pembukaan Makkah apabila melihat gambar-gambar tergantung di rumah, baginda tidak akan masuk sehingga baginda perintahkan supaya dihapuskan terlebih dahulu.

Ini menunjukkan gambar-gambar terutama yang lucah atau yang menzahirkan aurat adalah dibenci oleh Islam.

Demikian di antara perkara-perkara yang dapat dilakukan oleh para suami dan isteri untuk membentuk sebuah rumahtangga yang aman dan bahagia. Semoga rumahtangga kita tergolong yang diberkati dan dirahmati Allah s.w.t.

Sekian...


Terima kasih kerana sudi membaca.






3 comments:
gravatar
MOH KEMBARA said...
December 17, 2010 at 6:39 PM  
This comment has been removed by the author.
gravatar
MOH KEMBARA said...
December 17, 2010 at 6:47 PM  

Salam Dik, ni ada bunga2 nak ke arah taman bahagia nih! Semoga berjaya menuju destinasi.

gravatar
Sueozana said...
December 24, 2010 at 5:30 AM  

>> MOH KEMBARA

Wlkmslm kak..
T/kasih d atas doa kakak. Amiinn..

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."