feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

22 Dis 2011...dan Nadiah Nasaruddin..

Labels: , ,

Bingit!

Bingit sungguh bunyi alarm kat handphone tu! Malas betul aku nak keluar dari selimut. Kat luar hujan mencurah2. Confirm dah pukul 6:00 pagi nih... Perlahan2 aku celikkan mata dan mengatur tapak2 malas ke bilik air....

Bukak je pili (selak kamus: paip air daa...), aku sentuh air. Arrgghhh! Sejuuuukkkk.... Kang tak pasal2 aku amik wudu' dgn air suam kang..? Terkial2 aku menahan sejuk... Jangan buat hal! Sapa yang melengah atau meninggalkan solat sangat berat siksaanNya.

Dah solat Subuh dan Dhuha, dah habis baca Yaasiin. Tengok jam dah hampir 8:00 pagi. Cuaca kat luar sangat redup. Hari ni hari Khamis, so tak payah aku nak susah2kan diri selongkar dapur untuk sediakan breakfast. Babah out station dan anak2 belum cuti.

Aku?
Dah namanya pun hari Khamis, baik puasa sunat. Hmm...sambung balik projek tidur yang terbengkalai. Tak ade sapa pun nak kacau. Syurgaku, duniaku....lalalalaaaa.

Terjaga. Handphone berbunyi...
Adehh... sapa pulak yang tepon nihh..? Malas nak tengok!

Dah 2 kali mati, handphone berbunyi lagi...
Alamak, emergency case ke? Cepat2 amik tepon dan tengok.

Ohh! Babah yang teponnn.... Siaaann babah.

"Assalamu'alaikum Yang....." Aku bagi salam selembut2nya dengan suara yang semerdu2nya... (takut kena marah sebab lambat jawab telepon, ahahaa!)

"Wa'alaikummussalam." Aikk, pendek je jawabnya, dia marah ke?

"Ummi kat mana? Babah call lambat pulak jawab. Ummi tak sihat ke? Ke... dalam bilik air ke..?" Sambung suara di sana, lembuuut je. (Dalam hatiku 'legaaaa...'. Confirm, boss tak marah, ehehee... )

"Tak, lepas Subuh ummi tidur balik, hujan kat sini. Tak ada apa nak buat. Ari ni Khamis, so ummi puasa. Babah?" Kena pandai menjawab dan alihkan topik perbualan, baru suami sejuk hati bila dengar cerita si isterinya 'tidur balik' lepas Subuh!

Tapi betul lah, memang aku puasa sunat pun. InsyaAllah, almost every Monday and Thursday masa tak 'uzur'. . BUKAN nak RIAK pasal ibadah, tapi nak menampal kekurangan amalan aku, di samping mendidik anak2 bujang aku yang 2 orang tu supaya 'MELEKAT' amalan berpuasa sunat setiap Isnin dan Khamis. Mana yang aku dan suami mampu dan rasa mereka juga mampu amalkan, kami cuba terapkanlah. Mulanya memang 'liat', macam air jatuh ke batu lah... lama2 batu berlekuk jugak! Terutama si abang, rajin jugak dia berpuasa sunat. Si adik tu buat jugak, tapi sekali sekala... Haihh..!!! Mudah2an Allah swt menyirami jiwa raga anak2 aku dengan keimanan dan taqwa. Itu doaku, setiap kali habis solat. Fullstop.

"Ohh...ok2. Sori, babah kacau ummi tidur...! Alhamdulillah, babah pun puasa." Eh, suami aku siap mintak maaf pulak? Seronoknya...'umpanku dimakan ikan'.

"Tak ape la, ummi pun dah nak bangun dah! Dah dekat pukul 12:30 tengahari..." Kataku sambil menjeling jam di meja sisi (selak kamus: meja kecik tepi katil lah tuu...). Lama jugak aku tidur rupanya (!).

"Yang, babah nak bagitau ni, Alhamdulillah kakak dapat 8A PMR" Terdengar suara suami bernada riang.

"Ehh... result PMR dah keluar ye? Alamak, ummi lupa laa..! Alhamdulillah! Ok2 nanti ummi call kakak, ucap tahniah..." Wah, aku terlupa rupanya hari ni keluar result PMR. Itulah padahnya asyik 'membuta' aje selepas Subuh tadi!

"Ok Yang, bye...assalamu'alaikum." Tuuuutt... Dah tak ada suara babah lagi dah.

"Wa'alaikummussalam...." Jawab aku dalam hati.

Kakak.
Nama penuhnya Nur Nadiah Natasya Bt Nasaruddin. Maknya cikgu Nur Hafizah Bt Hamri, adik suami aku. Jadi, cikgu ni adik ipar aku. Bermakna 'kakak' tu anak sedara aku lah! Hihihiii....

Aku check balik telepon... ada sms berbunyi: "Assalamu'alaikum. Alhamdulillah. Kkak ucapkn rbuan trima ksh krna doa yg sntiasa mengiringi kkak. Kkak dh brjaya mndpt 8A. Trima ksih skli lgi krna sntiasa * some text missing* "

Aku nak aje call kakak, nak ucapkan tahniah. Tapi mood aku masih mood tidur! Sifat buruk aku bila baru bangun tidur, aku MALAS nak tepon orang atau menjawab telepon, kecuali suami! Lagi pun, kalau kakak dengar suara aku, sah2 dia tau aku baru bangun. Kantoi! Dengan anak buah ni kena tunjuk contoh yang bagus2 je... (Walaupun lepas ni dia mungkin tau 'rahsia' aku selepas dia baca coretan aku nih, aku dah tak kesah lah...). Mood tidur aku dah lama terbang, hehe...

Cepat2 aku sms kakak.... lambat2 kang kecik hati pulak anak dara manis aku tuh...

"Alhamdulillah. Congratulation kkak. Smga terus bjaya dlm SPM nti. Jgn lupa wat solat syukur kpd Allah. Tk care."

"Tq umi. Tcare jgak tau. I Lebiu umi... " Jawab kakak. Sms jugak.

Apa pun, kejayaan kakak memang dalam jangkaan aku dan keluarga kami. Kak Nadia ni memang cemerlang dari sekolah rendah lagi. Sebut apa saja aktiviti yang dia sertai, insyaAllah kakak akan dapat juara. Paling teruk pun 2nd place... contohnya untuk pertandingan Pidato Sekolah Menengah peringkat Negeri 2011. Walhal dia naik stage tanpa latihan sebenarnya. Dengar cerita kelakarnya, dia dapat text pun sehari sebelum pertandingan. Apa masalah cikgu yang bertugas tu pun tak tau lah, macam tak ada responsibility langsung! Tapi nak menang.... Aku marah sangat dengan cikgu yang berperangai macam ni.... Mentang2 anak murid bagus, cikgu jadi over confident pulak, apa laa..?

Allah swt Maha Pengasih, Maha Penyayang lagi Maha Saksama. Kakak dari kecik lagi mempunyai sifat2 terpuji yang agak extra. Mamanya kerap membiarkan dia tidur di rumah neneknya (nenek sebelah babahnya) untuk menemani nenek yang selalu keuzuran. Sejak dari darjah 2 atau 3, kalau tak silap aku. Dia jugalah yang selalu terpaksa ponteng sekolah kerana menjaga neneknya tu...

Dia juga satu2nya cucu Nenek Ma'ah (Mak kepada En Nasaruddin Bin Lihem, hehe...), yang berani mencucuk insulin dengan jarum ke dalam salur darah nenek Ma'ah tanpa perasaaan ngeri... sedangkan dia baru berusia 11 tahun lebih ketika tu.

Pada masa yang sama kakak sangat2 perihatin dan sentiasa menjaga dan menyelia makan minum Tok Yah (Mak cikgu Nur Hafizah Bt Hamri, merangkap mak mertua aku lah tu...). Walau pun ada pembantu rumah yang menguruskan penyediaan makan pakai mak (kakak dan cucu2 memanggilnya 'Tok Yah'), kakak selalu akan menyuap sendiri nasi ke mulut Tok Yah semasa kakak berada di rumah.

Usia yang lanjut (hampir 80 tahun) dan ujian dari Allah swt menjadikan mak 'lupa' pada realiti dan persekitaran. Kakak jugak lah yang secara IKHLAS tanpa disuruh, TANPA mengira masa (siang, malam, malah dinihari...) 'membersihkan' Tok Yah, serta memandikan Tok Yah. Sedangkan anak2 dan menantu2 mak (termasuk aku!) pun, kadang2 melayani mak dengan perasaan 'terpaksa' terutama jika terpaksa menguruskan mak di tengah2 malam... (korang jangan terasa hati, aku cakap yang betul, dari instinct dan pemerhatian aku...).

Add Image
Itulah kakak. Memang Allah swt Yang Maha Berkuasa telah menciptanya dengan sifat2 yang terpuji. Setakat hari ini. Harap2 sifat2 terpuji tu berkekalan hingga ke akhir hayat kakak. Seorang anak serta cucu yang AMAT baik budi pekertinya. So, that's why aku tak heran sangat bila kakak dapat 8A PMR.

Reward dari Allah swt kepada kakak mungkin!

I love U kakak.
Bukan sebab kakak dapat UPSR 5A, PMR 8A, tapi kerana diri kakak. Kakak anak yang baik. Anugerah Allah swt yang dipinjamkan buat mama dan babah kakak. Semoga kakak bahagia di dunia dan akhirat!

Ummi.










6 comments:
gravatar
MOH KEMBARA said...
December 24, 2011 at 7:00 AM  

Assalamualaikum Yong Souezana,

Pe kabor? lama kita tak interact. Skrng akak link blog Sue kat blog akak supaya tau perkembangan. Ehhh tahniah utk anak Sue 'kakak' dpt 8A. Semoga dia terus berjaya dan jadi anak yg solehah!

gravatar
fzi said...
December 24, 2011 at 11:37 AM  

AsSalam.
Kak sue, harap kak sue sihat sentiasa..
Tahniah anak kak sue dapat result yang cemerlang! 8A wahh terer kakak..alhamdulillah.. didoakan agar mudah perjalanan kakak selepas ini..aminn

gravatar
maz said...
December 27, 2011 at 2:33 AM  

Salam kak...smga kak sklrga sntiasa dlm rahmatNya..TAHNIAH buat kakak atas kjayan cmerlangnya dlm PMR...smga kakak sntiasa brjaya didunia dan akhirat...

gravatar
Sueozana said...
December 28, 2011 at 4:20 PM  

Assalamu'alaikum...

Kak Moh;
Alhamdulillah, su sihat. Terima kaseh kak krna link blog su dgn blog akak.

'Kakak' tu anak buah su, manja n rapat dg su n keluarga. Terima kasih kak atas doa2 utk kakak. Amiin.


Fzi;
Amiinnn... terima kasih atas doa Fzi utk si kakak. Smoga hidupnya dipermudahkan Allah swt.


Maz;
Terima kasih atas doa Maz utk kak su n si kakak. Amiinn... Mdah2n Allah juga merahmati Maz sekeluarga.

gravatar
IBU PUSPITA said...
May 14, 2015 at 3:43 AM  

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

gravatar
IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...
May 8, 2016 at 11:06 AM  

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."