feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

Aminulrasyid 3: Tiada Permohonan Maaf Polis, Tiada desakan dari keluarga

Labels:

A-Fatihah - Kesangsian hampir terjawab....Semoga rohnya dirahmati Allah.


(Sila baca kronologi berita dari bawah; Baca juga Aminulrasyid 1 & 2)


Keluarga Aminul tak akan desak polis mohon maaf
Mei 13, 10 6:27pm

Keluarga Aminulrasyid Amzah tidak akan mendesak agar polis memohon maaf dan menyerahkannya kepada mahkamah untuk membuat keputusan berhubung insiden tembakan yang meragut nyawa pelajar sekolah yang berumur 15 tahun itu.

"Saya tidak akan mendesak satu permohonan maaf daripada polis. Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berhak untuk menyatakan apa sahaja yang beliau mahu,” kata ibu Aminulrasyid, Norsiah Mohamad, 61, di rumahnya di Jalan Makyong 11/2G dekat Shah Alam hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Musa semalam bahawa polis tidak akan memohon maaf atas insiden itu kerana ia mungkin memberi implikasi perundangan kerana kes itu dibicarakan di mahkamah.

Norsiah, yang kecewa dengan kenyataan terbaru daripada polis berkata beliau tidak mahu memberi sebarang ulasan lagi mengenai kes itu.

"Anak saya telah tiada. Dia tidak akan kembali. Saya tidak lagi mahu memberi sebarang komen. Saya telah luahkan apa yang saya ingin katakan,” katanya.

Aminulrasyid mati terkena tembakan yang dilepaskan polis yang mengejar kereta yang dipandu remaja itu sejauh enam kilometer sebelum terbabas di Jalan 11/2G, kira-kira 100 meter dari rumahnya di Seksyen 11 di Shah Alam.

Rakan remaja itu yang sempat melarikan diri merupakan saksi utama dalam insiden yang mendapat perhatian ramai.

Isnin lalu, seorang anggota polis berpangkal koperal didakwa di Mahkamah Sesyen di Shah Alam berhubung kejadian tembakan yang menyebabkan kematian Aminulrasyid.

- Bernama


Berita Susulan.........


Tiada permohonan maaf untuk keluarga Aminul
Aidila Razak
Mei 12, 10
3:04pm - Malaysia Kini

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan hari ini enggan mengulas tuntutan keluarga Aminulrasyid Amzah - pelajar 14 tahun yang ditembak polis hujung bulan lalu agar pihak kerajaan dan polis memohon maaf kepada mereka.

“Saya tidak mahu komen kerana ia mempunyai implikasi undang-undang,” kata Musa pada sidang media di Putrajaya.

Se
malam keluarga Aminulrasyid merayu supaya pihak polis juga membersihkan nama Aminulrasyid daripada dilabelkan penjenayah.

Laporan NST hari ini juga membuat spekulasi bahawa permohonan maaf adalah antara beberapa langkah yang dicadangkan oleh panel khas yang ditubuhkan oleh Kementerian dalam Negeri bagi menyiasat kejadian itu.

Selain itu, cadangan lain panel berkenaan termasuk Perintah Tetap Ketua Polis (IGSO) - berhubung peraturan penggunaan senjata api dimaklumkan kepada umum.

Ditanya perkara berkenaan, Musa juga enggan mengulas.

“Saya belum terima laporan panel itu, jadi saya tidak boleh komen mengenainya,” katanya.

Ditanya secara khusus sama ada beliau secara peribadi setuju IGSO tidak dirahsiakan, Musa menjawab: “Saya tak kisah”.



Kematian Aminulrasyid: Koperal didakwa hari ini
Mei 10, 10 12:30pm - Malaysia Kini
Seorang anggota polis didakwa di mahkamah hari ini kerhubung kematian adik Aminulrasyid Amzah pada 26 April lalu.

Anggota polis berpangkat koperal itu, dihadap di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada kira-kira jam 12 tengahari ini.

Koperal

Jenain Subi (kanan), 48, dituduh mengikut Seksyen 304A kerana menyebabkan kematian Aminulrasyid.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu antara jam 1.10 pagi an 2 pagi di Jalan Tarian 11/2 di Seksyen 11, Shah Alam.

Jika bersabit kesalahan, tertuduh boleh dijatuhi hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda.

Jenain tidak mengaku salah terhadap tuduhan dan minta dibicarakan.

Hakim M Gunalan membenarkan Jenain diikatjamin RM10,000 dengan seorang penjamin.

Sebelum itu, Jenain tiba di premis mahkamah pada jam 11.35 pagi dengan dikawal ketat oleh sepasukan anggota polis yang berpakaian biasa.

Sementara itu, Bernama melaporkan, timbalan pendakwa raya, Mohd Dusuki Mokhtar kemudiannya mencadangkan supaya Jenain dikenakan ikat jamin RM35,000 dengan seorang penjamin.

Peguambela Salim Bashir pula memohon supaya ikat jamin ditetapkan pada kadar yang berpatutan kerana Jenain mempunyai empat orang anak yang masih kecil.

Katanya Jenain yang masih lagi seorang anggota polis, tidak berpeluang untuk melarikan diri, dan mahkamah juga perlu mengambil kira bahawa sekiranya beliau gagal membayar jaminan itu, beliau akan ditahan reman sehingga perbicaraan selesai.

Salim juga memohon kepada mahkamah supaya tidak terdorong dengan pandangan-pandangan masyarakat berhubung kes itu, dan menurutnya anak guamnya itu hanya mampu membayar jaminan antara RM6,000 dan RM7,000 sahaja.

Hakim M.Gunalan kemudian memutuskan supaya Jenain dikenakan ikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin, dan menetapkan 10 Jun ini sebagai tarikh sebutan kes.

Jenain yang menyertai pasukan polis pada 1985 sebelum ini pernah bertugas di mahkamah, dan semasa kejadian, beliau merupakan seorang anggota polis peronda di Ibupejabat Polis Daerah Shah Alam.

Sementara itu, Bernama turut melaporkan, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail berkata keputusan untuk mendakwa nggota polis itu dibuat selepas beliau menimbangkan keterangan yang dikumpulkan
dalam penyiasatan yang dilakukan secara adil dan menyeluruh.

"Saya juga telah mengarahkan pegawai saya mengkaji kecuaian anggota lain pasukan itu dan tidak akan teragak-agak untuk mendakwa mereka jika keterangan menunjukkan berlaku kecuaian," kata Gani dalam kenyataan.

Reaksi peguam keluarga mangsa

Sementara itu, peguam N Surendran dan Latheefa Koya yang mewakili keluarga Aminulrasyid, kesal kerana mereka tidak dimaklumkan yang Jenain akan didakwa hari ini.

Ekoran itu, kata mereka, anggota keluarga ataupun peguam mereka tidak dapat hadir di mahkamah hari ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, mereka mendakwa tindakan merahsia dan ketiadaan ketelusan itu sepatutnya tidak berlaku dan ianya tidak adil kepada anggota keluarga mangsa dan orang awam.

Mereka juga menyuarakan rasa kesa dan terperanjat bahawa tiada seorang pun didakwa atas tuduhan sama ada cubaan membunuh atau cuba menyebabkan kematian remaja 15 tahun, Azamuddin Omar.

Di samping itu, kata mereka, tiada seorang pun anggota polis lain yang berada dalam kereta pada malam kejadian, didakwa atas tuduhan bersubahat bagi sebarang tuduhan.

Surendran dan Latheefa berkata mereka amat kesal kerana menteri dalam negeri dan ketua polis negara masih belum memohon maaf kepada keluarga Aminulrasyid dan Azamuddin atas kejadian tersebut serta dakwaan yang tidak wajar menuduh kedua-dua remaja itu terbabit dengan jenayah.


Lagi saksi sahkan kenyataan Azamuddin
Jimadie Shah Othman
Mei 6, 10
4:26pm

Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, pemilik kenderaan yang bergesel dengan kereta yang dipandu Aminulrasyid Amzah, telah bertemu denganya dan menceritakan peristiwa sebelum remaja itu ditembak mati oleh polis pada 26 April.

Kha

lid berkata, ahli perniagaan tersebut tampil menemuinya kelmarin (Selasa) dan meminta pandangannya berhubung tindakan lanjutnya yang patut diambil.

“Dia asalnya tidak mahu campur. Dia takut direman,” katanya yang enggan mendedahkan indentiti pihak terbabit buat masa ini.

Bagaimanapun, selepas dinasihatkan, Khalid menambah, pemilik kenderaan tersebut membuat laporan polis berhubung kejadian tersebut di ibu pejabat polis daerah (IPD) Shah Alam di seksyen 11 pada sebelah malam selepas pertemuan tersebut.

Pada
27 April lalu - sehari selepas insiden kematian Aminulrasyid, Khalid (kiri) dilaporkan telah mendedahkan butiran kandungan laporan polis saksi utama kes itu, Azamuddin Omar, yang berada dalam kereta bersama arwah, pada malam kejadian tersebut.

Dalam aduanya, Azamuddin antaranya mendakwa kenderaan yang dipandu arwah telah bergesel dengan sebuah kereta, menyebabkan beliau dikejar oleh tiga penunggang motosikal, dipercayai rakan kepada pemilik kenderaan itu.

Menurut aduan itu lagi, ketika melarikan diri, mereka telah memotong sebuah kereta polis yang kemudiannya turut mengejar mereka. Azamuddin juga dilaporkan mendakwa, tembakan terhadap Aminulrasyid dilepaskan selepas kejadian tersebut.

Bercaka
p dalam sidang media di pejabatnya di Shah Alam, Khalid berkata, beliau difahamkam seorang penunggang motosikal tersebut turut membuat laporan polis sejurus selepas kejadian tersebut, juga di IPD yang sama.

Menurut Khalid lagi, pemilik kereta tersebut memberitahunya, pada malam kejadian tersebut, keretanya digunakan oleh seorang rakannya dan keluar minum di seksyen 7 bersama tiga penunggang motosikal terbabit.

Tambahnya, kedua-dua laporan tersebut bertepatan dengan apa yang diceritakan oleh Azamuddin dalam laporan polis dan sidang medianya sebelum ini.

Menjawab soalan, Khalid berkata, walaupun kedua-dua pihak terbabit tidak menyaksikan peristiwa ketika Aminulrasyid ditembak, laporan tersebut didakwa dapat membuktikan “konsisten dan tepatnya” versi yang diceritakan kembali oleh Azamuddin.

“Kalau di bahagian awalnya (cerita itu) tepat, takkanlah di akhirnya tidak betul?” soalnya kembali.

S
ehubungan itu, Khalid mempersoalkan kenapa “laporan yang telah berada dalam simpanan polis” itu tidak didedahkan kepada umum ketika kerajaan menjamin satu siasatan yang telus akan dilaksanakan dalam kes itu.

“Ketelusan bukannya bermaksud telus terhadap jawatankuasa (pemantau) sahaja, tetapi juga kena telus kepada rakyat,” tambahnya.

Sementara itu, Khalid juga menyuarakan kebimbingannya terhadap perkembangan siasatan kes Aminulrasyid di mana Azamuddin telah tiga kali dipanggil memberikan keterangan oleh pihak polis.

Beliau berkata, tindakan itu – terakhir petang semalam – dikhuatiri boleh mendorongnya tersilap membuat kenyataan dan tidak konsisten memberikan jawapan.

"Berapa kali dia (Azamuddin) perlu menceritakan perkara ini? Apa tujuan dia diminta menceritakan perkara yang sama berulang-ulang kali?" soal Khalid.


Nota: Ikuti perkembangan lanjut kes Adik Aminulrasyid Amzah di link ini:





0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."