feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Si Haiwan Kecil Mengagungkan Allah s.w.t.

Labels: , ,

Anak sulung kak Su bawa balik ke rumah pet baru kesayangannya semasa cuti semester baru-baru ini. Kecik aje 'bendanya'... Hermit Crab atau si umang-umang... haiwan kecil yang hidup di tepi pantai, di atas pasir dan celah batuan pantai dan menjadikan tinggalan kulit siput sebagai perumahnya. Dinamakannya si Rio The Purple Hermit Crab...sebab warnanya purple!


Mula-mula tengok, geli dan takut jugak hati ini. Macam labah-labah besar yang berbulu atau bergerigi jejarinya tu. Kadang-kadang anak kak Su panggilnya si Tarantula sebab sesekali fizikalnya mengingatkan kami kepada Tarantula yang merbahaya tu! Ada jari bersepit yang besar seperti kebiasaan ketam yang lain... Lama-lama bila dah 3 minggu berada di rumah ni, kak Su dah jadi 'mesra' pulak dengan si Rio ni, melihatkan keletahnya yang aktif di malam hari (Hermit Crab adalah jenis Nocturnal animals - haiwan yang aktif di waktu malam), yang suka memunggah dan memanjat bebatu dalam aquarium yang menjadi sangkar baru baginya. Seronok agaknya dia mendapat sangkar yang lebih besar dari yang terdahulu yang dibeli oleh anak kak Su di Pet Shop di Mid Valley, KL.

Apa yang nak disampaikan sebenarnya bukan soal habitat dan kelangsungan hidup si Rio the Hermit crab tuu.. Tapi, sebenarnya ada sesuatu yang menarik hati dan mengalih pandangan kak Su dan suami kepada si Rio ini!

Tuan si Rio ni menjaga si Rio sepanjang di kampus dan sepanjang cuti 3 minggu sebelum beliau balik semula ke kampus dan meninggalkan Rio untuk 'menemani' dan 'menghiburkan' kak Su, sementara anak-anak berjauhan dari kak Su... Setelah 2 hari 'menjaga' makan minum dan memerhatikan si Rio, kak Su terperasan, pada setiap hari, sebaik mendengar kak Su dan suami memulakan bacaan Surah Yaasin selepas solat Maghrib, si Rio yang sebelumnya diam membatu di celah-celah batu atau berehat di bawah 'bridge' mainannya, akan segera menjengahkan 2 per tiga dari badannya dengan matanya tegak seolah memerhatikan kami sehinggalah kami selesai membaca Yaasin.

Mulanya kami mengagak secara kebetulan sahaja haiwan kecil tu nak tegakkan kepalanya pada waktu tersebut. Tapi ia berlaku 2 hari berturut-turut. Mungkinkah esok atau lusa si Rio the Hermit Crab akan melakukan perkara yang sama lagi..? Mungkin ya... dan mungkin tidak. Apa pun, dari pemerhatian 2 hari ini dapat kak Su simpulkan, haiwan sekecil itu pun TAHU menghormati dan menghayati ayat-ayat Allah s.w.t...

Allah s.w.t sahaja yang mengetahui rahsia di sebalik kejadian ini. Ia amat terkesan di hati kami berdua. Subhanallah! Sedangkan haiwan sekecil itu yang terhad akal dan pergerakannya, terbatas kemampuan dan kehendaknya, yang secara alami hidupnya hanyalah 'menumpang' dalam kulit-kulit siput yang telah mati, pun tahu meng-Esa-kan Penciptanya Allah s.w.t.

Amat kerdil dan hinanya tahap keimanan kami di sisi Allah s.w.t sebagai manusia yang berakal, beragama dan makhluk ciptaan Allah s.w.t yang paling sempurna di muka bumi ini berbanding si haiwan kecil itu! Mudah-mudahan kami tidak terlalai dari bersyukur di atas kurniaan dan nikmat Allah s.w.t yang terlalu banyak kami sekeluarga nikmati. Semoga Allah s.w.t terus melimpahi rahmatNya dan keberkatanNya kepada kami sekeluarga dan anda semua. Amiinnnn.... Maha Suci Allah, dari Mu kami datang dan kepada Mu kami akan kembali. Ampuni dosa-dosa kami ya Allah...

Gambar atas: Rio dalam kulit siput cantik sewaktu dibeli dari Pet Shop
Gambar bawah: Rio dalam kulit siput buruk tetapi ringan, yang baru didiaminya.

Nota:
Kulit siput buruk ini kak Su jumpa di tepian pantai dan isikan dalam aquarium sebagai hiasan, tetapi tanpa pengetahuan kami si Rio ni telah bertukar 'baju' pada sebelah malamnya sewaktu kami sedang tidur. Agaknya dia lebih selesa dalam baju barunya meskipun ia lebih buruk dari baju asalnya...

Ia juga boleh dijadikan iktibar bahawa tidak semua yang zahir indah itu baik. Tidak semua yang zahir buruk pula jelek dan tiada guna, malah ia mungkin lebih bermanfaat dan diperlukan oleh sesetengah golongan berbanding dengan zahir yang cantik... wallahu'alam.





4 comments:
gravatar
MOH KEMBARA said...
February 22, 2012 at 5:15 PM  

Salam Yong, cam ade overlapping text dlm entry ni, ker dlm laptop akak jer. Besar jugak hermit crab ni.

gravatar
Sueozana said...
February 24, 2012 at 1:25 PM  

Wlkmslm kak..

Yer la, baru mlm tadi Su check.. dah clear dah. Alhamdulillah, he3.

gravatar
IBU PUSPITA said...
May 14, 2015 at 3:42 AM  

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

gravatar
IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...
May 8, 2016 at 11:03 AM  

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."