feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

AL-FATIHAH


*************************BismillahirRahmanirRahim*************************
Bonda kak Sue
,
HAJJAH SITI AMINAH BT TAHIR telah kembali ke Rahmatullah pada Ahad, 20 Jun 2010 (7 Rejab 1431H). Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan dalam golongan hambaNya yang beriman. Amiiin... Al-Fatihah..

Terima kasih kepada yang sudi menghadiahkan Fatihah kepada bonda. Semoga Allah swt juga memberkati saudara-i...Wassalam.
Al-Fatihah...

CARA BERSYUKUR KEPADA ALLAH

Labels: ,



Di sepanjang sebulan bulan Ramadhan yang lalu, kita telah menjalani latihan pembangunan insaniah melalui tiga faktor penting iaitu faktor akal (mental), jiwa dan fizikal.

Melalui faktor akal, kita telah bangunkan atau tajamkan akal kita melalui ilmu pengetahuan Al Quran yang kita pelajari dan baca di sepanjang Ramadhan.

Melalui faktor jiwa, insaniah kita telah kita bangunkan dengan menanamkan iman. Untuk tujuan meningkatkan iman ini, kita telah memperbanyakkan solat sunat yang bermacam-macam jenis, antaranya solat Terawih, Tahajud, Witir, Dhuha dan lain-lain. Juga dengan membaca Al Quran sebanyak mungkin, dan memperbanyakkan zikir. Sekaligus dalam waktu yang sama, kita telah tanamkan dalam hati kita rasa cinta serta hebat kepada ALLAH melalui apa yang digambarkan oleh ALLAH s.w.t dalam firmanNya:


" (laitu) orang-orang yang mengingati ALLAH sambil berdiri, duduk, dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau ciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab seksa api Neraka." (Ali Imran: 191).

Maksud firman Allah ini, bahawa untuk mendapatkan rasa cinta dan hebat padaNya, mestilah dibuat setiap detik dan waktu. Tidak kira waktu berdiri, duduk atau berbaring, teristimewa di bulan Ramadhan yang lepas.

Mujahadatun nafsi juga telah kita lakukan melalui menahan diri dari melakukan maksiat. Yakni bersabar dari melakukan punca-punca atau sumber-sumber maksiat melalui mata, mulut, telinga, tangan, faraj, kaki dan maksiat yang paling halus iaitu maksiat hati. Mujahadatun nafsi itu telah kita lakukan semata-mata untuk tingkatkan iman atau untuk bangunkan jiwa kita.

Latihan fizikal juga telah kita lakukan yang mana walaupun dalam keadaan letih lesu dan kurang tenaga sebab lapar berpuasa di siang hari tapi kita masih tetap dapat melaksanakan tugas-tugas atau kerja-kerja seharian seperti berniaga, bertani, kerja-kerja pejabat, mengajar, berdakwah dan lain-lain. Walaupun kita kurang tenaga dari biasa tetapi masih tetap bertenaga untuk melaksanakan tugas-tugas tersebut demi kemajuan Islam. Ertinya fizikal kita juga terbangun hasil latihan di bulan puasa ini.


Setelah kita bangunkan insaniah kita melalui latihan latihan fizikal, mental dan jiwa di bulan Ramadhan yang lalu, marilah kita teruskan usaha-usaha itu. Walaupun di hari-hari atau di bulan- bulan yang lain itu ada bezanya dengan bulan Ramadhan, kerana bulan Ramadhan yang mubarakah, yang mana kalau kebajikan yang dibuat akan berganda pahalanya dan sebaliknya kalau kejahatan yang dibuat pula lebih besar dosanya. Namun marilah sama-sama kita teruskan amalan dan usaha-usaha baik kita itu walau di bulan apa pun dan di manapun kita berada, kerana ALLAH s.w.t tetap menulis atau merekodkan setiap yang baik itu mengikut perkiraan biasa yang telah ALLAH tentukan seperti firmanNya:


" Barang siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarrah pun nescaya dia akan melihatnya (menilai)." (Al Zalzalah: 7)

Di samping itu ada juga amaran daripadaNya iaitu:

" Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarrah pun nescaya dia akan melihatnya (menilai) pula." (Al Zalzalah: 8)

Sama-sama kita menunjukkan KESYUKURAN, kehebatan dan kecintaan kepada ALLAH melalui pembacaan Al Quran, solat-solat sunat (selain mendirikan solat 5 fardhu yang wajib, mengambil yang halal dan meninggalkan yang haram), berzikir, bertahmid, bersedekah dan lain-lain amalan solih yang dituntut dalam Islam. Teruskan kerja-kerja kebajikan yang zahir seperti mengajar, belajar, berdakwah, ziarah, melakukan sebanyak-banyaknya khidmat masyarakat serta lain-lain bentuk kebajikan.

Pupuklah jiwa kita agar sentiasa beriman dan bersyukur, bersihkan sifat-sifat mazmumah (sifat-sifat keji) seperti sombong, riyak, gila pangkat dan gila dunia, pemarah, hasad dengki dan dendam... Sekiranya jiwa dan hati kita dikotori dengan sifat-sifat keji itu, ertinya kita telah berdosa serta tidak bersyukur kepada Allah s.w.t, dan ia boleh menghapuskan kebaikan atau kebajikan yang pernah kita buat.


Sudah sepatutnya sikap dan amalan kita semakin bertambah baik dari hari ke hari. Sebab semakin kita bertambah umur, menunjukkan SEMAKIN HAMPIR KITA KE KUBUR... Maka sepatutnya semakin merimbun, dan kuat amalan kita. Dalam ertikata lain, semakin bertambahnya umur, semakin kita pertajamkan akal dengan ilmu pengetahuan, mantapkan jiwa dengan iman serta kuatkan fizikal dengan aktif dan cergas membuat kebajikan dan khidmat masyarakat. Kerana sudah sepatutnya, semakin dekat kita ke Akhirat, tempat tinggal kita yang kekal abadi, makin banyak bekalan-bekalan yang harus kita persiapkan jika tidak mahu kecundang ke lembah Neraka Jahanam.

Dalam hal ini, ALLAH s.w.t mengajar kepada kita dengan firmanNya:

" Hendaklah kamu menambah bekal. Sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu ialah sifat taqwa." (Al Baqarah: 197)

Semoga amalan yang kita buat bersifat seperti madu. Sifat madu itu, makin lama makin kental dan pekat manisnya. Ertinya biarlah makin berumur kita, semakin banyak bekalan yang dibawa. Kerana penentuannya ialah di akhir umur kita itu... sepertimana hal-hal dunia, penentuannya adalah waktu final. Waktu sampai ke sempadan (Alam Barzakh- sempadan antara dunia dan Akhirat), itulah penutup atau finalnya. Kalau berjaya di situ maka baru dikira berjaya yang sebenar. Maksudnya semakin ke penghujung umur kita, semakin 'hebat' amal ibadah kita. Semakin ke penghujung semakin kuat berjuang, semakin kuat mengamalkan hukum-hakam Islam, semakin kuat mengabdikan diri pada ALLAH dan semakin banyak bertaubat dan bersyukur.

Jangan pula kita bersifat seperti tebu. Sifat tebu itu semakin ke penghujung makin tawar, hujungnya langsung sudah tidak ada rasa atau hilang terus manisnya (tawar). Ertinya solat kita sudah tidak berjiwa, tidak berjuang, tidak bertaubat, tidak berukhwah; semuanya sudah
TIDAK ADA ROH. Ukhwahnya hanya sekadar fizikal sahaja, sekadar sentuhan-sentuhan tangan dan badan sahaja tapi tidak ada sentuhan hati. Tidak ada pengabdian dan kesyukuran pada Yang Maha Esa... Sepatutnya tidak begitu.


Semoga ALLAH s.w.t sentiasa memimpin kita ke jalan yang lurus sehingga pengakiran hayat kita ditutup dengan husnul khatimah. Sebab itulah Islam menyuruh kita berdoa:

" Ya ALLAH, tutuplah kami dengan sebaik-baik penutup (mati). Dan jangan Engkau (ALLAH) tutup kami dengan sejahat-jahat penutup."
Terima kasih kerana sudi membaca...






0 comments:

Post a Comment

Komen Tentang Blog Ini:

Related Posts with Thumbnails

Photo Albums at WiddlyTinks.com
Lilypie Kids Birthday tickers
***KEREDHAAN ALLAH terletak pada keredhaan kedua orang tua (ibu bapa), dan KEMURKAAN ALLAH terletak pada kemarahan orang tua***HR At-Tarmidzi.
Lilypie Kids Birthday tickers
YA ALLAH...
JADIKANLAH IBU BAPAKU, SUAMIKU, ANAK-ANAKKU DAN AKU, SEBAGAI HAMBA2MU YANG SOLEH...
BERKATILAH HIDUP KAMI DENGAN RAHMATMU... IZINKAN KAMI MENGHUNI SYURGAMU... LINDUNGI KAMI DARI API NERAKAMU...
Daisypath Anniversary tickers
Kasihanilah KAMI dan SAUDARA2 ISLAM KAMI... Ampuni dosa2 kami...Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun...
LAPIS...Lapis...Lapis...MY PASSION...


I Love Cheesecake.......!!!
.........and I love indian foods!!!

Sabda Rasulullah s.a.w;
"Seorang wanita yang mentaati suaminya serta menjaga solat dan puasanya, maka tertutuplah pintu-pintu neraka baginya dan masuklah ia ke mana-mana syurga yang disukainya..."
~WELCOME TO MY BLOG~
Dan... Syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

Anok Tupai I & II ~Halim Yazid, Layaaannn..........

Jom kita Tai chi...
Warm up lah dulu...
Yeaah...Gerak kiri/kanan cam nak bersilat...
Pusing bahu n Lenggang kiri/kanan...
Bongkok n Pusing kepala..!
Lor... Ko amik gambo ker..?
Adehh... Sakit pinggang la plak..!
Hahaha.... Pasal tak leh stop ni...?


*The tale 0f you and I*


you gave walking sticks to others

yet you yourself were limping

you offered a lending hand

but it was you who needed help

you wore shields and armours

but it wasnt the outside that needed protection

you claimed others as foes and threats

yet you stabbed your very own heart

you blamed the time for being envious

was it not you who made the clock?

you walked the road with glitters and jewels

but back in home you slept on dirt

you conquered the lands and the oceans and skies

yet you moaned and screamed in dreams

you were the king of glorious men

but you were held captive of unseen strings

you claimed yourself a proud free man

yet you were chained to your old ventriloquist>

"By the power of Truth...."