feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

O! Lebaran..!

Labels:



Lebaran kali ini giliran saya dan keluarga beraya di sebelah keluarga suami di Selangor. Disebabkan kedua-dua orang anak kami akan menduduki peperiksaan penting pada penghujung tahun ini, kami terpaksa merancang cuti yang pendek bersama keluarga, sekadar 3 hari sahaja. Pada tahun ini kesemua 6 keluarga saudara kami (adik-beradik suami saya), berkebetulan dengan giliran dalam keluarga mereka, buat pertama kalinya akan bermalam bersama di rumah emak pada malam hari raya.

Keluarga saya dan anak saudara lelaki yang baru mendirikan rumah tangga (dan isterinya sedang sarat mengandung anak pertama), antara yang terawal tiba. Hati saya berbunga melihat keakraban anak-anak saya dengan ahli keluarga. Menjelang tengahari, kami sempat bergotong-royong memasak Rendang Tok, Pulut Kuning dan Kuih Goyang. Walaupun memenatkan, jelas terpancar keikhlasan dan kemesraan di hati dan wajah kami 2 keluarga, demi mengeratkan lagi hubungan silatulrahim yang terjalin.

Pada sebelah petangnya, lebih ramai adik-beradik yang tiba dan masing-masing membawa juadah berbuka serta kuih-muih dan biskut raya untuk dimakan bersama, seperti lemang, ketupat pulut, ketupat nasi, kek, rendang ayam dan lain-lain lagi. Seronoknya berkumpul ramai-ramai begini, selain riuh suara anak-anak buah yang masih kecil serta hilai tawa adik-beradik dan ipar-duai bercerita, kami juga dapat merasa ‘air tangan’ adik-beradik yang menyediakan juadah berbuka dan hidangan hari raya. Sekian lama kami terpisah oleh jarak dan tugas, sesekali berjumpa, terubat rindu dan berpaut kembali kemesraan di antara keluarga kami. Saya perhatikan wajah emak yang ceria dan bibirnya sentiasa mengukir senyuman manis. Yang pasti, saya yakin hatinya bahagia melihat anak-anak, cucu-cucu dan menantu-menantunya berkumpul bersamanya menyambut lebaran. Jauh di sudut hati, saya terkenangkan emak kandung di kampung halaman, pasti hatinya agak pilu kerana dalam keadaan kesihatannya yang tidak begitu baik, lebaran kali ini disambutnya tanpa kehadiran keluarga saya...(Sabar ya emak, tahun depan giliran kami beraya bersama emak..! Walaupun jauh di mata, namun emak sentiasa di hati ini. Semoga Allah sentiasa mengasihi dan memberkati emak).

Selepas berbuka puasa, golongan lelaki akan ke masjid berdekatan untuk bertakbir raya. Kami kaum perempuan, meneruskan sedikit lagi persiapan menyambut lebaran. Pada tengah malamnya ahli kariah masjid akan dijemput berkunjung dan bertakbir serta berselawat nabi dari rumah ke rumah bagi mengimarakkan lagi sambutan malam hari raya, serta mengeratkan silatulrahim. Kami menyediakan sedikit hidangan ringkas kepada mereka sebagai tanda berterima kasih dan berbesar hati di atas kunjungan mereka. Amalan ini kami hidupkan saban tahun bagi memupuk budaya murni yang berunsur santapan kerohanian. Mudah-mudahan ia akan diteruskan oleh generasi muda di masa hadapan.

Selepas solat hari raya dan bermaaf-maafan di antara keluarga, kami beramai-ramai menziarahi pusara arwah abah. Walaupun abah telah lama pergi dan saya serta anak-anak tidak sempat mengenali beliau, namun perasaan hormat dan kasih tetap tertanam di lubuk hati kami. Suami saya telah mendidik saya dan anak-anak agar mengasihi dan menghormati ibu bapa, meskipun mereka tidak kami kenali dan telah tiada di dunia lagi..(Terima kasih babah, di atas bimbingan dan kasih-sayangmu).

Selepas membaca Yaasin dan Fatihah untuk disedekahkan kepada arwah abah dan keluarga di pusara, kami meneruskan perjalanan (yang mengambil masa tiga jam), menziarahi keluarga sebelah nenek suami di Sungai Besar. Wajah-wajah ceria menyambut kedatangan kami menyebabkan kepenatan yang mula terasa terus luput..! Saya dan anak-anak sempat merasai keenakkan daging dendeng manis, nasi himpit berkuah kacang dan isi ayam, wajik, dodol, ketupat daun palas dan daun kelapa, di samping juadah biasa yang lain. Kami menziarahi beberapa buah rumah dan anak-anak saya dengan malu-malu (kerana sudah remaja) dipaksa menerima angpau raya’ dari nenek-nenek dan datuk-datuk saudara mereka.

Dalam perjalanan pulang, saya mendapat panggilan talipon mengatakan sakit emak bertambah teruk. Dengan kehendak suami, kami terus bertolak pulang ke Kota Bharu pada malam tersebut dan sampai pada keesokan paginya. Kami meluangkan masa 4 hari bersama emak dan kesihatan emak beransur pulih. Hati saya kuat mengatakan sebenarnya emak bertambah sakit kerana menanggung rindu pada kami sekeluarga terutama cucu-cucunya. Saya merasa amat bersyukur dikurniakan Allah seorang suami yang bersikap penyabar dan amat bertolak ansur dengan keluarga, walaupun dalam keadaan kewangan yang agak kritikal, beliau terus bertindak membawa kami pulang bertemu emak. Suami saya berpegang pada prinsip ‘wang boleh dicari, namun ibu hanya seorang’. Prinsip inilah juga yang ditanamkan kepada anak-anak kami semenjak kecil sehingga saya berasa amat bersyukur menjadi isteri dan ibu kepada suami dan anak-anak yang amat menyayangi diri saya. Kasihnya ayah berkorban nyawa, kasihnya ibu membawa ke syurga’. Walaupun anak-anak kami akan menghadapi peperiksaan namun mereka juga turut berkorban masa demi nenek tercinta.

Pulang dari kampung kami terus menghantar anak-anak ke asrama masing-masing di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan dan Maktab Rendah Sains Mara di Jasin Melaka. Kami meninggalkan anak-anak dengan restu untuk meneruskan perjuangan demi masa depan mereka. Semoga mereka termasuk dalam golongan anak bangsa yang berjaya di dunia dan akhirat.

Bagaimanapun, kejadian yang kurang manis telah berlaku. Almari pakaian anak saya dan rakan-rakanya di MRSM telah diselongkar oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan anak saya telah kehilangan hampir RM300.00 dan beberapa helai pakaian kesayangan. Kecuaian anak saya memberi pengajaran supaya tidak meninggalkan duit dan barang-barang beharga di maktab sewaktu pulang bercuti. Namun, impak di sebaliknya pula ialah, mengapa kecurian dan kes penyelongkaran di waktu cuti ini dibiarkan terus berlaku tanpa apa-apa tindakan yang berkesan diambil oleh pihak pengurusan MRSM berkenaan?

Terdapat beberapa orang pengawal keselamatan yang bertugas dan menyelia di maktab sepanjang masa. Ke mana mereka ini sewaktu kecurian dan ‘pecah masuk’ itu berlaku? Kes ini bukan melibatkan anak saya seorang, malah sebuah ‘dormitry’ yang dihuni oleh berpuluh pelajar yang bukan kesemuanya terdiri dari anak-anak orang berada yang boleh mengambil mudah sebarang kehilangan atau kecurian yang berlaku. Sepatutnya pengawal-pengawal tersebut dipanggil untuk disoal-siasat dan perkara ini dibawa ke pengetahuan pihak polis. Selama mana kita mesti membiarkan sama ada ‘orang luar’ atau ‘orang dalam’, mempermainkan pelajar dan pihak pengurusan maktab yang terdiri dari golongan bijak pandai yang selama ini telah berjaya mendidik anak bangsanya menjadi manusia yang berjaya?

Masakan kita hanya mampu berdiam diri dan membiarkan nama maktab dicemari oleh kejadian buruk ini? Ikutkan hati, saya mahu membuat aduan kepada pihak polis mengenai kejadian yang berlaku. kerana ia turut melibatkan anak saya. Namun demi menghormati pihak pengurusan maktab, saya menaruh sepenuh kepercayaan dan berharap kepada budi bicara pihak maktab agar menangani masalah ini dengan segera. Jangan biarkan pelajar-pelajar tinggal di asrama dalam keadaan trauma, semata-mata kerana tidak mahu nama maktab terpapar di dada akhbar dengan berita yang kurang menyenangkan. Tidak mustahil suatu ketika nanti asrama pelajar-pelajar perempuan pula yang dicerobohi, dan ditakuti perkara yang lebih dahsyat berlaku, sehingga mencemarkan maruah dan masa depan anak-anak perempuan kita. Sesungguhnya ‘mencegah lebih baik dari mengubati, dan Jangan biarkan nasi menjadi bubur’. Bertindaklah sebelum parah!

Terima kasih Tuhan, terima kasih di atas segala kurniaanMu dan lebaran yang banyak meninggalkan pengajaran... Alhamdulillah..!



Note: Hari ini saya berbuka puasa (Puasa sunat Syawal) di Miri. Sedap juga hidangan Nasi Lalapan dengan ikan Talapia goreng dan ayam goreng kunyit bersama sayuran celur dan sambal belacan Sarawak.. Walaupun simple tapi menyelerakan bila dimakan sewaktu panas.





0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."