feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Tabiat yang merosakkan otak.

Labels: ,


Ada beberapa tabiat buruk kita yang perlu diperbetulkan kerana jika diteruskan dalam jangka masa panjang ia akan menyebabkan penyakit mental.

Perhatikan kebanyakan warga emas yang baru menjangkau umur 60an. Ada yang sudah nyanyuk dan suka melatah. Melatah adalah satu daripada penyakit saraf otak. Jika tidak dijaga pada peringkat awal, seseorang yang berumur 30an akan mendapat penyakit gila.

Ada di antara datuk dan nenek kita sekarang yang sudah berusia 70an atau 80an masih sihat segar dan tidak nyanyuk, ini kerana mereka menjaga kesihatan pada usia yang muda dahulu.

Kehidupan kita pada masa sekarang yang banyak dan dipenuhi aktiviti sosial, banyak menonton TV Astro sehingga ke pagi dan melayari internet 24 jam tanpa henti sehingga mengabaikan kesihatan. Mungkin suatu hari nanti ramai di antara kita yang akan mengalami penyakit mental di awal usia 50an dan 60an.

Beberapa tabiat buruk yang perlu dielakkan segera adalah;

1. Tidak mengambil sarapan pagi.
Orang yang tidak mengambil sarapan pagi akan memiliki tingkat gula darah yang rendah. Ini menyebabkan kekurangan bekalan gizi yang menyebabkan kemunduran otak.

2. Makan Berlebihan.
Makan berlebihan akan menyebabkan pengerasan pembuluh otak, menyebabkan penurunan kekuatan mental.

3. Merokok
Menghisap rokok boleh menyebabkan beberapa penyusutan otak dan boleh mengakibatkan penyakit Alzheimer.

4. Pengambilan gula yang banyak.
Selain boleh menyebabkan kencing manis, ia mengganggu penyerapan protein dan gizi yang menyebabkan gangguan kepada perkembangan otak.

5. Pencemaran udara.
Otak adalah pelanggan oksigen terbesar dalam 20 bahgian tubuh kita. Menghirup udara yang tercemar menurunkan bekalan oksigen ke otak, yang menyebabkan penurunan efisiensi otak.

6. Kurang Tidur.
Tidur membuat otak kita istirahat. Jangka panjang dari kekurangan tidur akan mempercepatkan kematian sel-sel otak.

7. Kepala tertutup ketika tidur.
Tidur dengan kepala tertutup meningkatkan kepekatan karbon dioksida dan penurunan kepekatan oksigen yang boleh menyebabkan merosakkan otak.

8. Kerja kuat semasa anda sakit / demam.
Bekerja keras atau belajar semasa sakit dapat menurunkan keberkesanan otak selain merosakkan sel-sel otak.

9. Kurang stimulasi fikiran.
Berfikir adalah cara terbaik untuk melatih otak kita, dan kurangnya stimulasi fikiran dapat menyebabkan penyusutan otak.

10. Kurangkan bercakap banyak.
Perbualan intelektual akan mendorong efisiensi otak. Sebab itu perpatah melayu berkata "Tong yang kosong, kuat bunyinya bila diketuk". Bercakap mengenai perkara yang berfaedah dan perlu sahaja.

Daripada ibnu Umar ra katanya, Rasulullah saw telah menepuk bahuku serta bersabda:

"Hendaklah engkau jadi didunia ini seolah-olah berdagang di negeri orang atau sebagai orang yang melintasi jalan."

Ibnu Umar ra berkata, "jika kamu berada diwaktu petang janganlah kamu tangguh ke waktu pagi dan jika kamu berada di waktu pagi janganlah kamu tangguh ke waktu petang. Rebutlah kesempatan sewaktu kamu berada dalam keadaan sihat sebagai persediaan di waktu engkau sakit dan ketika engkau masih hidup sebagai bekalan ketika engkau mati." (AlBukhari)

Semuga kita berubah demi kebaikan diri kita dan keluarga yang tersayang. Jangan membunuh kebahagiaan diri kita dengan tabiat-tabiat buruk ini.

Sumber: Resepi Rahsiaku

Terima kasih kerana membaca...





4 comments:
gravatar
armouris said...
September 20, 2010 at 3:00 PM  

info tentang sarapan pagi di SIHAT SELALU - Sarapan Pagi Kuatkan Otak

gravatar
fzi said...
September 20, 2010 at 4:50 PM  

Salam k sue...
Woah bagus info tu k sue... nak2 musim raya ni tak beringat langsung pasal makan. Berat naik berkilo2, baru je seminggu beraya...ish ish.. :)

Selamat Hari Raya k sue, lama balik hari tu?

gravatar
Sueozana said...
September 26, 2010 at 9:05 AM  

>> armouris..
Tq 4 d info.

gravatar
Sueozana said...
September 26, 2010 at 9:11 AM  

>>fzi...
Hi,wlkmslm!
Hehe..tang naik berkilo2, tang turun ntah brapa miligrammm..tu pasal k sue fade-up tu! Makan ttap makan..

Kjap jer, ziarah kubur mak.. Raya ke 4 dah transit KL.. next day dah lena kat Melaka.. pe nak buat, hubby byk assigments..

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."