feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Rahsia Khusyuk Solat

Labels:


Umat Islam wajib mendirikan 5 waktu solat fardhu sehari.Namun, jika tidak dilakukan dengan hati yang KHUSYUK, maka hilanglah barakah dan kenikmatan dalam solat. Bahkan, syarat mukmin untuk berjaya adalah khusyuk dalam solat sebagaimana yang telah Allah gariskan dalam ayat 1-2 surah Al-Mu'minun yang bermaksud:

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. (Iaitu) Mereka yang khusyuk dalam solatnya."

Kita perlu sedar bahawa perintah pensyariatan solat ini bukan semata-mata sebagai satu tanggungjawab yang wajib dilaksanakan oleh setiap orang beriman, bahkan ia adalah satu wasilah untuk menghubungkan hati, jasad dan akal kita secara langsung kepada Allah s.w.t. Solat adalah wasilah untuk kita berbual terus dengan Allah s.w.t.



Sebab itulah, solat sepatutnya memberi kekuatan luar biasa pada orang yang melakukannya. Kerana Allah telah sebutkan beberapa ayat dalam Al-Quran yang bermaksud:

"Sesungguhnya solat itu dapat mencegah perkara kejahatan dan kemungkaran."


Majoriti masyarakat Islam pada hari ini telah hilang kekuatan luar biasa daripada solat. Khusyuk adalah salah satu punca utama. Bagaimana mahu khusyuk dalam solat?

RAHSIA KHUSYUK DALAM SOLAT

1) Dosa adalah penghalang, mohonlah keampunan

Dosa kita selalunya menjadi hijab (penghalang) untuk hati kita berhubung dengan Allah. Dosa yang berpunca daripada banyak kelalaian dan kealpaan ini mengakibatkan hati kita yang fitrahnya putih menjadi hitam diselaputi oleh dosa. Hati menjadi gelap apabila terlalu banyak dosa dilakukan dan tidak akan dapat melihat cahaya petunjuk daripada Allah s.w.t.

Banyak melakukan dosa juga menyebabkan hati kita keras, hilang kelembutan dan sensitivitinya. Tidak peka terhadap hal-hal dosa dan pahala. Hati akan hilang rasa takut terhadap Allah s.w.t.

Justeru, kita harus keluar daripada kepompong dosa ini. Bagaimana caranya? Mohonlah keampunan daripada Allah dan sentiasalah bertaubat. Taubat dalam erti kata sebenar adalah kembali kepada Allah swt. Kita tidak akan dapat kembali kepada Allah jika tidak dapat meninggalkan perbuatan yang berdosa. Maka, setelah memohon keampunan daripada Allah, kita wajib berazam bersungguh-sungguh untuk meninggalkan dosa itu dan tidak mengulanginya lag. Barulah kita mempunyai harapan bahawa Allah swt menerima taubat kita dan mengampuni kita dari dosa-dosa yang telah kita lakukan.

2) Jangan lalai dalam kemewahan dan kesenangan.

Berada dalam kesenangan dan kemewahan mengakibatkan hati kita sentiasa dilitupi oleh satu lapisan yang kita sebutkan sebagai 'COMFORT ZONE' yang menghijab kita untuk lebih dekat kepada Allah. Zon ini menjadikan seseorang itu manja dan lalai, hati yang tidak kuat dan tidak sabar bila diuji dengan kesusahan. Hati yang sentiasa susah untuk khusyuk dalam solat. 'Comfort zone' ini telah menyebabkan hati kita terlalu selesa dan membuatkan diri kita malas untuk bermujahadah atau bersungguh-sungguh dalam amal ibadah kita.

Tidak salah untuk memiliki kesenangan dan kemewahan kerana itu adalah hak makhluk bernama manusia. Sedangkan Allah swt telah menyeru manusia agar mencari kesenangan di muka bumiNya mengikut cara yang dihalalkan. Tetapi, perlu diingat, jangan menjadikan kesenangan membataskan hubungan kita dengan Allah. Apabila hubungan terbatas, maka sukarlah untuk mendapat kekhusyukan dalam solat.

Gunakanlah kesenangan dan kemewahan sebaiknya di jalan Allah. Agar ia tidak akan melalaikan kita. Malah apabila kita ikhlas memberi sumbangan harta kepada orang yang dalam kesusahan dan memerlukan, hati kita akan terasa lebih lapang dan luas.


3) Fahamilah bacaan-bacaan dalam solat.

Ada banyak bacaan dalam solat. Ada bacaan ketika rukuk, sujud, tahiyat awal dan akhir, bacaan Al-Fatihah, bacaan duduk antara dua sujud dan sebagainya.
Banyak bacaan dalam solat, tapi adakah kita memahami isi kandungan bacaan-bacaan tersebut?

Sebenarnya bacaan di dalam solat ini banyak mengajar kita untuk menjadi hamba yang tunduk dan patuh serta menyerahkan diri kita kepada Allah. Sebagai contoh, bacaan ketika rukuk: "Maha Suci bagi Allah Yang Maha Agung serta pujian ke atas-Nya". Jika dibaca dengan akal dan hati, maka akan terserlahlah kuasa daripada bacaan itu. Sebab itulah, orang yang solat dalam keadaan tidak memahami apa yang dibacanya, maka hatinya akan jauh daripada kekusyukan dalam solat.

Kita pernah mendengar dan melihat, ada orang yang menangis ketika bersolat. Kuasa bacaan itu telah menyerap ke dalam hati mereka, lalu menjadikan mereka benar-benar menghayati suasana solat itu. Mereka menginsafi kekerdilan diri dan mengagungi kekuasaan Allah swt, Tuhan yang satu, Yang Maha Pencipta dan menguasai segala-galanya.

4) Buatlah persediaan sebelum solat

Solat adalah kunci utama kepada iman kita. Sebab itulah pentingnya kita memastikan agar solat ini dilakukan dengan baik. Tiada solat maka runtuhlah iman. Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud:

"Solat adalah tiang agama"

Pentingnya melakukan persediaan sebelum solat supaya solat mampu terlaksana dengan baik dan kita juga mampu untuk khusyuk dalam melakukannya. Persediaan ini haruslah meliputi semua aspek, baik persediaan daripada aspek akal, hati mahu pun jasad.

a) Persediaan daripada aspek akal; kita mengawal minda kita untuk fokus terhadap solat dan berusaha memahami makna bacaan dalam solat.

b) Persediaan daripada aspek hati; kita beristighfar sebelum solat, bermohon agar Allah membersihkan hati kita supaya dapat bertemuNya dalam keadaan hati yang tenang.

c) Persediaan daripada aspek jasad; kita sedaya upaya memenuhi saf pertama, tidak berbual-bual lagi dengan manusia dan bersolat dalam keadaan badan yang bersih dan wangi.

Telah disebutkan bahawa orang yang berjaya adalah orang beriman yang khusuk dalam solatnya. . Marilah kita berusaha agar solat diterima oleh Allah swt sebagai amalan yang akan menyelamatkan kita daripada azab neraka Allah di akhirat nanti! InsyaAllah...!





0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."