feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Terima Kasih Abang!

Labels: ,

Bangun saja pagi ini, ummi rasa sunyi je rumah, hati pun terasa kosong tak bermaya.. Pagi semalam bila ummi bangun, abang dan adik masih ada bersama. Selepas solat subuh berjemaah (pagi semalam turn abang jadi imam kat rumah), kami breakfast bersama. Simple saje menunya; sekadar roti dengan scramble eggs dan Horlicks panas) tetapi hati kami seronok dan bahagia... cuma.... rasa tak lengkap sebab babah tak ada bersama.

Semalam, pagi-pagi lagi (6:50 pagi) abang naik teksi (uncle Roslin) bersama adik dari Melaka ke Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya.. tanpa ummi ikut bersama. Mulanya memang babah merancang nak drive dari Melaka ke PJ dan ummi pun nak ikut, tapi tiba-tiba pulak babah on emergency call for offshore duty dan ummi pulak tak berapa sihat, so abang volunteer diri untuk uruskan adik di UIA PJ, sementelah abang pun tinggal 2 hari saja lagi nak habiskan semester break dan nak balik ke UIA juga (sepatutnya petang ni lah).

Dari A-Z abang telah sempurnakan pendaftaran adik semalam (siap bagi tambahan pocket money pada adik lagi!). Ummi sentiasa mendapat 'update' dari abang. Allah s.w.t Maha Pengasih! Adik dapat tinggal di Kolej Kediaman yang sama dengan abang, pada aras yang sama dan bilik adik di depan pintu bilik abang! Walaupun abang akan berada di situ hanya beberapa bulan saja lagi (insyaAllah selepas ini abang akan ke kampus induk UIA di Gombak), namun sempatlah abang menjaga kebajikan dan memberi tunjuk ajar kepada adik pada peringat awal ini... Syukur Alhamdulillah! Semoga Allah s.w.t sentiasa menyemarakkan kasih sayang dua beradik ini dengan penuh keberkatan di jalan Allah..

Adik sebenarnya sudah 5 bulan belajar di Matrikuasi Negeri Sembilan (Kuala Pilah) dalam jurusan Biological Science. Dalam masa yang sama adik juga apply untuk masuk foundation di UIA dalam bidang yang sama. Bila dapat masuk UIA seperti yang dicita-citakannya, apalagi di Universiti yang sama dengan abangnya, memang seronok sangatlah adik... Senyumnya sampai ke telinga...! Jangan lupa solat syukur ya adik..?

FAMA (singkatan untuk Father n Mother!) sebenarnya dah terasa 'fenin-fenin' lalat, terutama bila memandangkan baru lima bulan sudah, banyak juga perbelanjaan dikeluarkan untuk mendaftarkan adik di KMNS. Bayaran yuran, pembelian 'uniforms', kasut, kelengkapan diri, dan buku-bukunya... Lain tempat belajar lain pula buku-buku yang perlu digunakan... Erm... duit poket abang dan adik pun mesti bagi jugak ni.. Haih..! asyik bocor aje poket FAMA ni, dari tahun lepas... Hehe! Apa pun, tak kisahlah, asal adik seronok belajar dan demi kebaikan masa depan adik (dan abanglah!).

Abang dan adik memang tak berminat untuk ke luar negara untuk ijazah pertama. Tapi, bila dah graduate nanti ummi harap mereka sambunglah belajar sekurang-kurangnya sampai ijazah ke dua (Master) di luar negara. Timbalah ilmu sebanyak mungkin. Dah matang pun anak-anak ummi masa tu.. Ke mana pergipun hati ummi kuranglah tahap kerisauannya... Dengan harapan iman pun sudah kukuhlah di jiwa pada waktu tu... Walau di manapun abang dan adik berada, dahulukanlah perintah Allah s.w.t. Dia Yang Maha Pencipta yang menjadikan kita dari unsur yang hina (awalnya dari tanah, kemudian dari setitik air mani), lalu dimuliakanNya kita sebagai hambaNya yang bertaraf Khalifah, mengetuai segala makhluk di bumiNya. Namun ingatlah, pengakhirannya bergantung kepada sebanyak mana amal kita yang dibawa...

Semoga abang dan adik TIDAK LALAI dari tanggungjawab sebagai HAMBA ALLAH yang PATUH kepadaNya. Dalam mengejar ilmu dan kemewahan dunia, kita selaraskan juga dengan mengejar ilmu dan kemewahan akhirat. Ummi dan babah sentiasa doakan abang dan adik cemerlang dalam pelajaran dan berjaya di dunia dan akhirat. Dari Dia kita datang, kepada Dia kita kembali.


Ummi terhutang budi sangat pada abang! Tersentuh sangat hati ummi melihat keikhlasan dan kesanggupan abang bersusah payah untuk adiknya semalam... Malah abang menghulurkan duit biasiswa pengajiannya untuk semester lepas (RM 1200) kepada ummi untuk digunakan bagi menampung perbelanjaan keluarga... (Ummi ambil duit tu... tapi ummi masukkan dalam akaun ASB abang!). Apa pun, keikhlasan dan kasih sayang abang pada ummi dan keluarga tetap ummi sanjungi ke akhir hayat ummi... Semoga abang diberkati Allah s.w.t di dunia dan akhirat.

Terima kasih abang!






4 comments:
gravatar
shfqemir said...
October 24, 2010 at 6:46 PM  

hehe sama2 umi <3

gravatar
Sueozana said...
October 24, 2010 at 11:17 PM  

>>shfqemir
Alhamdulillah..I luv u so mch abg!

gravatar
HomeKreation said...
October 25, 2010 at 9:31 AM  

Salam Sue. Al-Fatihah untuk bonda Sue, HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR. Semuga ia di tempatkan di tempat org2 yg beriman & di kasihi Allah....Amin. Maceh jua, doa Sue utk Tok Along.

gravatar
Sueozana said...
October 25, 2010 at 12:21 PM  

>>HomeKreation
Tq Along, Amiinnn..

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."