feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Jom makan Pisang...!

Labels: ,

Jangan meremehkan khasiat pisang. Selain menjadi kegemaran sebagian besar atlet kebangsaan dan antarabangsa, kerana ia mengenyangkan tanpa menggemukkan, pisang juga amat berkhasiat bagi kesihatan serta kecantikan.


Pisang tidak hanya mudah dicerna, tetapi juga mengandung 9 kandungan nutrisi dan memulihkan tenaga. Berbanding buah yang lain, pisang lebih mudah dinikmati begitu sahaja tanpa melibatkan proses yang merumitkan.

Sebiji pisang yang matang akan mengandung 99 gram (gr) kalori, 1,2 gr protein, 0,2 gr lemak, 25,8 miligram (mg) karbohidrat, 0,7 gr serat, 8 mg kalsium, 28 mg fosfor, 0,5 mg besi, 44 RE vitamin A, 0,08 mg vitamin B, 3 mg vitamin C dan 72 gr air.

Namun untuk mendapatkan manfaatnya, kita perlu pandai memilih kerana hanya pisang yang matang sahaja dapat mengubah gula darah menjadi glukosa semulajadi, serta cepat diserap ke dalam molekul darah.

Ciri-ciri pisang yang matang, adalah pisang yang kulitnya berwarna hijau kekuningan, kuning bersih atau kuning yang bertompokan warna coklat, bergantung kepada jenisnya. Semua kandungan dalam pisang yang matang dapat memberi beberapa manfaat kesihatan seperti:

1. Sumber Tenaga
Pisang dapat dicerna dengan mudah, sehingga gula yang terdapat di dalamnya akan diubah menjadi sumber tenaga yang baik untuk pembentukan tubuh, menguatkan otot dan juga sangat bagus untuk menghilangkan lelah.

2. Ibu Hamil
Wanita hamil dianjurkan untuk banyak memakan pisang atau makanan berasaskan pisang, kerana mengandungi asid folat tinggi yang penting bagi kesempurnaan janin, pembentukan sel-sel baru justeru mencegah terjadinya kecacatan bayi dalam kandungan.

Sebiji pisang matang mengandungi sekitar 85-100 kalori. Dengan memakan dua biji pisang segar, keperluan sekitar 58 mikrogram asid folat dapat dipenuhi. Di samping itu pisang juga dapat membantu menjaga keseimbangan kandungan glukos dalam darah yang dapat mengurangi 'morning sickness' bagi ibu hamil.

3. Penderita Anemia
Kandungan zat besi yang cukup tinggi pada pisang, dapat menstimulasi produksi hemoglobin dalam darah bagi penderita anemia. Dua buah pisang sehari, sangat baik untuk penderita anemia.

4. Penderita Sakit Ulser
Sebagai buah yang dapat dimakan secara langsung, pisang tidak menyebabkan iritasi atau kerosakan usus bagi penderita ulser usus. Buah ini sering digunakan untuk merawat penyakit usus, disebabkan teksturnya yang lembut, iaitu
dengan mencampurkan pisang pada segelas susu cair.

5. Penyakit Lever

Bagi penderita lever, dua biji pisang sehari dengan tambahan satu senduk madu, akan menambah selera makan dan tenaga.

6. Kelecuran / Parut
Khusus untuk mereka yang kulit melecur akibat terbakar, daun pisang amat baik untuk rawatan. Caranya, kulit yang terbakar disapu dengan campuran abu daun pisang (daun dibakar lebih dahulu) dan minyak kelapa. Campuran ini mampu mendinginkan kulit yang terbakar. Bagi yang mempunyai parut ringan akibat luka yang baru sembuh pula, boleh menggosokkan bahagian dalam kulit pisang ke atas parut tersebut seterusnya akan menipiskan dan menghilangkan kesan parut.

7. Mengurangkan Stress
Pisang mengandung Potasium, yaitu mineral utama yang membantu menormalkan denyutan jantung, membantu peredaran oksigen ke otak dan mengatur keseimbangan kadar air dalam tubuh. Ketika mengalami stress, metabolisme tubuh akan meningkat drastis sehingga mengurangi kadar potasium tubuh. Dengan memakan pisang, kadar Potasium dalam tubuh akan seimbang.

8. Penyakit Stroke
Berdasarkan The New England Journal of Medicine, memakan pisang setiap hari akan menurunkan risiko kematian akibat stroke sehingga 40%.

9. Mengawal Suhu
Di beberapa negara, pisang dianggap sebagai makanan pendingin yang dapat menurunkan suhu fizikal dan emosi ibu hamil. Di Thailand contohnya, ibu hamil memakan pisang untuk memastikan bayi lahir dengan suhu optima.

10. Meningkatkan Kekuatan Otak
Di sebuah sekolah di Britain, 200 orang pelajar mampu lulus cemerlang dalam ujian akhir hanya dengan bersarapan pisang. Mereka juga kerap memakan pisang ketika waktu rehat di sekolah serta makan tengahari, keranab pisang mampu meningkatkan kekuatan otak.

Pelajar-pelajar dari sekolah tersebut yang dijadikan responden dalam sebuah kajian, telah membuktikan bahwa kandungan potasium pada pisang membuatkan mereka lebih aktif dalam pembelajaran di dalam dan di luar kelas.

Selain itu, pisang juga bermanfaat kepada dunia kecantikan. Seperti juga pada buah-buahan lain, seperti avokado, bengkuang dan mentimun, pisang juga kerap dijadikan sebagai masker wajah, atau untuk merawat rambut rosak dan melembutkan kulit tangan.

Pisang juga berperanan dalam menurunkan atau menaikkan berat badan. Sebuah kajian telah membuktikan bahwa seseorang mampu menurunkan berat badannya dengan berdiet pisang.

Bila ingin menurunkan berat badan, secara mudahnya makanlah empat biji pisang dan empat gelas susu 'non fat' atau susu cair dalam sehari. Lakukan selama tiga hari dalam seminggu.

Dari pisang dan susu tersebut, kita mendapat 1,250 kalori. Menu ini cukup sihat bagi keperluan tubuh kita. Selain menurunkan berat badan, diet pisang juga membantu kulit wajah menjadi lebih bersih dan tidak berminyak.

Bagi yang ingin menambah berat badan, makanlah segelas 'Banana shake' yang dicampur madu, kacang dan mangga, sesudah makan. Menu ini bila diamalkan setiap hari, akan membantu menaikkan berat badan.

Pisang juga mampu membantu perokok mengatasi ketagihan nikotin. Kandungan vitamin B6 dan B12 yang terdapat di pisang, dapat meneutral pengaruh nikotin dalam tubuh. Manakala enzim bromelain yang terkandung di pisang pun, terbukti dapat meningkatkan kekuatan tenaga batin kaum lelaki.


Jenis-jenis Pisang

Malaysia kaya dengan pelbagai jenis pisang, dari sebesar-besar pisang seperti pisang Tanduk hinggalah sekecil-kecil pisang seperti pisang Emas. Terdapat lebih dari 14 jenis pisang yang boleh ditemui dan ditanam di sini. Dalam istilah sainsnya, pisang tergolong dalam Order Zingerberalis, iaitu kumpulan keluarga Musaceae dan genus Musa. Genus Musa boleh dibahagikan kepada dua kumpulan; Eumusa iaitu kumpulan yang boleh dimakan dan Phusocaulis, yang tidak boleh dimakan.


Pisang Embun
Pisang ini juga dikenali sebagai pisang Bunga. Pisang ini berbentuk panjang, pada peringkat permulaannya ianya berwarna hijau dan kemudian berubah menjadi warna kuning pucat. Ianya berkulit tebal dan senang dikupas. Satu tandan pisang Embun yang besar, beratnya boleh menjangkau antara 15 hingga 35 kilogram. Setiap tandan pula mempunyai 7 hingga 9 sikat dengan bilangan 100 hingga 200 biji buah pisang. Manakala setiap sikat pula mengandungi 14 hingga 15 biji buah pisang. Panjang buah p
isang jenis ini berukuran 15 hingga 20 sentimeter dan lebarnya 4 sentimeter . Ketinggian pokok pisang ini ialah kira-kira 5 meter.

Pisang Emas
Saiz buah pisang ini adalah kecil tetapi rasanya lazat berbanding dengan pisang jenis lain. Apabila ianya ranum, buah serta isinya berwarna kuning keemasan . Buah pisang ini mudah lebam dan bertukar menjadi kehitaman. Setiap tandan mempunyai berat antara 7 hingga 9 kilogram, 6 hingga 7 sikat dengan bilangan 100 hingga 150 biji buah pisang. Panjang buah pisang ini bersaiz 9.0 saentimeter dan lebarnya ialah 3.5 sentimeter. Pokok pisang Emas adalah kecil sahaja.

Pisang Rastali
Buah pisang ini bersaiz sederhana. Kulitnya berwarna kuning dan agak kasar. Terdapat bintik-bintik hitam dan coklat di atas permukaan kulitnya serta ianya mudah dikupas. Isinya pula berwarna putih atau krim pucat. Setiap tandan mempunyai berat kira-kira 10 kilogram, 7 hingga 8 sikat dengan bilangan 90 hingga 100 biji buah pisang . Manakala setiap sikat mengandungi 10 hingga 14 biji buah pisang. Panjang buah pisang Rastali ialah kira-kira 12.0 sentimeter dan lebarnya berukuran 3.7 sentimeter.

Terdapat pelbagai jenis pisang yang tumbuh subur di negara kita selain dari tiga jenis pisang yang telah diterangkan. Ianya adalah seperti pisang Berangan, pisang Masak Hijau, pisang Nipah, pisang Raja, pisang Tanduk, pisang Awak dan tidak ketinggalan juga pisang Raja Udang yang dipercayai tidak boleh dimakan.







Pisang adalah kategori buah-buahan iklim Tropika kerana sifat peningkatan kadar respirasi ketara yang sejajar dengan berlakunya peranuman. Manakala morfologi pokoknya pula tergolong dalam jenis tumbuhan herba kerana sifat tumbuhnya yang cepat dari batang palsu (pseudostem), iaitu tangki daun yang tersusun seperti gelang sepusat dan muncul daripada umbisi atau batang utama. Manakala pengkelasan pisang bergantung kepada kultivarnya iaitu saiz, bentuk, warna kulit, tekstur dan rasa pisang.

Perubatan & Kesihatan

Getah pisang didapati mustajab untuk menyembuhkan luka. Caranya ialah dengan menyapukan getah pisang pada luka. Hasilnya, darah berhenti mengalir dan luka segera sembuh. Di samping itu juga, ia boleh digunakan sebagai penawar mengubati bisa akibat dipatuk ular atau disengat kala jengking.

Selain itu, bunga pisang boleh direbus dan airnya diminum bagi mengubati penyakit kencing manis. Kulit pisang boleh digunakan untuk merawat kudis. Caranya ialah dengan menggosokkan kulit pisang pada kudis, dua atau tiga kali sehari sehingga kudis sembuh.
Buah pisang pula boleh menjadi penyembuh kepada masalah sembelit. Caranya ialah dengan mengisar halus dua biji pisang bersama dua gelas air. Kemudian sejukkan jus tersebut di dalam peti ais selama setengah jam dan amalkan meminumnya sebanyak dua kali sehari. Jus pisang ini boleh melegakan penyakit ulser dan penyakit gastritis atau radang perut.

Di samping itu juga, menurut perubatan Cina, pisang Kaki dipercayai amat berkesan untuk meredakan demam. Serbuk putih yang terdapat di permukaan buahnya baik untuk paru-paru dan jantung. Pisang jenis ini juga dipercayai berkhasiat dalam menurunkan tekanan darah tinggi, meningkatkan pengaliran darah dalam pembuluh darah koronari, mengatasi masalah sembelit dan meredakan sedu.

Kecantikan
Air dari batang pisang dikatakan berkhasiat bagi melebatkan rambut, caranya mudah sekali hanya perlu membuat lubang pada batang pisang kemudian ditutup dengan plastik dan dibiarkan semalaman hingga air bertakung didalamnya lalu disapukan ke kulit kepala.
Manakala kulit pisang Emas pula digosokkan pada kulit untuk wajah yang halus dan licin.
Sumber rujukan:
http://masenchipz.com/khasiat-buah-pisang
http://pokok-pokok-pisang.blogspot.com/2009/11/pisang_9557.html





2 comments:
gravatar
Kengkawan said...
December 6, 2010 at 2:07 PM  

oh menariknya gambar pisang raja udang tu... x penah makan lagi

thx 4 d info

gravatar
Sueozana said...
December 6, 2010 at 11:45 PM  

Kak sue pn x pnah makan...hehe!

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."