feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Doa-doa untuk seisi keluarga.

Labels: ,


1. Doa Ayat 1000 Dinar:

Maksud ayat:

"Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah swt (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya (Allah swt) akan menjadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (ingatlah) sesiapa berserah diri semata-mata kepada Allah swt, maka Allah cukupkan baginya (menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala yang dikehendakiNya. Allah swt telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya setiap sesuatu."

Bacalah ayat ini sebagai amalan harian:

- 3x selepas setiap kali solat Fardhu,

-3x sewaktu hendak keluar rumah dan,

-3x sewaktu hendak tidur.

InsyaAllah jika diamalkan selalu dengan penuh yakin dan berserah kepada pertolongan Allah swt semata-mata, kita akan sentiasa mendapat rezeki, terlindung dari mara bahaya dan mempunyai ikatan kekeluargaan yang kukuh di antara ahli keluarga kita.

Cara yang lebih tertib apabila mempunyai hajat adalah:

Solat hajat 2 rakaat dan sebelum bangkit dari sujud akhir bacalah:

1x Al-Fatihah

1x Al-Ikhlas

1x Al-Alaq

1x An-Nas

3x 1000 Dinar

Ia juga boleh digunakan sebagai ayat Syifa' yang dengan keizinan Allah swt, ia boleh mengubati penyakit, iaitu dengan membacanya 3x pada sebekas air setelah dibaca jugaAl-Fatihah 1x, 3Qul 3x dan ayat Qursi 1x.

Dikatakan jika kita kehilangan sesuatu..bacalah ayat ini dalam keadaan amat yakin pada pertolongan Allah, insyaAllah kita akan dapat kembali barang yang hilang tersebut.

Andainya kita dalam kesusahan dan kesempitan yang amat sangat, bacalah juga ayat ini, insyaAllah, Allah swt Yang Maha Mengetahui, Maha Berkuasa, akan memberikan bantuanNya.

Ayat seribu Dinar ini sebenarnya dari Surah At-Talaq, di akhir ayat kedua dan sebahagian dari ayat ketiganya. Menurut banyak riwayat, sebab ayat Seribu Dinar diturunkan Allah swt kerana peristiwa berkaitan seorang sahabat Rasulullah saw yang bernama Auf bin Malik al-Asyja'i yang mempunyai anak lelaki yang ditawan kaum Musyrikin. Beliau mengadu perkara itu kepada Rasulullah saw dan Baginda meminta Auf supaya bersabar sambil bersabda kepadanya yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah akan memberi jalan keluar kepadamu." Ternyata tidak lama selepas itu anaknya dilepaskan daripada tawanan pihak musuh dan dalam perjalanan dia terserempak seekor kambing kepunyaan musuh lalu dibawanya kambing itu kepada ayahnya. Kemudian turunlah ayat yang bermaksud: "Siapa yang bertakwa kepada Allah, Dia menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka dan tidak terfikir sebelumnya." Hadis riwayat Ibnu Jarir.

Walau bagaimanapun, jika kita ingin mengamalkan doa-doa dari Qalamullah ini, hendaklah disertai juga dengan kepatuhan kita kepada hukum-hukum atau perintah Allah swt serta menjauhi laranganNya, barulah doa kita akan mustajab. InsyaAllah.

Jika apa yang kita doakan itu tidak juga dimakbulkan Allah swt, bermakna Allah swt telah menetapkan untuk kita suatu hikmah atau kurniaan lain yang jauh lebih baik dari apa yang kita doakan. Allah Maha Mengetahui setiap sesuatu dan Allah Maha Pengasih lagi Maha Pemurah. Allah swt tidak pernah menzalimi hambaNya yang bertaqwa kepadaNya.

2. Doa Dzun Nuun (Doa Nabi Yunus)

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya:

"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan Engkau, ya Allah. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim."

Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya tidaklah seorang Muslim berdoa dengannya dalam satu masaalah melainkan Allah swt kabulkan baginya" - Hadis sahih riwayat Thirmidzi no 3505.

Doa ini terkandung dalam surah Al-Anbiya' ayat 87. Doa ini dibaca oleh Nabi Yunus sewaktu terperangkap dalam perut ikan Nuun (ikan Paus). Ia amat baik diamalkan selalu, bahkan ia amat baik dibaca sebelum membaca doa-doa lain. Mengapa ia begitu istimewa..? Ini kerana, jika kita perhatikan maksud doa di atas, ia mempunyai 3 perkara asas dalam hubungan hamba Allah dengan Yang Maha Pencipta, iaitu Allah swt:

1. Pengakuan Tauhid

2. Permohonan ampun (istighfar) kepada Allah swt

3. Pengakuan kelemahan diri.

Justeru, Allah swt amat menyukai hambaNya yang memperbaharui bai'atnya kepada Allah dan rasulNya, merendah diri kepadaNya serta mengakui dan memohon ampun di atas segala perlakuan dosa-dosanya. Allah Maha Pengampun dan Maha Mengasihani hambaNya.

Dikatakan Doa Dzun Nuun ini dapat meringankan bebanan kita, samada dalam kesempitan wang ringgit dalam kesedihan yang amat sangat, atau apa-apa sahaja. Doa ini sangat mujarab. Yang paling penting, kita mesti yakin dan percaya yang Allah swt sentiasa menolong kita.

Di samping itu kita perlu perbanyakkan usaha dalam mengatasi segala masaalah. Ingatlah, Allah swt TIDAK akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali ia sendiri berusaha mengubahnya. Apa pun amalan doa yang kita amalkan, kita perlu berusaha, terutama jika ia melibatkan kewangan, kerjaya, pelajaran dan sebagainya. Doa adalah cara kita sebagai umat Islam untuk memohon petunjuk dan pertolongan bahkan perlindungan dari Allah swt Yang Maha Berkuasa agar membantu kita. Apabila ada usaha dari yang empunya diri, nescaya Allah swt juga akan turut membantu.

3. Doa dan amalan Al-Fatihah:

Ia mempunyai berbagai fadhilat kerana ia adalah IBU al-Quran. Antara kegunaannya yang diperlukan oleh ibu bapa adalah untuk mendidik anak-anakagar menjadi insan soleh dan solehah. Ayat-ayat al-Fatihah amat mujarab untuk mengurangkan dan menghentikan perlakuan tidak elok anak-anak.

1. Baca Al-Fatihah 10x, tapi apabila sampai ayat "ihdinassirothol mustaqiim, ulang ayat tersebut 10 x, baru habiskan Fatihah.

2. Baca dan tiup pada air untuk di minum.

Wassalam.






0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."