feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Mengenal Allah swt - Terima kasih Wan & Tok Wan.

Labels: ,

Sewaktu kecil, dalam lingkungan umur 6 - 9 tahun, kami sering diingatkan dan disoal oleh wan dan tok wan sebelah arwah ayah, mengenai persoalan ilmu agama seperti perukunan solat, bacaan-bacaan zikir, selawat, Asma ul Husna serta tidak ketinggalan sifat-sifat 20 Allah swt.

Sesi soal jawab antara 'tok guru / mak guru' dengan anak-anak murid (cucu-cucu) ini bermula sebaik habis mengaji al-Quran di rumah mereka. Kelas mengaji di rumah wan bermula selepas solat Maghrib - ramai budak-budak dan remaja yang datang mengaji Quran di rumah wan, tanpa apa-apa bayaran pun dikenakan (sukarela / ikhlas).

Pada sesi soal jawab ini kebanyakan anak-cucu mereka yang sebaya kak su akan menundukkan kepala merenung lantai hingga kepala hampir mencecah Al Quran (kami mengaji Quran sambil bersila atas lantai mengadap Quran di atas rehal). Ada kalanya wan atau tok wan sengaja 'membedal' rotan ke lantai di sisi sesiapa yang menjadi pilihan mereka, menandakan soalan tersebut ditujukan kepada si polan... kerana semua mata tertumpu ke lantai dan jarang yang berani bertentang mata dengan wan / tok wan, takut disoal... termasuklah kak su! (Pada waktu mengaji kak su selalu pakai selendang mak untuk menutup sebahagian muka bila tiba sesi ini...).
Selalunya kakak-kakak dan abang-abang yang yang hafal perkara-perkara tersebut akan segera menjawab dan mereka dapat pulang lebih awal. Bagaimanapun, di pertengahan jalan mereka akan bersembunyi di sebalik pokok di tepi lorong yang menuju ke rumah wan, sebagai persediaan untuk menyergah kami adik-adik yang tergagap-gagap menjawab soalan wan dan terpaksa pulang kemudian daripada mereka...

Apa pun, disebabkan rumah wan dan rumah ayah serta tok Aki hanya dalam lingungan 100 meter antara satu sama lain, anak-anak cucu wan mengambil kesempatan saat balik mengaji sebagai satu acara lumba lari - iaitu, siapa yang berjaya sampai awal ke rumah akan dapat hadiah. Hadiahnya bukan apa pun, cuma dia akan menjadi putera atau puteri yang 'dijemput' dari rumahnya oleh saudara-saudara yang lain pada keesokan malamnya sebelum beramai-ramai berjalan menuju ke rumah wan untuk mengaji lagi...

Seronok sungguh kalau dapat 'dijemput' oleh 'dayang-dayang dan hulubalang istana', terasa 'gah' meskipun bila tiba di pertengahan jalan mereka dengan sengajanya berlari mendahului si putera atau si puteri di belakang, sambil berteriak, "hantuu... hantuu...." Huh! Apa lagi, putera atau puteri pun ikut serta berlari tercungap-cungap dengan tangan memegang selipar... takut tertinggal di belakang kawan-kawan. Sampai di rumah wan, kami masing-masing akan dimarahi wan. Tok wan biasanya diam saja memerhatikan gelagat anak cucunya yang nakal.

Apakah sifat 20...?

Iaitu sifat-sifat yang wajib bagi Allah swt. Sebagai hamba Allah swt, kita wajib mempercayai sifat 20 ini melalui 2 cara - iaitu secara ijmal atau secara tafsil.

Ijmal
Ijmal bererti beriman dan mengetahui secara ringkas sifat-sifat 20 yang wajib bagi Allah swt, iaitu mempercayai dengan bersungguh-sungguh hati bahawa Allah swt bersifat dengan sifatul Kamal- iaitu bersifat dengan kesempurnaan seperti berkuasa dan berilmu. Allah tidak bersifat dengan sifatul Noqsan- iaitu sifat-sifat yang kekurangan dan kelemahan seperti lemah dan bodoh.

Tafsil
Tafsil bererti beriman dengan sifat-sifat 20 Allah serta mengetahui, memahami huraian dan dalil-dalil ke atas sifat-sifat 20 tersebut.
Allah bersifat wujud. Kewujudan alam ini adalah kerana ada yang menciptakannya, iaitu Allah swt, Tuhan semesta alam. Dia yang menjadikan alam ini dan seluruh makhluknya. Dia juga yang menguasai setiap sesuatu. Tiada siapa pun yang boleh melihat Allah swt selain dari tanda-tanda kewujudanNya. Allah swt mempunyai Zat yang tidak diketahui oleh siapa pun.

Zat Allah swt menjangkau jauh di luar dari gambaran yang ada dalam pemikiran manusia dan makhluk ciptaan Allah swt. Namun atas sifatNya Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Allah swt membayangkan diriNya dalam Al-Quran melalui sifat-sifat 20 yang dimilikiNya, dan manusia serta hamba Allah termasuk golongan jin, beriman dan mempercayai sifat 20 Allah ini.

SIFAT-SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH

1. Wujud ertinya ada

2. Qidam ertinya sedia

3. Baqa ertinya kekal

4. Muhalafah tu hu Lil Hawadith ertinya menyalahi bagai segala yang baharu

5. Qiyamuhu ni Nafsihi ertinya berdiri dengan sendirinya

6. Wahdaniat ertinya esa (tunggal)

7. Qudrat ertinya berkuasa

8. Iradat ertinya berkehendak

9. Ilmun ertinya mengetahui

10. Hayatun ertinya hidup

11. Samiun ertinya mendengar

12. Basarun ertinya melihat

13. Kalamun ertinya berkata-kata

14. Kaunuhu Taala Qadiran ertinya yang berkuasa

15. Kaunuhu Taala Muridan ertinya yang berkehendak

16. Kaunuhu Taala A'liman ertinya yang mengetahui

17. Kaunuhu Taala Hayyan ertinya yang hidup

18. Kaunuhu Taala Samian ertinya yang mendengar

19. Kaunuhu Taala Basiran ertinya yang melihat

20. Kaunuhu Taala Mutakaliman ertinya yang berkata-kata


Adakah kita hafal dan benar-benar mendalami sifat-sifat 20 Allah swt...?



Selamat beramal di 10 hari terakhirRamadhan 1432H ^.^


Terima kasih kerana sudi membaca..






4 comments:
gravatar
ijoks2009 said...
September 7, 2011 at 8:09 PM  

Perkongsian berguna,thanks kak sue
Maaf lama x berkunjung line tenet buat hal

gravatar
NaniRostam said...
September 9, 2011 at 9:40 AM  

salam perkenalan.moga-moga dirahmati Allah s.w.t atas manafaat ilmu yang di share di sini...insyallah.

gravatar
Sueozana said...
September 10, 2011 at 2:00 AM  

>> ijoks2009:

Salam Ijoks.. byk dapat duet raya? hehe.. Terima kasih sudi jenguk kak su. Hmm...rata2 org dok mengeluh internet slow.

gravatar
Sueozana said...
September 10, 2011 at 2:02 AM  

>> NaniRostam:

Salam perkenalan juga buat Nani..
InsyaAllah.. T.kasih krana sudi berkunjung ke teratak kak su.

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."